۰ نفر

روزگار تلخ پناهجویان؛

فصل سرد آوارگی در بوسنی

۲۲ دی ۱۳۹۹، ۱۰:۴۹
کد خبر: 497140
فصل سرد آوارگی در بوسنی

در پی آتش‌سوزی در کمپ پناهجویان بوسنی نهادهای بین‌المللی در مورد وضعیت حدود 2500پناهجوی این کمپ ابراز نگرانی کرده‌اند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، صدها پناهجو هفته‌هاست که در شمال غربی بوسنی در نزدیکی مرز کرواسی در سرمای زیر صفر درجه بدون امکانات گرمایشی در بلاتکلیفی به سرمی‌برند. آنها که ماه‌ها در کمپ لیپا در نزدیکی شهر بیهاچ اسکان داشتند، از حدود 3هفته پیش به‌دنبال آتش‌سوزی در کمپ‌شان آواره شدند. مقام‌های بوسنی به تازگی کار انتقال حدود 900نفر از مهاجران را به 20چادر که گفته می‌شود مجهز به وسایل گرمایشی است، آغاز کرده‌اند. اما سرنوشت بیش از 1500نفر دیگر همچنان نامعلوم است و باید با کمترین امکانات و لباس مناسب، با برپا کردن آتش خود را گرم نگه دارند. برخی پناهجویان به رسانه‌ها گفته‌اند مدت‌هاست که حمام نرفته‌اند و در این سرما، حتی امکان خوابیدن ندارند. تعدادی از آنها در اعتراض به نبود امکانات گرمایشی و بهداشتی، از چادرهای موقتی که در اختیارشان قرار داده شده استفاده نکرده‌اند و برخی نیز دست به اعتصاب غذا زده‌اند.

نهادهای بین‌المللی، مسئولان بوسنی را به‌دلیل رها کردن صدها پناهجو بدون پناهگاه و وسایل گرمایشی در زمستان، مورد انتقاد قرار داده‌اند. سازمان ملل نیز هشدار داده که پناهجویان و مهاجران بوسنی بعد از هفته‌ها سرگردانی در سرمای شدید، نیاز به اسکان فوری دارند.

ماجرای تعطیلی کمپ

کمپ لیپا، تابستان امسال به‌دنبال اوج گرفتن کرونا و بسته شدن مرزها، به‌صورت شتاب‌زده توسط مقام‌های بوسنی برای اسکان موقت پناهجویان ساخته شد. اما کمتر از چند‌ماه بعد یعنی 23دسامبر (3دی)، سازمان بین‌المللی مهاجرت وابسته به سازمان ملل متحد که به مقام‌های بوسنی در اداره این کمپ کمک می‌کند، آن را به‌دلیل شرایط غیراستاندارد و مجهز نبودن به تاسیسات گرمایشی تعطیل کرد. پلیس این کشور ادعا می‌کند که پناهجویان در اعتراض به اقدام سازمان بین‌المللی مهاجرت به‌صورت عمدی دست به آتش زدن کمپ زدند. شهردار بیهاچ، این سازمان را به‌دلیل اینکه موجب آتش‌سوزی کمپ شده، محکوم کرده است.

بعد از آتش‌سوزی، دولت مرکزی بوسنی به مقام‌های محلی دستور داد که مرکز پذیرش پناهجویان در کارخانه‌ای متروک در اطراف بیهاچ را بازگشایی کنند، چیزی که خواسته سازمان بین‌المللی مهاجرت بود، اما آنها به‌علت اعتراض مردم بومی منطقه، زیر بار این کار نرفتند. مسئولان محلی گفتند به جای این کار، ظرف 3‌ماه آینده ساخت اقامتگاه مجهز در محل کمپ قبلی یعنی لیپا را آغاز می‌کنند. برخی نهادهای مدنی نیز خواستار انتقال پناهجویان به 3اردوگاه‌ دیگر منطقه شده‌اند، اما مسئولان می‌گویند ظرفیت این مراکز، تکمیل است.

