۰ نفر

آخرین تحولات بحران آمریکا؛

تلاش برای ادامه شمارش آرای الکترال/ تأمین امنیت کنگره بعد از ۴ساعت خشونت

۱۷ دی ۱۳۹۹، ۲۲:۱۶
کد خبر: 496109
تلاش برای ادامه شمارش آرای الکترال/ تأمین امنیت کنگره بعد از ۴ساعت خشونت

جلسه شمارش آرای الکترال در صحن کنگره آمریکا به آشوب کشیده شد و طرفداران خشمگین «دونالد ترامپ» توانستند وارد ساختمان آن شوند. کنگره آمریکا چندین ساعت در اشغال آشوبگران بود و سرانجام خبرگزاری‌ها به نقل از مسئولان امنیتی کنگره آمریکا خبر دادند که بعد از ۴ساعت، امنیت به این نهاد آمریکایی بازگشته است.

به گزارش اقتصادآنلاین، جلسه شمارش آرای الکترال در صحن کنگره آمریکا امروز چهارشنبه به آشوب کشیده شد و طرفداران خشمگین «دونالد ترامپ» توانستند وارد ساختمان کنگره شوند. هواداران معترض ترامپ با حمله به ساختمان کنگره وارد این نهاد قانونگذاری آمریکا شدند. ساختمان کنگره آمریکا در پی تلاش‌های معترضان برای ورود به ساختمان تعطیل شد و «مایک پنس» را مخفیانه از ساختمان کنگره خارج کردند.

نخستین گزارش‌ها از برخوردار معترضان به نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری با نیروهای پلیس در اطراف ساختمان کنگره حکایت داشت و ساعاتی بعد گزارش شد که معترضان توانسته‌اند با عبور از لایه‌های امنیتی وارد ساختمان شوند.

در ادامه، تحولات مربوط به این رویداد به صورت لحظه به لحظه آورده شده است.

تعلیق حساب توئیتری ترامپ
3:40
تعلیق حساب توئیتری ترامپ
رسانه‌های آمریکایی به نقل از کمپانی توئیتر گزارش دادند که دسترسی ترامپ به حساب کاربری‌اش به مدت ۱۲ ساعت تعلیق شده و در صورت تکرار نقض قوانین این شبکه اجتماعی، به صورت دائم مسدود می‌شود.
بازداشت ۱۵ نفر و ضبط پنج سلاح
3:32
 پلیس آمریکا اعلام کرد ۱۵ نفر را به دلیل مشارکت در ناآرامی‌های کنگره بازداشت کرده است.همچنین پنج سلاح از جمله سلاح های کمری و تفنگ های بلند ضبط شده است.
رابرت کُنتی رئیس پلیس شهر به خبرنگاران گفت که هیچ یک از بازداشتی ها ساکنان ناحیه دی سی (پایتخت) نیستند. او همچنین گفت که برخی ماموران پلیس به دلیل جراحات تحت مداوا هستند.

درخواست‌ها برای برکناری ترامپ از قدرت

3:25

 فرماندار ایالت «ایلی‌نوی» در بیانیه‌ای گفت: «تلاش‌های ترامپ برای تشویق به کودتا، خیانت بزرگی است و باید او را فوراََ استیضاح و از قدرت برکنار کرد.

 فرماندار جمهوری‌خواه ایالت ورمونت نیز خواستار برکناری یا استعفای ترامپ از ریاست‌جمهوری شد.

 «برنی سندرز» سناتور دموکرات نیز گفت: «ترامپ مستقیما مسئول آشوبی است که رخ داده و در تاریخ به عنوان خطرناک‌ترین رئیس‌جمهور شناخته خواهد شد».

شمارش آراء الکترال ادامه می‌یابد

3:15

 «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در بیانیه‌ای گفت به محض پاکسازی ساختمان کنگره از هواداران ترامپ، جلسه شمارش آراء الکترال و روند تایید نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری ادامه می‌یابد.

توییتر دو توییت آخر دونالد ترامپ را حذف کرد

3:13

1

شبکه اجتماعی توییتر، دو پیام آخر دونالد ترامپ را که خواستار بازگشت هوادارانش به خانه بود را حذف کرد.

