بانک جهانی در آخرین چشم‌انداز خود در خصوص وضعیت اقتصاد جهان اذعان داشت که با توجه به اثرات طولانی مدت ویروس کرونا، میزان رشد تا سال 2022 به سطح پیش از همه‌گیری باز نخواهد گشت.

اقتصاد آنلاینمهسا نجاتی؛ بانک جهانی، آخرین چشم‌انداز خود را هفته گذشته در خصوص وضعیت اقتصاد جهان منتشر کرد و اطلاعات به روز از میزان آسیب شیوع ویروس کرونا را در اختیار گذاشت. این گزارش نشان می‌دهد که بازده اقتصاد جهانی احتمالا برای یک دوره طولانی، پایین‌تر از سطح پیش از شیوع بیماری همه‌گیر باقی خواهد ماند و همچنین باعث افزایش خطر انباشت بدهی در طول یک دهه است.

در حالی که اقتصاددانان بانک جهانی پیش‌بینی سال 2020 خود را در خصوص تولید ناخالص داخلی جهانی از منفی 5.2درصد به منفی 4.3درصد کاهش دادند تا علائم اولیه بهبود را نشان دهند، در همین حال چشم‌انداز آنها برای سال 2021 به دلیل طولانی شدن اثرات بیماری همه‌گیر، بدتر شده است.

همانطور که در نمودار ارائه شده مشاهده می‌شود، کووید-19 اقتصاد جهانی را از مسیر رشد خود خارج کرده و انتظار نمی‌رود قبل از سال 2022 به سطح تولید پیش از شیوع ویروس کرونا بازگردد.

"در میان هر بحرانی، فرصت بسیار خوبی وجود دارد." این جمله‌ای است که  به آلبرت انیشتین نسبت داده می‌شود، حالا  بحران کنونی از این جهت که فرصتی را برای تعدیل سیاست‌‌گذاری‌ها ایجاد کرده است. 

در همین زمینه، رئیس بانک جهانی در یادداشتی گفت: "در حالی که کشورها سیاست‌هایی را برای روند بهبود تنظیم می‌کنند، این شانس را دارند که در مسیر توسعه سبزتر، هوشمندانه‌تر و عادلانه‌تری گام بردارند. سرمایه‌گذاری در پروژه زیرساخت سبز، حذف تدریجی یارانه سوخت‌های فسیلی و ارائه کمک‌های مالی به فناوری‌های پایدار زیست محیطی می‌تواند رشد طولانی مدت، تولید کربن کمتر، ایجاد شغل و ایجاد انطباق با تغییرات اقلیمی را به دنبال داشته باشد."

در نمودار ارائه شده، پیش‌بینی ارائه شده از بازده اقتصاد جهانی در سال 2020 و 2021 را مشاهده می‌کنید؛

photo_2021-01-10_11-41-23