۰ نفر

اسپوتنیک؛

نامه ۴۱دیپلمات سابق به بایدن: به سرعت به برجام بازگردید

۱۸ بهمن ۱۳۹۹، ۲۲:۴۲
کد خبر: 503989
نامه ۴۱دیپلمات سابق به بایدن: به سرعت به برجام بازگردید

شماری از دپپلمات‌ها و نظامیان سابق آمریکا در نامه‌‌ای خطاب به «جو بایدن» رئیس جمهور این کشور با توصیه به پرهیز از هرگونه درگیری با ایران، از وی خواستند به سرعت به برجام بازگردد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، شماری از مقامات سابق نظامی، امنیت ملی و دیپلمات‌های آمریکا در نامه‌ای سرگشاده به «جو بایدن» رئیس جمهور این کشور از وی خواسته‌اند تا تمام تلاش خود را برای پیوستن سریع به توافق هسته‌ای با ایران به کار گیرد.

خبرگزاری «اسپوتنیک» بعد از ظهر شنبه به وقت تهران  نوشت که در بخشی از این نامه این گروه ۴۱ نفره آمده است: «ما از بازگرداندن محدودیت‌ها بر برنامه هسته‌ای ایران از طریق بازگشت سریع ایران و ایالات متحده به توافق هسته‌ای به عنوان نقطه‌ای شروع مذاکرات بیشتر جهت مقابله با تهدیدهای ناشی از ایران، حمایت می‌کنیم.»

در این نامه سرگشاده ادعا شده که تهران تهدیدی علیه امنیت ملی آمریکاست، اما احیای توافق هسته‌ای باید هدف اصلی آمریکا در قبال ایران باشد.

نویسندگان این نامه به صراحت تاکید کردند که رویکرد فشار حداکثری «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا علیه ایران برای امنیت ایالات متحده فاجعه بار بوده است.

در بخش دیگر این نامه آمده است: «جنگ با ایران فاجعه غیر قابل تصور است. درگیری نظامی با ایران هزینه‌های غیرقابل پذیرشی را بر ایالات متحده متحمل می‌کند و در نهایت نمی‌تواند امنیت ملی آمریکا را به پیش ببرد.»

علیرغم ابراز علاقه از سوی بایدن برای بازگشت به برجام در جریان مبارزات انتخاباتی، وی تاکنون تمایلی به برداشتن گامی در این مسیر نداشته  و در حالی که این کشور از توافق هسته‌‌ای خارج شده، اما خواستار اتخاذ گام نخست از سوی تهران است. آمریکا اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ با نقض تعهداتش از این توافق مورد تأیید شورای امنیت سازمان ملل متحد خارج شد.

دولت جدید آمریکا تاکنون ساز و کاری برای بازگشت به توافق هسته‌ای را اعلام نکرده‌ است. اعضای تیم بایدن در اظهاراتی مبهم می‌گویند قصد دارند از بازگشت به برجام به عنوان مبنایی برای «قوی‌تر و طولانی‌تر کردن» توافق هسته‌ای استفاده کنند. اخیرا نیز «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا تاکید کرد که هنوز راه طولانی برای بازگشت کامل به برجام وجود دارد.

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران بارها تاکید کرده‌اند که ایالات متحده به علت خروج از برجام ملزم به برداشتن گام اول است.