 جورج بوش: به مراسم تحلیف بایدن می‌روم

2:56

 جورج دبلیو بوش، رئیس جمهوری سابق امریکا در واکنش به حمله هواداران دونالد ترامپ به کنگره ضمن اغتشاش و آشوب خواندن آن گفته برای حمایت از انتقال صلح آمیز قدرت که اصلی ترین رکن دموکراسی در قانون اساسی آمریکاست، شخصا در مراسم ادای سوگند جو بایدن که قرار است ۲۰ ژانویه در کنگره آمریکا برگزار شود، حضور خواهد یافت.

پنس، صادرکننده دستور اعزام گارد ملی

2:50

سرپرست پنتاگون اعلام کرد که دستور اعزام گارد ملی آمریکا برای تأمین امنیت کنگره را مایک پنس صادر کرده، نه ترامپ.

 ترامپ: این روز را برای همیشه به یاد داشته باشید

2:47

000

ترامپ در توییت جدیدش نوشت: هنگامی که پیروزی مقدسی در انتخابات بسیار ناعادلانه و شرورانه از میهن پرستان بزرگی که مدتها با آنها بد و ناعادلانه رفتار شده، دور می‌شود، این موارد و رویدادها اتفاق خواهد افتاد.

با عشق و در آرامش به خانه بروید و این روز را برای همیشه به یاد داشته باشید!

بولتون: شمارش آرا باید از سر گرفته شود

2:45

معاون رهبر اکثریت دموکرات مجلس نمایندگان: کنگره برای تایید نتایج انتخابات، امشب به کار باز می‌گردد.

«جان بولتون» مشاور پیشین امنیت ملی ترامپ نیز گفت اگر ساختمان کنگره ایمن شده، باید شمارش آراء الکترال نیز ادامه یابد تا نشان دهند قانون اساسی آمریکا نیز ایمن است.

تأمین امنیت کنگره بعد از ۴ ساعت خشونت

2:28

خبرگزاری‌های «آسوشیتدپرس» و «رویترز» به نقل از مسئولان امنیتی کنگره آمریکا خبر دادند که بعد از ۴ساعت، امنیت به این نهاد آمریکایی بازگشته است

فرانسه و کانادا یورش به کنگره را محکوم کردند

2:22

وزرای خارجه کانادا و فرانسه یورش به کنگره امریکا را محکوم کرده خواستار انتقال صلح امیز قدرت در واشنگتن شده اند.

وزارت خارجه فرانسه این واقعه را «حمله جدی به دموکراسی» خوانده است.

وزیر خارجه کانادا: «کانادا عمیقا از انچه در واشنگتن روی می دهد شگفت زده شده است. انتقال صلح آمیز قدرت بنیادی ترین اصل دموکراسی است»

اولین قربانی خشونت‌های امشب در کنگره آمریکا

2:20

شبکه «اِن‌بی‌سی نیوز» به نقل از چند مقام امنیتی واشنگتن، جان باختن هوادار ترامپ که در کنگره هدف گلوله قرار گرفته بود را تایید کرد.

آتش‌بازی هواداران ترامپ روی پلکان کنگره آمریکا

2:11

1

شبکه سی‌ان‌ان نیز گزارش داد که قانونگذاران آمریکایی از ساختمان کنگره تخلیه شده و به یک پایگاه نظامی نزدیک منتقل شده‌اند.

سرایت خشونت‌ها در کنگره به ایالت‌های دیگر آمریکا

 2:07

روزنامه «واشنگتن‌پست» گزارش داد که شبه‌نظامیان حامی ترامپ اطراف ساختمان کنگره محلی ایالت جورجیا تجمع کرده‌اند.

شهردار واشنگتن: رفتاری که شاهد هستیم شرم‌آور، غیر میهن‌پرستانه و غیرقانونی است

2:01

موریل بوزر شهردای واشنگتن گفت: هرکسی که به این فعالیت بپردازد یا ادامه دهد، پاسخگو خواهد شد. از پلیس خواسته‌ایم تا افراد را از اطراف کنگره دور کنند. از پلیس ویرجینیا و مریلند خواسته‌ام به اعزام نیروهای خود برای به کنترل درآوردن پایتخت آمریکا اقدام کنند.

