۰ نفر

خیزش جدایی‌طلبان اسکاتلندی؛

فوبیای تجزیه انگلیس را نگران کرد

۹ بهمن ۱۳۹۹، ۱۵:۵۳
کد خبر: 501604
فوبیای تجزیه انگلیس را نگران کرد

هم زمان با خیزش جدایی‌طلبان اسکاتلندی و هشدار کارشناسان درباره خطر تجزیه انگلیس، نخست وزیر این کشور روز پنجشنبه به رغم محدودیت‌های شدید کرونایی راهی اسکاتلند شد تا برای حفظ یکپارچگی انگلیس تلاش کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، «بوریس جانسون» قرار است در این سفر یک روزه بر اهمیت تلاش مشترک و یکپارچه انگلیس برای مقابله با همه‌گیری کرونا تاکید کند. هم زمان وزارت بهداشت انگلیس از راه‌اندازی کارخانه جدید تولید واکسن کرونا توسط شرکت والنوا در اسکاتلند خبر داد که نخست وزیر از این محل بازدید خواهد کرد.

جانسون پیش از انجام این سفر به خبرنگاران گفت: تمام مردم انگلیس از دکترها، پرستاران و دانشمندان تا رانندگان کامیون، آموزگاران و فروشنده‌ها در جریان همه‌گیری کرونا در کنار هم ایستاده‌اند. وی تصریح کرد: تنها از طریق همکاری با هم به عنوان یک کشور متحد می‌توان از این بحران عبور کرد.

«نیکلا استرجن» سروزیر و رهبر حزب ملی اسکاتلند با اشاره به محدودیت‌های شدید کرونایی معتقد است که سفر جانسون به این منطقه غیر ضروری است و رهبران سیاسی باید الگوی مردم باشند. او دیروز (چهارشنبه) در نشست خبری روزانه دولت محلی بیان داشت: «ما در یک بحران بهداشتی قرار داریم و من هر روز مقابل دوربین اعلام می‌کنم که غیر از موارد اضطراری سفر نکنید و اگر می‌توانید دور کاری کنید.»

وی با بیان اینکه این محدودیت‌ها شامل همه است ، افزود: «من و بوریس جانسون بنا به دلایلی که مردم درک می‌کنند باید در محل کارمان حاضر باشیم، اما ضرورتی هم ندارد که به سراسر انگلیس سفر کنیم؛ بلکه وظیفه داریم که برای مردم الگو باشیم.»

سروزیر اسکاتلند سفر از ادینبرو و به آبردین برای شرکت در مراسم بازگشایی کارخانه تولید واکسن کرونا را برای خودش غیر ضروری خواند و نتیجه گرفت که «سفر جانسون از لندن به هرکجا در اسکاتلند نیز ضرورتی ندارد.»

دفتر نخست وزیری انگلیس می‌گوید که سفر نخست وزیر برای سرکشی از افرادی است که در خط مقدم مقابله با همه‌گیری کرونا در سراسر کشور زحمت می‌کشند.

«مایکل گوو» معاون جانسون امروز در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی عنوان کرد که نخست وزیر از نزدیک با کارگزاران حوزه درمان در اسکاتلند گفت‌وگو خواهد کرد تا در جریان کارها قرار گیرد. وی به طعنه یاداور شد که سایر رهبران سیاسی نه تنها نخست وزیر را سرزنش که از سفر او استقبال می‌کنند.

با این حال بر کسی پوشیده نیست که این سفر فراتر از بحران کرونا که نگرانی از تجزیه انگلیس است.

بر اساس نتایج تازه‌ترین نظر سنجی های صورت گرفته، بیشتر رای‌دهندگان در اسکاتلند خواهان برگزاری همه‌پرسی جدایی از انگلیس هستند. براساس این نظرسنجی حس وطن پرستی انگلیسی در میان اقوام اسکاتلندی در سال‌های اخیر به شدت افول کرده است.

حزب ملی اسکاتلند شنبه گذشته سند مربوط به نقشه راه برگزاری همه پرسی جدایی از انگلیس را منتشر و اعلام آمادگی کرده که بدون اذن دولت مرکزی لندن، همه پرسی استقلال از انگلیس را برگزار می‌کند.

مقام‌های این حزب وعده داده‌اند که در صورت پیروزی در انتخابات محلی پارلمان، لایحه‌ای را به رای خواهند گذاشت که پس از پایان بحران کرونا، همه‌پرسی جدایی از انگلیس برگزار شود. نتایج نظرسنجی لوسیدتاک حاکیست که اسکات‌ها انتظار دارند این منطقه تا ۱۰ سال دیگر مستقل شود.

بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس بارها مخالفت خود را با این مساله اعلام کرده و گفته که پس از همه پرسی سال ۲۰۱۴ نیازی به برگزاری دوباره آن وجود ندارد. در همه پرسی روز ۱۸ سپتامبر ۲۰۱۴میلادی (۲۷ شهریور ۱۳۹۳)، ۵۵ درصد از رأی‌دهندگان به ماندن در انگلیس و ۴۵ درصد به ترک این کشور رأی دادند.