۰ نفر

حمله برق‌آسا به میراث ترامپ

۲۹ دی ۱۳۹۹، ۹:۴۴
کد خبر: 498832
حمله برق‌آسا به میراث ترامپ

استقرار دولت جدید و عبور از موانع بروکراتیک به منظور ایجاد تغییرات کلان در شیوه اداره کشور معمولا به زمان زیادی نیاز دارد اما جو بایدن، رییس‌جمهور منتخب ایالات متحده که می‌داند وارث مجموعه‌ای از بحران‌های به‌جا مانده از دوره دونالد ترامپ است، تصمیم دارد با صدور مجموعه‌ای از فرامین اجرایی در 10 روز نخست نشان دهد که دوره تغییر آغاز شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از اعتماد، مشاوران رییس‌جمهور جدید ایالات متحده بر این باورند که صدور مجموعه‌ای از دستورات اجرایی پس از روز تحلیف، بدون در ‌نظر گرفتن نظر کنگره امریکا درباره این فرامین، می‌تواند آغاز قدرتمندی برای دولتی باشد که با وعده ایجاد تغییرات اساسی بر سر کار آمده است. براساس یادداشتی که روز شنبه از ران کالین رییس ستاد کارکنان کاخ سفید به دست آمد و به رویت نیویورک‌تایمز رسید، صدور فرامین اجرایی بایدن بلافاصله پس از مراسم تحلیف شروع می‌شود. لغو ممنوعیت سفر شهروندان کشورهای مسلمان از جمله ایران به ایالات متحده، پیوستن مجدد به توافقنامه تغییرات آب و هوایی پاریس، تمدید محدودیت‌های اعمال شده به منظور کنترل همه‌گیری کرونا، بخشیدن وام‌های دانشجویی، اجباری کردن استفاده از ماسک در ادارات دولتی و ملزم کردن آژانس‌های اطلاعاتی به یافتن راهی برای بازگرداندن فرزندان جدا شده از خانواده‌های مهاجر به خانواده‌های‌شان از جمله کارهایی خواهد بود که برای روز اول ریاست‌جمهوری جو بایدن در دستور کار قرار دارد. صدور این سلسله فرامین اجرایی در حالی بدون در ‌نظر گرفتن، پیشنهادات نمایندگان کنگره و به‌ویژه جمهوری‌خواهان اتفاق خواهد افتاد که جو بایدن روز شنبه اعلام کرد تصمیم دارد بسته‌ای 1.9 میلیارد دلاری برای مقابله با گسترش ویروس کرونا در ‌نظر بگیرد و برای تصویب این بسته به کنگره فشار خواهد آورد. تحلیلگران معتقدند بایدن تصمیم دارد نشان دهد در اجرای خود مانعی به نام جمهوری‌خواهان کنگره یا دموکرات‌های محافظه‌کار را به رسمیت نخواهد شناخت و پیشبرد سیاست‌های وعده داده شده در انتخابات، اصلی‌ترین اولویت دولت خواهند بود.

