۰ نفر

طی گفت‌و‌گوی تلفنی صورت گرفت؛

درخواست وزیر خارجه نروژ از ظریف برای بازگشت ایران به برجام

۲۰ بهمن ۱۳۹۹، ۱۶:۳۸
کد خبر: 504525
درخواست وزیر خارجه نروژ از ظریف برای بازگشت ایران به برجام

وزیر خارجه نروژ در گفت‌وگو با همتای ایرانی خود، خواستار بازگشت ایران به پایبندی کامل به توافق هسته‌ای شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، «اینه ماری اِریکسن سوریده» وزیر امور خارجه نروژ امروز (دوشنبه) از گفت‌وگوی خود با «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران خبر داد.

به نوشته صفحه توئیتر وزارت خارجه نروژ، اِریسکن در این تماس با ظریف، خواستار بازگشت ایران به اجرای کامل تعهدات ذیل توافق هسته‌ای شد.

وی در این باره گفت: «مباحثه خوبی با ظریف داشتم و از گفت‌وگو با ایران درخصوص مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و چندجانبه خرسند هستم. از ایران خواستم به پایبندی کامل به برجام بازگردد».

ظریف چند روز پیش با بیان اینکه آمریکا کشوری بود که از برجام خارج شد و تعهداتش را نقض کرد، تاکید کرد: «الان هم وظیفه آمریکاست که به برجام بازگشته و تعهداتش را اجرا کند. به محض اینکه آمریکا تعهداتش را اجرا کند و ما نفع اجرای این تعهدات را ببینیم، ما هم تعهدات خود را به صورت کامل اجرا می‌کنیم و این در بالاترین سطح جمهوری اسلامی، توسط مقام معظم رهبری اعلام شده است».

رییس دستگاه دیپلمای ایران، خروج یکجانبه آمریکا از برجام را نمونه بارز قانون‌شکنی توصیف کرده و گفت: «اقداماتی که ایران کرد، بر اساس توافق برای جبران اقدامات طرف آمریکایی بود و به معنی تلاش ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای نیست».

وی در واکنش به اظهارات «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا مبنی بر اینکه بازگشت برجام، بستری برای توافق‌های متعاقب آن است، خاطر نشان ساخت: «امیدهایی که اعضای دولت جدید آمریکا دارند و ادعا می‌کنند که ایران باید به توافق هسته‌ای بازگردد، نه منطقی است و نه هیچ وقت اجرا خواهد شد. منطق این است کسی که خارج شده، به توافق بازگردد و ما که در آن بودیم، اقدامات خود را ادامه می‌دهیم».

با این حال روز گذشته «جو بایدن» رییس جمهور آمریکا در مصاحبه با شبکه «سی‌بی‌اس» گفت که کشورش برای بازگرداندن ایران به میز مذاکره، تحریم‌ها را رفع نخواهد کرد.