۰ نفر

بلینکن خطاب به همکاران خود در وزارت خارجه آمریکا؛

آماده بازگشت به تعهدات توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ هستیم/ این آغاز یک روز جدید است

۹ بهمن ۱۳۹۹، ۱۹:۳۳
کد خبر: 501645
آماده بازگشت به تعهدات توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ هستیم/ این آغاز یک روز جدید است

تونی بلینکن وزیر امور خارجه جدید ایالات متحده روز گذشته برای نخستین بار در یک نشست خبری با حضور کارکنان وزارت خارجه عنوان کرد که امروز یک روز جدید برای آمریکا و جهان است.

اقتصادآنلاین - اکرم شعبانی؛  به گزارش سی‌ان‌ان، بلینکن در این نشست اعلام کرد: ما آماده هستیم تا راه را برای عبور از چالش‌های بی سابقه هموار کنیم و برای احیای این مسیر همه ما تلاش خواهیم کرد.

در رابطه با ایران بلینکن تعهد بایدن را برای پیوستن مجدد به توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ تکرار کرد اما در عین حال هشدار داد که این بازگشت به توافق به سرعت رخ نخواهد داد.

بلینکن در این نشست متعهد شد تا با چالش‌های موجود در دنیا همان گونه که هست رو در رو شود نه آن گونه که پیشتر بود؛ وی در ادامه سخنان خود به همه گیری کووید - ۱۹ و شورش مرگبار در کنگره آمریکا پرداخت، دو موضوعی که عمدتا مایک پمپئو وزیر خارجه پیشین از اشاره مستقیم به آنها خودداری می‌کرد.

وی با اشاره به زمانی که به عنوان معاون وزیر خارجه فعالیت داشت، گفت: مطمئنم وزارت خارجه‌ای که امروز به آن وارد شده‌ام با آنچه چهار سال پیش ترک کردم تفاوت‌های زیادی دارد. مسائل زیادی در این مدت دستخوش تغییر شده‌اند، جهان دچار تغییرات شده و بخش‌های زیادی در همین ساختمان هم تغییراتی داشته‌اند.

بلینکن بخشی از تیم بایدن خواهد بود که در زمینه بازگشت ایالات متحده به برخی از پیمان‌های بین‌المللی فعالیت خواهد کرد، از جمله این موارد بازگشت به توافق هسته‌ای ایران خواهد بود. درگیری‌های میان اسراییل و فلسطین و نیز عربستان سعودی با یمن از دیگر مواردی است که بلینکن برای حل مشکلات آن تلاش خواهد کرد.

کامالا هریس معاون رییس جمهوری در مراسم سوگند بلینکن از او خواسته بود تا در بررسی دقیق و اصلاح روابط ایالات متحده و عربستان سعودی گام بردارد؛ وی همچنین خواستار مسدود کردن مرسولات اسلحه، بررسی روابط پادشاهی عربستان با آمریکایی‌های حاضر در آن کشور و پرداختن به مسائل حقوق بشری این کشور و بمباران یمن شده بود.

از بلینکن همچنین خواسته شده است تا استراتژی بلندمدتی در آسیا برای ترمیم روابط با کره شمالی مجهز به زرادخانه‌های هسته‌ای و نیز تلاش برای بازگرداندن چین به قوانین تعیین شده که امکان همکاری واشنگتن  با پکن را نیز فراهم می‌کند، در نظر بگیرد.

بلینکن در این نشست عنوان کرد که دولت بایدن در حال بررسی حکم زندان الکسی ناوالنی منتقد سیاسی مخالف دولت کنونی روسیه است و اقدام به ترور ناوالنی به خصوص استفاده آشکار از سلاح شیمیایی در مقابله با وی از مواردی است که ما را نسبت به مساله نگران کرده است.

در مورد چین بلینکن عنوان کرد که هدف ما کاهش و حذف فشار از روی اقلیت‌های اویغور چینی است که تا به امروز هیچ تغییر محسوسی در این رابطه مشاهده نشده است. بلینکن به نوعی موافقت خود را با روش سختگیرانه ترامپ با چین اعلام کرد.

در رابطه با ایران بلینکن تعهد بایدن را برای پیوستن مجدد به توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ تکرار کرد اما در عین حال هشدار داد که این بازگشت به سرعت رخ نخواهد داد.