به رغم نگرانی‌های ایجاد شده به دلیل شیوع ویروس کرونا و ضربه آن به اقتصاد که گمان می‌رفت فاصله بین کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه افزایش می‌یابد، بررسی‌های اخیر نشان می‌دهد که برابری کشورها در سال 2020 افزایش یافت.

اقتصاد آنلاینمهسا نجاتی؛ به گزارش بلومبرگ، شماری از محققان و سازمان‌های بین‌المللی نگران این موضوع هستند که بحران کووید-19 و اثرات اقتصادی ناشی از آن، برابری در جهان را کاهش داده است. آنها گمان می‌کنند که کشورهای ثروتمندتر بهتر توانسته‌اند در برابر این بحران از خود محافظت کنند. اما یکی از کارشناسان اذعان داشت که این فکر اشتباه است.

بر اساس مطالعه جدید انجام شده توسط آنگوس دیتون از دانشگاه پرینستون، اقتصاددان برنده جایزه نوبل، مشاهده می‌شود که در سال 2020 عکس این اتفاق در سطح جهانی رخ داده است. در حالی که شیوع بیماری همه‌گیر کووید-19 به صورت نامتناسبی به اقتصادهای با درآمد بالا ضرر رساند، شکاف بین کشورهای فقیر و ثروتمند کاهش یافت. این بررسی در خصوص نابرابری‌های قابل توجه در کشورهای ثروتمندتر به صورت جداگانه صحبت نمی‌کند، اما حداقل به ما نشان می‌دهد که پیشرفت اخیر کشورهای در حال توسعه ادامه دارد.

در نمودار ارائه شده، وضعیت برابری اقتصادی در سطح جهان را مشاهده می‌کنید؛

نابرابری