۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

احتمال تداوم جنگ تجاری چین و آمریکا در دوره بایدن

۵ بهمن ۱۳۹۹، ۱۵:۲۰
کد خبر: 500500
احتمال تداوم جنگ تجاری چین و آمریکا در دوره بایدن

از جمله میراث‌هایی که دونالد ترامپ رییس جمهور پیشین ایالات متحده برای جو بایدن به جای گذاشته، روابط خارجی تغییر یافته به خصوص با کشور چین است. وضع تعرفه‌های وارداتی بر کالاهای چینی و برخی محدودیت‌های سرمایه‌گذاری و فناوری از مواردی است که در دوره ترامپ عنوان جنگ تجاری با چین گرفت. برخی تحلیل‌گران معتقدند عادی کردن روابط با چین و پایان جنگ تجاری اولویت بایدن و دولت وی نخواهد بود.

به گزارش اقتصادآنلاین، جو بایدن رییس جمهوری ایالات متحده رابطه تنش آمیز و نابسامانی با چین از رییس جمهوری پیشین ایالات متحده به ارث می‌برد. جنگ تجاری طاقت فرسا تا انبوه تحریم‌های برجسته‌ترین شرکت‌های فناوری چین حاصل رابطه چهار ساله دولت ترامپ با چین است. هفته گذشته هم محدودیت‌های بیشتر تجاری و سرمایه گذاری چین در آمریکا اعلام شد.

اگرچه بایدن در مناسبات بین‌المللی لحنی دیپلماتیک و قابل پیش‌بینی‌تر از ترامپ دارد اما گفته می‌شود مناسبات تجاری و فناوری با چین را به سرعت عادی نخواهد کرد. تحلیل‌گران این مساله را مرتبط با دیدگاه منفی ایجاد شده در ایالات متحده علیه چین می‌دانند.بسیاری از آمریکایی‌ها معتقدند چین تهدید بزرگی برای امنیت ملی ایالات متحده است. این در حالی است که چین همزمان موانعی را در تجارت با آمریکا و علیه شرکت‌های آمریکایی اعمال کرده است.

اگرچه حذف تعرفه کالاهای چینی اولویت دولت جدید نخواهد بود اما بسیاری معتقدند استراتژی تجاری بایدن در مقایسه با ترامپ قابل پیش‌بینی‌تر خواهد بود. بسیاری از تحلیل‌گران آمریکایی معتقدند با توجه به شرایط ایجاد شده پس از شیوع کرونا بهتر است بایدن ابتدا بر مسائل داخلی ایالات متحده تمرکز کند. با توجه به افزایش سوءظن بین‌المللی نسبت به چین به نظر می‌رسد دولت جدید با برخی دیگر از کشورها علیه چین متحد خواهد شد.گفته می‌شود بایدن از متحدان خود در اروپا، هند و ژاپن دعوت خواهد کرد تا چین را تحت فشار بیشتری قرار دهند