ساختمان‌های کنگره‌های ایالتی در سراسر آمریکا تعطیل شد

 2:00

شبکه خبری ان‌بی‌سی گزارش داد که مقامات چندین ایالت آمریکا به دلیل تجمع هواداران ترامپ اقدام به تعطیلی کنگره‌های ایالتی کرده‌اند و نیروهای امنیتی در اطراف ساختمان کنگره‌های ایالتی مستقر شده‌اند.

حکومت نظامی در واشنگتن

1:54

1

پلیس واشنگتن نیز برای اعمال قانون منع آمدوشد از ساعت ۶ عصر، در خیابان‌های نزدیک کنگره مستقر شد به گفته پلیس، حداقل ۱۳ نفر بازداشت شده و ۵ قبضه سلاح از هواداران ترامپ که به کنگره وارد شدند، توقیف شده است.

تلاش برای ادامه شمارش آرا الکترال

1:48

آرای الکترال

یک سناتور آمریکایی خبر داد صندوق‌های آراء مجمع گزینندگان آمریکا (الکترال کالج) هم‌اکنون به مکان امن و افشانشده‌ای در سنای آمریکا منتقل شده تا شمارش آرا از سر گرفته شود

سناتور ارشد جمهوری خواه: خشونت را متوقف کنید

1:33

1

لیندسی گراهام، سناتور ارشد جمهوری خواه و از حامیان ترامپ، در توییتر نوشت: من با اظهارات رییس جمهور منتخب( جو بایدن) موافقم ، زمان باز پس گیری کنگره و پایان دادن به خشونت و توقف جنون فرا رسیده است. وقت حرکت به جلو رسیده است. اختلافات ما واقعی است اما عشق به ملت باعث غلبه‌بر اختلافات می‌شود.

لحظه فرار نمایندگان کنگره

1:26

1

تصویری از فرار نمایندگان دموکرات کنگره از طریق تونل های زیر زمینی که به سبک مترو ساخته شده اند

درخواست برکناری ترامپ

1:18

«تد لیو» نماینده کنگره آمریکا از پنس خواست تا اجرای متمم بیست‌وپنج قانون اساسی آمریکا، ترامپ را از قدرت برکنار کند.

همچنین ایلهان عمر، عضو مجلس نمایندگان آمریکا می‌گوید که در حال فراهم آوردن مقدمات استیضاح ترامپ است. به گفته او، ترامپ باید از سمت خود برکنار شود.

 از دوره ریاست‌جمهوری ترامپ کمتر از دو هفته باقی مانده است.

واکنش رهبر اقلیت جمهوری‌خواهان به تسخیر کنگره

1:14

1

کوین مکارتی، رهبر اقلیت جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان در واکنش به حمله حامیان ⁧ ترامپ ⁩ به ساختمان کنگره در توییتر نوشت: آنچه در حال رخ دادن است، غیر قابل قبول و غیر آمریکایی‌ست، باید متوقف شود

 

تحریم ترامپ توسط توئیتر

1:06

توئیتر امکان بازنشر، پسند کردن و پاسخ دادن به پیام ویدیویی ترامپ را مسدود کرد.

یادداشت هوادار ترامپ روی میز نانسی پلوسی

1:03

1

 در یادداشتی که یکی از هواداران ترامپ روی میز اتاق نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان گذاشته نوشته شده عقب‌نشینی نمی‌کنیم

اصرار ترامپ بر تقلب در انتخابات

1:01

ترامپ در پیامی که قرار بود با هدف آرام کردن هواداران خود و پایان دادن به آشوب‌ها در کنگره باشد، مجدداََ مدعی وقوع تقلب در انتخابات شد.

ترامپ گفت: این انتخابات، متقلبانه بود. اما نباید توسط این افراد (دموکرات‌ها) بازی بخوریم. لازم است که صلح داشته باشیم. پس به خانه بروید. ما شما را دوست داریم. شما بسیار خاص هستید.

باز پس گرفتن ساختمان کنگره

00:58

گفته می‌شود با ورود نیروهای مسلح گارد ملی ساختمان کنگره از دست معترضان خارج شد.

