۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

کاهش تولید نفت عربستان سعودی به منظور تقویت بازار/ طلای سیاه شاهد کسری خواهد بود؟

۲۱ دی ۱۳۹۹، ۱۵:۳۸
کد خبر: 496946
کاهش تولید نفت عربستان سعودی به منظور تقویت بازار/ طلای سیاه شاهد کسری خواهد بود؟

به دنبال کاهش داوطلبانه تولید نفت توسط عربستان سعودی به منظور تنظیم بازار پس از کاهش تقاضای جهانی و افزایش موجودی، به نظر می‌رسد بازار نفت در سال جاری دچار کسری شود.

اقتصادآنلاینمهسا نجاتی؛ به گزارش رویترز، به گفته تحلیلگران، کاهش داوطلبانه تولید نفت عربستان سعودی حتی با وجود کاهش تقاضا به دلیل اعمال قرنطینه‌های کرونایی، در طول سال 2021 بازار نفت را با کسری مواجه خواهد کرد.

عربستان سعودی، بزرگترین تولید کننده نفت در جهان، در تاریخ 5ژانویه با کاهش داوطلبانه تولید یک میلیون بشکه در روز، در ماه‌های فوریه و مارس، سبب ایجاد شوک در بازار شد.

این اقدام در حالی صورت گرفت که کشورهای عضو گروه اوپک پلاس توافق کردند که بیشتر تولیدکنندگان در ماه‌های فوریه و مارس تولید خود را ثابت نگاه دارند، در حالی که به روسیه و قزاقستان اجازه دادند میزان تولید خود را اندکی افزایش دهند.

با گسترش سریع مبتلایان به ویروس کرونا، تولیدکنندگان نگران آسیب جدید به تقاضای نفت که می‌تواند منجر به افزایش موجودی شود، هستند.

اخبار مربوط به کاهش تولید نفت، قیمت آن را به بالاترین سطح 11ماهه افزایش داد. گلدمن ساکس، در جدیدترین تحقیقات، پیش‌بینی خود را برای تقاضا در ماه‌های ژانویه، فوریه و مارس، یک تا 2میلیون بشکه در هر ماه کاهش داد.

انتظار می‌رود بازار نفت برای مدت باقی مانده سال با کسری مواجه شود و تقاضای نفت جهانی در ماه سپتامبر به 2.3میلیون بشکه برسد.

رئیس تحقیقات بازار نفت Rystad گفت: "در خوش‌بینانه‌ترین حالت که شامل پذیرش کامل اوپک پلاس و کاهش داوطلبانه عربستان است، موجودی نفت خام شاهد کاهش 1.3میلیون بشکه در فوریه و 0.8میلیون بشکه در مارس خواهد بود."