۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

آیا بایدن به توافق هسته‌ای برمی‌گردد؟

۷ بهمن ۱۳۹۹، ۱۹:۳۳
کد خبر: 501161
آیا بایدن به توافق هسته‌ای برمی‌گردد؟

مواضع جو بایدن نسبت به توافق هسته‌ای با ایران از زمان آغاز کمپین‌های انتخاباتی تایید برجام و بازگشت به توافق بود.

به گزارش اقتصادآنلاین ؛ بازگشت مشروط به توافق هسته‌ای با ایران از جمله موضوعاتی بود که جو بایدن از زمان کمپین‌های انتخاباتی خود به آن اشاره کرده بود.اکنون با ورود وی به کاخ سفید و چینش کابینه گمانه‌هایی از نحوه برقراری روابط دولت وی با ایران مطرح می‌شود. آنتونی بلینکن کاندیدای وزارت خارجه و رابرت مالی نماینده ویژه بایدن در امور ایران گزینه‌هایی از دولت وی هستند که در روابط با ایران تاثیرگذارند.

بلینکن که گزینه پیشنهادی وزارت خارجه است در نخستین اظهارات خود عنوان کرده بود در صورت بازگشت ایران به تعهداتش، آمریکا به برجام بازمی‌گردد. بلینکن خبر داده بود که در مذاکره با متحدان اروپایی از این موضوع به عنوان زمینه‌ای برای دستیابی به توافقی طولانی‌تر و مستحکم‌تر استفاده خواهد شد. هرچند بلینکن تاکید کرد که فاصله زیادی تا احیای این توافق باقی است.

رابرت مالی نماینده ویژه بایدن در امور ایران نیز گزینه دیگری است که انتصاب وی را نشانه‌ای از تمایل بایدن به احیای روابط با ایران می‌خوانند. مالی مدیرکل "گروه بین‌المللی بحران" واشنگتن است که در دولت‌های کلینتون و اوباما در ارتباط با مسائل خاورمیانه فعالیت داشته است. مواضع و رویکرد انتقادی مالی نسبت به عملکرد دولت اسرائیل در مناقشه خاورمیانه به حساسیت‌ها در ارتباط با گزینش او به عنوان نماینده امور ایران دامن می‌زند. در مجموع اگرچه بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای در کوتاه مدت ممکن نیست اما به نظر می‌رسد بایدن با گزینش افراد میانه‌رو در کابینه برای بازگشت تلاش می‌کند.