۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

نگاهی مقایسه‌ای به بسته محرک بایدن و جمهوری‌خواهان/ نقاط اختلاف بسته کمک مالی بایدن با جمهوری‌خواهان

۱۵ بهمن ۱۳۹۹، ۱۶:۰۵
کد خبر: 503236
نگاهی مقایسه‌ای به بسته محرک بایدن و جمهوری‌خواهان/ نقاط اختلاف بسته کمک مالی بایدن با جمهوری‌خواهان

جو بایدن رییس جمهوری دموکرات ایالات متحده و گروهی متشکل از ده سناتور جمهوری‌خواه، هر کدام ایده‌های بسیار متفاوتی برای بسته دوم کمک مالی ایالات متحده آمریکا در نظر دارند.

اقتصادآنلاین – اکرم شعبانی؛ به گزارش سی‌ان‌ان، رییس جمهوری ایالات متحده آمریکا ماه گذشته بسته کمک مالی جدیدی به مبلغ 1.9 تریلیون دلار ارائه داد که شامل طیف وسیعی از کمک مالی به افراد آسیب دیده از شیوع کروناست. چک‌های کمکی به مبلغ 1400 دلار برای هر فرد و اختصاص مبلغی برای بیمه بیکاری است. بسته‌ای که بلافاصله واکنش منفی جمهوری‌خواهان را به دنبال داشت. در پاسخ به بسته محرک بایدن، جمهوری‌خواهان پیشنهاد بسته‌ای به میزان یک سوم بسته کمک مالی بایدن و به مبلغ 618 میلیارد دلار ارائه و روز دوشنبه هفته جاری جزییات بسته مورد نظر خود را منتشر کردند.

در دیدار روز دوشنبه بایدن با سناتورها، این طرح به گفت‌وگو گذاشته شد. اگرچه پس از این دیدار هر دو طرف آن را صمیمانه ارزیابی کردند اما در عین اعلام کردند که هیچ توافقی میان طرفین برای اجرایی شدن یکی از دو بسته پیشنهادی ایجاد نشد. این در حالی است که در واکنش، رهبران دموکرات سنا در حال آماده سازی طرحی هستند که به آنها امکان می‌دهد تا بسته کمک مالی بایدن را بدون نیاز به حمایت جمهوری‌خواهان به تصویب برسانند.

اما این دو بسته چه تفاوت‌هایی دارند؟ این سوالی است که در ادامه سی‌ان‌ان اینگونه پاسخ می‌دهد:

پرداخت‌های محرک

هر دو طرف پیشنهاد پرداخت چک‌های محرک را ارائه کرده‌اند، دموکرات‌ها خواهان پرداخت مبلغ 2 هزار دلار به آمریکایی‌های واجد شرایط هستند در حالی که مبلغ مورد نظر جمهوری‌خواهان اندکی کمتر از این مبلغ بوده و در عین حال آنها تلاش دارند تا دامنه درآمد افراد واجد شرایط را نیز در این طرح مدنظر قرار دهند تا پرداخت به افرادی صورت گیرد که از میزان درآمد بسیار کمتری نسبت به بسته مورد نظر دموکرات‌ها برخوردار است. برنامه بایدن بر اساس جزییات اعلام شده برای پرداخت‌های شخصی مبلغ 465 میلیارد دلار در نظر گرفته در حالی که برنامه سناتورهای جمهوری‌خواه 220 میلیارد دلار برای این منظور در نظر گرفته است.

در برنامه بایدن مبلغ 1400 دلار برای هر نفر از واجدان شرایط در نظر گرفته شده و این مبلغ علاوه بر 600 دلاری است که در ماه دسامبر از سوی کنگره تصویب شده بود که در مجموع 2000 دلار برای هر فرد خواهد بود. افرادی که درآمد سالانه کمتر از 75 هزار دلار دارند 600 دلار کامل دریافت خواهند کرد و برای زوج‌هایی که مبلغ درآمد سالانه آنها کمتر از 150 هزار دلار است مبلغ کامل 1200 دلار خواهد بود. بر اساس تجزیه و تحلیل بنیاد مالیات، پرداخت کامل برای افرادی که 87 هزار دلار درآمد سالیانه دارند و زوج‌های بدون فرزند با درآمد سالانه 174 هزار دلار انجام نخواهد گرفت.

در برنامه جمهوری‌خواهان، سناتورها در نظر دارند مبلغ 1000 دلار برای بزرگسالان پرداخت کنند اما این هزینه برای افراد با درآمد کمتر در نظر گرفته شده است. پرداخت این مبلغ برای افراد با درآمد سالیانه 40 هزار دلار و برای زوج‌های با درآمد سالیانه 80 هزار دلار آغاز خواهد شد. بالاترین سقف درآمدی که می‌توانند این میزان کمک مالی را دریافت کنند برای افراد 50 هزار دلار و برای زوج‌ها 100 هزار دلار خواهد بود.