بوسنی سال‌هاست که به مقصد پناهجویان و مهاجرانی که عمدتا از کشورهای جنوب آسیا، خاورمیانه و آفریقا به این کشور می‌آیند، تبدیل شده تا از آنجا خود را به کرواسی، کشور عضو اتحادیه اروپا و سپس کشورهای مرفه این قاره برسانند. خیلی از این افراد از کشورهای جنگ‌زده مانند سوریه و افغانستان آمده‌اند. گفته می‌شود تعدادی ایرانی نیز در میان آنها حضور دارد. هم‌اکنون حدود 8500مهاجر در بوسنی زندگی می‌کنند. حدود 6هزار پناهجو هم در اردوگاه‌های دیگر بوسنی ساکن هستند. بسیاری از مهاجران از برخورد تند مردم محلی در بوسنی و پلیس کرواسی گله دارند.

آغاز برق‌رسانی

نیروهای نظامی بوسنی از روز جمعه کار ساخت چادر برای هزاران مهاجر که در سرمای زمستان آواره شده‌اند را آغاز کردند. به‌گزارش یورونیوز، پیتر ون در آورارت، هماهنگ‌کننده منطقه بالکان غربی سازمان ملل متحد و نماینده سازمان بین‌المللی مهاجرت در بوسنی گفت: «خوشبختانه مقام‌های این کشور بالاخره مسئولیت را به گردن گرفتند و در حال ایجاد اقامتگاه‌های موقت جدید هستند.»

آورارت که چند روز پیش نیز در توییتی عکس‌هایی از چند چادر که مقام‌های نظامی بوسنی ساخته‌اند را منتشر کرد، گفت: «موضوع مهم این است که دولت بالاخره برق‌رسانی به منطقه را آغاز کرده. این کار امکان ایجاد دسترسی دائم به سیستم گرمایشی مناسب و آب گرم را در لیپا فراهم کرده است. امیدواریم که طرح‌های توسعه دائمی لیپا هفته آینده تأیید و پروژه در روزهای آینده آغاز شود.»

هرچند هنوز حدود 1500نفر در حاشیه کمپ سوخته و جنگل‌های اطراف سرگردان هستند؛ جایی که سازمان صلیب سرخ روزانه یک وعده غذای گرم بین آنها توزیع می‌کند. به اعتقاد آورارت، «هیچ راه‌حل فوری» برای اسکان آنها وجود ندارد. او همچنین در مصاحبه‌ای با بی‌بی‌سی گفت: «ما می‌خواهیم که مردم اینجا مانند 6هزار مهاجر دیگر در بوسنی به امکانات مناسب و کافی دسترسی داشته باشند.»

اتحادیه اروپا

مسئولان بوسنی معتقدند که اتحادیه اروپا به آنها کمک کافی برای کنترل بحران پناهجویان نکرده است. سوهرت فضلیک، شهردار بیهاچ گفت: «ما به مواضع اتحادیه اروپا انتقاد داریم. مهاجرانی که از یونان و بلغارستان می‌آیند، می‌خواهند به کرواسی بروند، اما در اینجا ماندگار می‌شوند.»

اما اتحادیه اروپا می‌گوید که مقام‌های بوسنی باید «مسئولیت‌پذیر» باشند. این کشور با 3.5میلیون نفر جمعیت قصد دارد به اتحادیه اروپا بپیوندد.

به‌گزارش بی‌بی‌سی، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، چهارشنبه هفته گذشته گفت:  با اینکه این اتحادیه برای تجهیز پناهگاه‌ها به مسئولان بوسنی کمک کرده، اما آنها درخواست‌های مکرر برای تامین شرایط زندگی امن و برخورد انسانی با مهاجران را رد کرده‌اند.

پیتر استانو، سخنگوی سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز گفت: «در طول 2سال گذشته 90میلیون یورو برای تأمین تجهیزات و ارائه خدمات اجتماعی و درمانی به پناهجویان پرداخت کرده‌ایم. ما می‌خواهیم که مسئولان بوسنی اقدامی انجام بدهند، نه اینکه با جنجال سیاسی با زندگی مردم بازی کنند.»