۰ نفر

مشاور امنیت ملی بایدن؛

برنامه موشکی ایران پیشرفت قابل توجهی کرده است

۱۰ بهمن ۱۳۹۹، ۲۱:۵۱
کد خبر: 501814
برنامه موشکی ایران پیشرفت قابل توجهی کرده است

مشاور امنیت ملی دولت جدید آمریکا گفته برنامه موشکی و هسته‌ای ایران در سال‌های گذشته پیشرفت قابل‌توجهی کرده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، «جیک سالیوان»، مشاور امنیت ملی جو بایدن، رئیس‌جمهور جدید آمریکا گفته برنامه موشکی و هسته‌ای ایران طی سال‌های گذشته پیشرفت محسوسی داشته است.

وی گفت: «برنامه هسته‌ای ایران طی دو سال گذشته پیشرفت محسوسی داشته است. آنها نسبت به زمانی که دولت قبلی از برجام خارج شد به طرز قابل توجهی به سلاح هسته‌ای نزدیک‌تر شده‌اند.»

سالیوان گفت: «اگر ما بتوانیم به دیپلماسی‌ای برگردیم که برنامه هسته‌ای ایران را مهار می‌کند، این می‌تواند مبنایی برای تلاش‌های جهانی با مشارکت شریکان و متحدان منطقه‌ای و اروپایی برای پرداختن به سایر تهدیدهای مهم ایجاد کند.»

مشاور امنیت ملی آمریکا در ادامه ایران را به «حمایت از تروریسم در منطقه» متهم کرد و گفت: «اقدامات بی‌ملاحظه‌ آنها در حمایت از تروریسم در منطقه فروکش نکرده و در برخی از حوزه‌ها تسریع شده است.»

سالیوان که در یک برنامه آنلاین با حمایت مالی «موسسه صلح آمریکا» حضور داشت گفت: «از دیدگاه ما، یکی از اولویت‌های اولیه رسیدگی به بحران هسته‌ای رو به تشدید، همزمان با حرکت ایران به سمت دستیابی به مواد هسته‌ای کافی جهت ساخت سلاح هسته‌ای است.»

جمهوری اسلامی ایران همواره ادعاهای مقام‌های کشورهای غربی درباره حمایت از تروریسم را رد کرده است.

این ادعاها در حالی مطرح می‌شوند که دولت‌های عراق و سوریه بارها نقش ایران در مبارزه با گروه‌های تروریستی در منطقه را مورد تمجید قرار داده‌اند.

از سوی دیگر، گزارش‌های منتشر شده حاکی است آمریکا و متحدانش در منطقه از زمان آغاز ناآرامی‌ها در سوریه اصلی‌ترین حامیان شبه‌نظامیان افراطی و برخی از گروه‌های تروریستی فعال در این کشور بوده‌اند.

سالیوان در بخش دیگری از سخنانش به موضوع حضور نظامیان آمریکا در عراق پرداخت و گفت دولت جو بایدن در حال بررسی این موضوع است. سالیوان گفت حضور ناتو و نقش آنها در آموزش نیروهای امنیتی عراق ممکن است افزایش پیدا کند.

پس از اقدام تروریستی آمریکا در به شهادت رساندن سردار سپهبد قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس در دی ماه ۱۳۹۸، پارلمان عراق مصوبه اخراج نظامیان آمریکا از این کشور را تصویب کرد، ولی به دلیل فشارهای واشنگتن این مصوبه تا کنون اجرایی نشده است.