۰ نفر

نماینده اتحادیه اروپا؛

اروپا اعتقاد قوی به حفظ برجام دارد

۲۳ دی ۱۳۹۹، ۱۵:۴۸
کد خبر: 497574
اروپا اعتقاد قوی به حفظ برجام دارد

نماینده دفتر «اتحادیه اروپا» در عراق تاکید کرد که این اتحادیه اعتقاد قوی به زنده ماندن دیپلماسی و حفظ برجام دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، «مارتین هوت» نماینده دفتر اتحادیه اروپا در عراق امروز (سه شنبه) در سخنانی درباره برجام گفت: اتحادیه اروپا قویاً به زنده نگه داشتن دیپلماسی و بویژه حفظ توافق هسته ای (برجام) و نجات آن اعتقاد دارد.

وی تاکید کرد: انتقال قدرت به دولت جدید آمریکا که از مشخصه تمایل بیشتر به گفت وگو برخوردار است، می تواند زمینه را برای یک فرصت منحصر به فرد در این خصوص فراهم کند. بنابراین هرگونه پیشرفت، احتمالاً منجر به یک فرایند دیپلماتیک جدید می شود که طرف های توافق هسته ای از طریق آن می توانند برای تثبیت پرونده هسته ای تلاش کنند.

ایران ۲ سال پس از خروج یکجانبه آمریکا از برجام و تعلل طرف‌های اروپایی در عمل به تعهداتشان در این توافق، گام‌هایی را تحت نظارت آژانس برای کاهش تعهداتش آغاز کرد.

براین اساس، ایران ۱۵ دی‌ماه ۱۳۹۸، با صدور بیانیه‌ای آخرین گام کاهش تعهدات برجامی خود را اعلام کرد که طبق آن، تهران دیگر هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی‌سازی، درصد غنی‌سازی، میزان مواد غنی‌شده و تحقیق و توسعه) نخواهد داشت و از این پس، برنامه هسته‌ای ایران فقط بر اساس نیازهای فنی خود پیش خواهد رفت و همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز طبق روال ادامه می‌یابد.

در همین حال مجلس شورای اسلامی ۱۱ آذر به کلیات طرح «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران» رای داد که یکی از بندهای نه‌گانه آن دولت جمهوری اسلامی را مکلف می‌کند برای لغو تحریم‌ها «غنی‌سازی ۲۰ درصدی را عملیاتی کند و سازمان انرژی اتمی هم استفاده از سانتریفوژهای نسل ۶ و ۸ را در دستور کار قرار دهد».

مجلس دو ماه به دولت فرصت داده بود که در صورت ادامه تحریم‌های آمریکا همکاری با آژانس را محدود کرده و غنی‌سازی ۲۰ درصدی را آغاز کند.

جمهوری اسلامی ایران همواره اعلام کرده است در صورت بازگشت آمریکا به برجام و اجرای تعهدات برجامی از سوی دیگر طرف‌های این توافق بین‌المللی، گام‌های برداشته شده در مسیر کاهش تعهدات برجامی از سوی تهران به سرعت برگشت پذیر خواهد بود.