مزایای بیکاری

این مساله یکی دیگر از نقاط مورد اختلاف میان دولت دموکرات و سناتورهای جمهوری‌خواه است. بایدن در نظر دارد تا پرداخت این مزایا را تا ماه سپتامبر تمدید کند در حالی که جمهوری‌خواهان بر این باورند که این پرداخت مداوم باعث خواهد شد تا افراد از بازگشت به کار خود صرف نظر کنند و بر همین اساس اصرار دارند این مبلغ تنها تا ماه ژوئن تمدید شود. بر اساس برنامه کمیته، بایدن مبلغ 350 میلیارد دلار برای پرداخت مابقی مزایای بیمه بیکاری در نظر گرفته در حالی که این مبلغ در طرح جمهوری‌خواهان 132 میلیارد دلار در نظر گرفته شده است.

در طرح بایدن دریافتی بیکاران می‌تواند به 400 دلار در هفته افزایش یابد این در حالی است که طرح کمک مالی قبلی پرداخت هفتگی 300 دلاری برای این منظور در نظر گرفته بود. طرح بایدن ادامه پرداخت را تا ماه سپتامبر مدنظر قرار داده است. البته این نکته لازم به یادآوری است که قانون گذاران فقط 11 هفته پشتیبانی اضافی در برنامه ماه دسامبر ارائه داده‌اند که پرداخت تا ماه مارس این مدت را تکمیل خواهد کرد.

در طرح جمهوری‌خواهان پرداخت مبلغ هفتگی 300 دلار تا 30 ژوئن در نظر گرفته شده است. همچنین 2 میلیارد دلار در اختیار دولت‌های ایالتی قرار داده خواهد شد تا تکنولوژی‌های مرتبط خود را بهبود بخشند.

واکسن کرونا، آزمایش و ردیابی

در هر دو طرح مبلغ 160 میلیارد دلار برای مبارزه با ویروس کرونا در نظر گرفته شده است.

در طرح بایدن 20 میلیارد دلار سرمایه برای برنامه ملی واکسیناسیون از جمله راه اندازی مراکز جامع واکسیناسیون در سراسر کشور و واحدهای سیار در مناطق صعب العبور در نظر گرفته شده است. بایدن همچنین حمایت فدرال را برای واکسیناسیون ثبت نام کنندگان مدیکید Medicaid افزایش می‌دهد. این طرح همچنین مبلغ 50 میلیارد دلار برای انجام آزمایش سرمایه گذاری می‌کند و بودجه‌ای برای انجام تست سریع، گسترش ظرفیت آزمایشگاه‌ها و کمک به مدارس برای حمایت از بازگشایی در نظر گرفته است. همچنین بودجه‌ای برای استخدام 100 هزار کارگر بهداشت عمومی در این طرح تامین شده که سه برابر نیروی کار بهداشت جامعه است. این امر با گسترش مراکز جامع بهداشتی و خدماتی انجام خواهد شد.

در طرح جمهوری‌خواهان، تامین همین مبلغ برای مبارزه با این بیماری فراگیر در نظر گرفته شده است. برنامه واکسن ملی، گسترش آزمایش‌ها، صندوق امداد در برابر بلایا و تجهیزات محافظت شخصی در مطب‌های پزشکان نیز مدنظر قرار گرفته است. همچنین مبلغ 15 میلیارد دلار برای جبران مجدد ذخایر استراتژیک ملی و تزریق 35 میلیارد دلار برای صندوق‌های امدادی که هزینه‌های مربوط به ویروس کرونا و ضررهای ناشی از شیوع ویروس را به به بیماران و ارائه دهندگان خدمات بهداشتی تامین می‌کند، در نظر گرفته شده است.

کمک به تغذیه

هر دو طرح در مورد تمدید مزایای مرتبط با مواد غذایی موارد مشابهی در نظر گرفته‌اند. در طرح بایدن به مبلغ در نظر گرفته شده برای این منظور اشاره نمی‌شود اما در طرح جمهوری‌خواهان 12 میلیارد دلار برای این منظور در نظر گرفته شده است.

در طرح بایدن افزایش 15 درصدی نشان غذایی به جای انقضا در ماه ژوئن تا ماه سپتامبر تمدید خواهد شد. وی 3 میلیارد دلار دیگر برای کمک به زنان، نوزادان و کودکان در تامین مواد غذایی سرمایه گذاری و یک میلیارد دلار کمک تغذیه‌ای برای مناطق مختلف آمریکا در نظر گرفته است. در این طرح شراکت با رستوران‌ها به منظور تامین غذای نیازمندان و کارگران بیکار هم مدنظر قرار گرفته است.

در طرح جمهوری‌خواهان هم تمدید نشان غذایی تا ماه سپتامبر در نظر گرفته و 3 میلیارد دلار برای بودجه WIC مدنظر قرار گرفته است.

کسب و کارهای خرد

هر دو طرح حدود 50 میلیارد دلار برای مشاغل کوچک از طریق برنامه‌های مختلف در نظر گرفته‌اند.

