۰ نفر

مواضع ضد و نقیض دولت بایدن؛

مالی: بایدن با دیپلماسی به ایران فشار وارد می‌کند

۱۴ بهمن ۱۳۹۹، ۲۱:۴۴
کد خبر: 502978
مالی: بایدن با دیپلماسی به ایران فشار وارد می‌کند

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در مصاحبه ای اعلام کرد: واشنگتن می‌خواهد به سیاست فشار حداکثری علیه ایران پایان دهد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، «رابرت مالی» نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در مصاحبه ای اعلام کرد: آمریکا می‌خواهد به سیاست فشار حداکثری علیه ایران پایان دهد.

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در مصاحبه با روزنامه ایتالیایی «کوریره دلا سرا» در این خصوص ادعا کرد که رییس جمهور کشورش می‌خواهد به سیاست فشار حداکثری علیه ایران پایان دهد!

«رابرت مالی» همچنین گفت: گفتگو در مورد توافقی گسترده‌تر تنها بعد از بازگشت به برجام در دستور کار قرار خواهد گرفت.

وی بدون اشاره به اینکه دولت پیشین آمریکا در سال ۲۰۱۸ با نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل از این توافق بین المللی خارج شد، گفت که «جو بایدن» رییس ‌جمهور کنونی آمریکا بر این باور است که در صورت بازگشت ایران به برجام، واشنگتن نیز به آن بازخواهد گشت!

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران ادعا کرد: بایدن گفته است، می‌خواهد به برجام بازگردد. اما زمانی می‌توان از فراگیر کردن این توافق سخن گفت که همه طرف‌ها به رعایت مفاد آن بازگشته و با هم آشتی کرده باشند. پس از آن است که امکان مذاکرات جدید به‌وجود می‌آید.

«مالی» در ادامه این مصاحبه افزود که به گمان او، دولت بایدن به فشار حداکثری علیه ایران پایان خواهد داد و تلاش خواهد کرد از طریق دیپلماسی به ایران فشار وارد کند.

این در حالی است که پیش از این آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا با موضع گیری متفاوتی در گفتگو با شبکه تلویزیونی «ان‌بی‌سی» گفته بود که بازگشت کشورش به برجام مستلزم همکاری ایران برای «توافقی محکم‌تر و طولانی‌تر» است که دربرگیرنده سایر مسائل هم باشد!

از سوی دیگر، هایکو ماس وزیر امور خارجه آلمان نیز ساعاتی پیش در کنفرانسی که توسط روزنامه «زیت» برگزار شد، تصریح کرد: در دوران دونالد ترامپ، آمریکا سیاست «فشار حداکثری» را اعمال کرد؛ اما این (سیاست) حداقل در مورد ایران موثر نبود.

در حالیکه دولت جدید آمریکا پیشتر در ادعایی عوام فریبانه مدعی شده بود که در صورت بازگشت تهران به فعالیت‌های هسته‌ای پیشین خود، حاضر است به توافق سال ۲۰۱۵ بازگردد؛ جمهوری اسلامی ایران تصریح کرده است که این واشنگتن بود که با نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت از برجام خارج شد و لذا این کشور باید ابتدا به جبران اقدامات خصمانه خود بپردازد.

مواضع خصمانه دولت آمریکا علیه تهران

این در حالیست که دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا ۸ ماه مارس سال ۲۰۱۸ میلادی (۱۸ اردیبهشت سال ۱۳۹۷) به بهانه‌های واهی و به صورت یکجانبه قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل را نقض کرد و از توافق هسته‌ای کشورهای ۱+۵ با ایران خارج شد.

واشنگتن سپس تهدید کرد که تحریم‌های خود علیه تهران که بر اساس توافق مذکور در زمان دولت قبلی این کشور تعلیق شده بود را بازمی گرداند.

واکنش ایران به انفعال اروپا و نقض عهدِ آمریکا

گفتنی است که یک سال پس از خروج یکجانبه آمریکا از برجام و نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت، ایران نیز بر اساس مادتین ۲۶ و ۳۶ مصرح در این توافق بین‌المللی به دلیل انفعال اروپا و نقض عهدِ آمریکا؛ برخی از تعهدات برجامی خود را کاهش داد.