۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

سیاست‌‌های جنت یلن چه تاثیری بر دارایی‌های ریسک‌پذیر دارد؟/ "ثروتمندان باید مالیات عادلانه‌ای پرداخت کنند"

۱ بهمن ۱۳۹۹، ۱۶:۱۴
کد خبر: 499539
سیاست‌‌های جنت یلن چه تاثیری بر دارایی‌های ریسک‌پذیر دارد؟/ "ثروتمندان باید مالیات عادلانه‌ای پرداخت کنند"

جنت یلن، نامزد وزیر دارایی دولت جو بایدن، روز سه‌شنبه در سخنان خود مبنی بر لزوم ارائه بسته‌های حمایتی بیشتر ویروس کرونا توسط مقامات تاکید کرد که باعث افزایش امید در وضعیت اقتصادی و بازارهای مالی شد.

اقتصاد آنلاینمهسا نجاتی؛ به گزارش رویترز، حمایت صریح جنت یلن، نامزد وزیر خزانه‌داری آمریکا از یک طرح نجات از بیماری همه‌گیر، باعث ایجاد خوش‌بینی در ادامه داشتن قدرت گرفتن دارایی‌های ریسک‌پذیر خواهد شد، در حالی که نگرانی‌ها در خصوص بدهی‌های گسترده دولتی را نیز افزایش می‌دهد.

رئیس سابق فدرال رزرو، در جلسه روز سه‌شنبه از نمایندگان خواست در خصوص بسته‌ حمایتی بعدی ویروس کرونا، اقدامی بزرگتر انجام دهند. در حالی که انتظار می‌رود این طرح تقویتی مهم برای اقتصاد آسیب دیده از ویروس کرونا ایجاد  کند، سرمایه‌گذاران اذعان داشتند که این بسته حمایتی گسترده همچنین می‌تواند باعث گسترده‌تر شدن کسری‌های بزرگ و افزایش بازده اوراق قرضه شود. از سویی در برخی از دارایی‌های مختلف نیز حباب ایجاد شده است.

جو بایدن، رئیس‌جمهور منتخب، هفته گذشته از برنامه محرک 1.9تیریلیون دلاری به عنوان بخشی از دستور کار سیاست داخلی رونمایی کرد. از جنبه‌های دیگر طرح بایدن می‌توان به افزایش مالیات برای شرکت‌ها و افراد ثروتمند اشاره کرد که با استقبال روبرو شده است.

از آنجا که دموکرات‌ها در اوایل ماه جاری کنترل سنا را در دست گرفتند و زمینه را برای بسته‌های محرک بیشتر فراهم کردند، ارزش شاخص اس اند پی500 دو درصد صعود را تجربه کرده؛ به ویژه بانک‌ها و سایر سهام قدرت گرفته‌اند و انتظار می‌رود در این اقتصاد در حال بهبود، عملکرد خوبی را داشته باشند.

یلن در جلسه روز سه‌شنبه به برخی از نگرانی‌های طولانی مدت اشاره کرد و از نمایندگان خواست که اکنون صرف هزینه‌های خود را افزایش داده و در آینده بدهی‌ها را پرداخت کنند.

یلن در سخنان  خود اظهار داشت: "این سیر مالی طولانی مدت جای نگرانی دارد. این مسئله‌ای است که ما بررسی خواهیم کرد. اما برای آمریکا نیز مهم است که سرمایه‌گذاری انجام دهد. این موضوع حائز اهمیت است که به خاطر بسپاریم در شرایط نرخ بهره بسیار پایینی قرار داریم."

وی همچنین گفت که قبول دارد کاهش مالیات شرکت‌ها توسط دونالد ترامپ در سال 2017 رقابت کسب و کار آمریکایی‌ها را بهبود بخشیده و بایدن پیشنهادی برای افزایش مالیات‌ها به سطح پیش از سال 2017 را ندارد. اما یلن اذعان داشت این موضوع مهم است که شرکت‌های بزرگ و افراد ثروتمند سهم عادلانه خود را پرداخت کنند.

جک ابلین، مدیر ارشد سرمایه‌گذاری در Cresset Capital Management گفت: "او به عنوان وزیر خزانه‌داری، یک برنامه کاملا پیشرو در نظر دارد و امیدوار است با آن موافقت شود."

پس از آنکه دونالد ترامپ به صورت مرتب دنبال تضعیف دلار برای تقویت صادرات ایالات متحده بود، یلن روز سه‌شنبه خطاب به خزانه‌داری در قبال دلار گفت که ارزش دلار و سایر ارزها باید توسط بازارها تعیین شود و ایالات متحده باید با تلاش سایر کشورها در دستکاری عامدانه ارزش‌های ارز برای دستیابی به مزیت تجاری مقابله کند.