در طرح بایدن تامین 15 میلیارد دلار برای ایجاد یک برنامه کمک مالی جدید برای صاحبان مشاغل کوچک جدا از برنامه پرداخت شخصی در نظر گرفته شده است. همچنین پیشنهاد سرمایه گذاری 35 میلیارد دلاری در برخی برنامه‌های تامین مالی ایالتی و محلی با بهره کم برای کارآفرینان مطرح شده است.

در برنامه سناتورها وام‌های بلند مدت و کم بهره برای سازمان‌های کوچک تجاری در نظر گرفته شده است.

بازگشایی مدارس

بایدن بازگشایی مدارس و اجرای حضوری کلاس‌های درسی را در اولویت‌های خود قرار داده است. در این برنامه در مجموع 170 میلیارد دلار برای مدارس، کالج‌ها و دانشگاه‌ها و بازگشایی آنها در نظر گرفته شده است. از این مبلغ 130 میلیارد دلار برای بازگشایی مدارس و تامین نیازهای بهداشتی، اجتماعی، عاطفی و روانی دانش آموزان در نظر گرفته شده و 35 میلیارد دلار دیگر برای کالج‌های دولتی، محلی و موسسه‌های دولتی و خصوصی سیاهپوستان اختصاص یافته است. 5 میلیارد دلار باقی مانده برای فرمانداران در نظر گرفته شده تا برنامه‌های آموزشی کودکان تا تحصیلات عالیه را فراهم کنند.

کنگره در ماه دسامبر 82 میلیارد دلار برای کمک به مدارس در نظر گرفته بود.

در طرح جمهوری خواهان مبلغ 20 میلیارد دلار برای بازگشت دانش آموزان تا پایه دوازدهم به مدارس در نظر گرفته شده است.

مراقبت از کودکان

در هر دو طرح به مساله مراقبت از کودکان پرداخته شده است.

در طرح بایدن از کنگره خواسته شده تا یک صندوق اضطراری به مبلغ 25 میلیارد دلار برای کمک به مراقبت کنندگان از کودکان اختصاص پیدا کند.

در طرح سناتورهای جمهوری‌خواه مبلغ در نظر گرفته به این منظور با اختلاف جزیی 20 میلیارد دلار اعلام شده است.

خدمات بهداشت روان

در هر دو طرح بودجه خدمات بهداشت روان به یک میزان افزایش یافته است.

در بسته بایدن ارسال 4 میلیارد دلار برای اداره سوءمصرف مواد و خدمات بهداشت روان و اداره منابع و خدمات بهداشتی برای گسترش دسترسی به درمان اختصاص یافته است.

سناتورهای جمهوری خواه نیز برای این منظور درست مبلغ 4 میلیارد دلار در نظر گرفته‌اند.

چه موارد دیگری در طرح بایدن در نظر گرفته شده است؟

از آنجایی که جمهوری خواهان هنوز جزییات کامل طرح خود را به صورت عمومی منتشر نکرده‌اند، در طرح بایدن موارد دیگری دیده می‌شود که در کلیات طرح جمهوری‌خواهان دیده نشده است.

مهلت قانونی اجاره و تخلیه

جو بایدن مبلغ 25 میلیارد دلار برای خانواده‌های کم درآمد و یا با درآمد متوسط که در طی همه گیری کرونا مشاغل خود را از دست داده‌اند در نظر گرفته است. این مبلغ علاوه بر 25 میلیارد دلار ارائه شده از سوی قانون گذاران در ماه دسامبر است.

5 میلیارد دلار دیگر برای کمک به اجاره دهندگان درگیر در پرداخت قبوض آب و برق اختصاص داده می‌شود، همچنین 5 میلیارد دلار برای کمک به ایالات و مناطق محلی برای کسانی که در معرض خطر بی خانمانی قرار دارند، اختصاص یافته است. طرح مهلت قانونی تخلیه که قرار بود 30 ژانویه منقضی شود بر این اساس تا 30 سپتامبر تمدید شده است.

کمک به ایالت‌ها

بایدن قصد دارد 350 میلیارد دلار برای دولت‌های ایالتی، محلی و ارضی اختصاص دهد تا کارگران بتوانند موقعیت‌های شغلی خود را حفظ کنند. توزیع واکسن، افزایش انجام آزمایش‌ها، بازگشایی مدارس و حفظ خدمات حیاتی از دیگر مواردی است که در این بسته گنجانده شده است.

به نظر می‌رسد که کمک‌های اضافی به ایالت‌ها از مهمترین عناصر بحث برانگیز بسته‌های نجات کنگره بوده است. طرح بایدن همچنین 20 میلیارد دلار به آژانس‌های حمل و نقل عمومی که بیشترین آسیب را از همه گیری کرونا دیده‌اند اختصاص داده تا از اخراج نیروی کار و قطع مسیرهای ارتباطی خودداری کنند.