روز اول: تغییر آغاز می‌شود

تصمیمات جنجالی بایدن اما به همین‌جا محدود نمی‌شود. او می‌خواهد یکی از دستورات اجرایی خود را به مساله مهاجرت اختصاص دهد و شرایط را برای اعطای شهروندی به نزدیک به 11 میلیون نفر مهاجر غیرقانونی ساکن در ایالات متحده مهیا کند. رییس‌جمهور منتخب همچنین وعده داده که در 100 روز ابتدایی دولت بیش از 100 میلیون امریکایی واکسینه خواهند شد. رحم امانوئل، شهردار پیشین شیکاگو و مشاور ارشد دو رییس‌جمهور دموکرات ایالات متحده یعنی باراک اوباما و بیل کلینتون درباره دلایل اتخاذ این رویکرد از سوی جو بایدن می‌گوید: «ما اکنون با یک بحران بزرگ در حوزه بهداشت و درمان روبه‌رو هستیم، اقتصاد امریکا یکی از بحرانی‌ترین سال‌های خود را سپری می‌کند و چالش‌هایی بزرگ نظیر تبعیض نژادی، تبعیض جنسیتی و اختلافات سیاسی عمیق پیش روی دولت است. عبور از این چالش‌ها به اقدام فوری و قاطعانه رییس‌جمهور بستگی دارد و فارغ از اینکه شما تا چه میزان از حمایت اعضای کنگره برخوردارید باید در حل این مسائل جدی باشید. به همین دلیل است که بایدن چنین رویکردی را برای روزهای اول اتخاذ کرده است.» یکی از اعضای سابق کنگره امریکا که سابقه سال‌ها همکاری با جو بایدن را دارد نیز اقدامات جو بایدن را لازم می‌داند و معتقد است اجرای سریع این سیاست‌ها پیامدهای منفی گسترده‌ای نخواهد داشت. اریک کانتور، عضو سابق مجلس نمایندگان ویرجینیا تاکید دارد که جو بایدن بر‌خلاف باراک اوباما خط قرمزهای هر جناح را به خوبی می‌شناسد و آگاه است که برای اجرای هر سیاستی تا کجا می‌تواند به تنهایی حرکت کند.» واشنگتن‌پست نوشته است یکی از دلایلی که باعث شده تا جو بایدن جسارت بیشتری برای اجرای سریع‌تر و قاطعانه‌تر سیاست‌هایش پیدا کند، پیروزی دموکرات‌ها در انتخابات جرجیا و بروز دودستگی میان جمهوری‌خواهان است. به نوشته این روزنامه، پس از پیروزی جان آساف و رافائل ورناک در رقابت‌های انتخاباتی جرجیا، دموکرات‌ها اطمینان یافتند که می‌توانند کنترل مجلس نمایندگان، مجلس سنا و دولت را یکجا دراختیار داشته باشند و جو بایدن که فهمید دیگر نیازی به حمایت جمهوری‌خواهان ندارد، تصمیم گرفت تا پیش از تغییر احتمالی این وضعیت از فرصت پدید آمده نهایت استفاده را ببرد. دور بعدی انتخابات سنای امریکا در سال 2022 برگزار خواهد شد و تا آن زمان که یک‌سوم کرسی‌ها به رای گذاشته می‌شوند، دموکرات‌ها با در اختیار گذاشتن 50 کرسی و بهره‌گیری از رای تساوی‌شکن کامالا هریس می‌توانند قوانین مدنظر خود را در سنا به تصویب برسانند.

بر‌اساس گفته‌های منابع آگاه، تنها نگرانی تیم بایدن این است که آنها متهم شوند از شیوه ترامپ یعنی بهره‌گیری افراطی از قدرت رییس‌جمهور و بی‌توجهی به نهادهای دیگر و قانون اساسی در پی پیشبرد خواسته‌های خود هستند اما ران کالین می‌گوید آنها به‌ شدت مراقبند تا همه‌چیز در چارچوب قانون و با احترام به حقوق اساسی شهروندان صورت گیرد.

روز دوم: کرونا

دومین روز آغاز به کار دولت، برای بایدن روز رسیدگی به موضوعات کرونایی خواهد بود. رییس‌جمهور ایالات متحده در این روز دستوراتی را صادر خواهد کرد تا به مدارس و کسب و کارهای آسیب‌دیده برای بازگشایی کمک کند. دولت جدید همچنین قصد دارد از طریق صدور دستور اجرایی افزایش میزان تست کرونا و تنظیم پروتکل‌های بهداشتی به منظور مراقبت از سلامتی کارگران را در دستور کار قرار دهد.

روز سوم: احیای اقتصادی

بر‌اساس یادداشتی که از رییس دفتر جو بایدن دیده شده، برنامه اصلی رییس‌جمهور منتخب برای سومین روز کاری خود تمرکز روی مسائل اقتصادی و امضای دستوراتی است که از طریق آنها رییس‌جمهور اطمینان یابد کمک‌های در‌نظر گرفته شده برای اقشار ضعیف خیلی زود به دست آنها خواهد رسید. در این یادداشت تاکید ویژه‌ای روی توجه رییس‌جمهور به کارگران شده و رییس دفتر جو بایدن به اعضای دولت گفته است که او نگران است کارگران در پی سیاست‌های اشتباه دولت قبلی، شرایط سختی را سپری کنند.

هفت روز حیاتی برای تغییر

عمده برنامه‌های در ‌نظر گرفته شده برای روزهای سوم تا دهم آغاز به کار دولت، به اطمینان یافتن از اجرای سیاست‌های اولیه و اتخاذ سیاست‌هایی برای کاهش تبعیض در جامعه اختصاص خواهد یافت. هر چند جزییات دقیقی از فرامین اجرایی در این یادداشت وجود ندارد اما یک منبع آگاه گفته است که «اصلاح سیاست‌های اقتصادی اشتباه دولت ترامپ در تجارت بین‌المللی» و «توجه به اقلیت‌ها» از جمله موضوعات مدنظر بایدن در این روزهاست.