واکنش «بوریس جانسون» به تحولات بحران آمریکا

00:54

1

جانسون در توییتی نوشت: صحنه‌های ننگینی در کنگره آمریکا شاهد هستیم. ایالات متحده در سراسر جهان مدعی دموکراسی است و اکنون نیز لازم است که [در این کشور] انتقال قدرت مسالمت‌آمیز و با نظم وجود داشته باشد.

پیروزی یک نماینده دیگر دموکرات/ دموکرات‌ها اکثریت سنای آمریکا را به دست آوردند

00:48

در حالی که معترضین از درب شمالی ساختمان کنگره نیز به این ساختمان وارد شده‌اند، ان‌بی‌سی برآورد کرده که «جان اوساف»، دیگر کاندیدای دموکرات انتخابات سنا هم در دور دوم انتخابات پیروز شده و دموکرات‌ها کنترل سنا را به‌دست گرفته‌اند.

اکنون و درحالی که کنگره آمریکا صحنه رویداد عجیب حمله حامیان ترامپ و تسخیر ساختمان مجلسین آمریکا است، خبرگزاری های رسمی اعلام کردند که جان اساف نیز توانسته با اختلاف حدود ۲۵ هزار رای رقیب جمهوری‌خواه خود دیوید پردو را مغلوب کند.

به این ترتیب هم‌اکنون سنای آمریکا مشتمل بر ۵۰ سناتور جمهوری‌خواه و ۵۰ سناتور دموکرات است و با توجه به پیروزی جو بایدن دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری و نقش آتی کامالا هریس در جایگاه معاون رئیس‌جمهور به عنوان رئیس سنا، کنترل این نهاد به دست دموکرات‌ها افتاده است.

بایدن:  این اعتراض نیست، این شورش است

00:46

جو بایدن: در این ساعت، دموکراسی ما تحت حملات بی‌سابقه‌ای قرار گرفته که تا کنون شاهد آن نبودیم. چیزی که شاهد آن هستیم، بخش کوچکی از افراطی‌هایی هستند که به بی‌قانونی پایبند هستند.

این قضایا ریشه در اغتشاش دارد و باید همین الان پایان یابد. از رئیس‌جمهور ترامپ می‌خواهم در تلویزیون حاضر شود، به سوگند خود عمل کرده، از قانون اساسی آمریکا دفاع کند و خواستار پایان این محاصره [کنگره] شود. این اعتراض نیست، این شورش است. امروز، یادآور دردناکی است از اینکه دموکراسی بسیار شکننده است.

کشف بسته انفجاری در کنگره/ اف‌بی‌آی هم به کمک پلیس آمد

00:42

خبرنگار نیویورک تایمز از کشف یک بمب در مقر حزب جمهوری خواه و منفجر کردن آن به شکل ایمن خبر داد.

منابع خبری می‌گویند اف‌بی‌آی هم به کمک پلیس آمده تا با معترضان مقابله کند.

تحلیلگر NBC: آمریکا به وسیله ترامپ نابود خواهد شد

00:40

1

تحلیلگر NBC مدعی شد: با تماشای زنده اتفاقات در پایتخت آمریکا، طرفداران ایران و گروههای نظامی‌ مورد حمایتش می‌گویند: «آمریکا به وسیله ترامپ نابود خواهد شد».

واکنش مایک پنس به تسخیر کنگره

00:37

مایک پنس با محکوم‌کردن خشونت طرفداران ترامپ در کنگره آمریکا، تأکید کرد کسانی که مرتکب این اقدامات شده‌اند، تحت پیگرد قانونی قرار می‌گیرند.

اولین واکنش‌های بین المللی به آشوب در کنگره

00:32

دبیرکل ناتو گفت: صحنه‌هایی که در کنگره آمریکا رخ داده، شوکه‌کننده است.

کودتا در آمریکا!

00:32

همچنین فرماندار پنسیلوانیا: این یک کودتاست.

آدام کینزینگر، نماینده جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان: این یک کودتاست.

تکیه زدن هواداران ترامپ بر صندلی نانسی پلوسی

00:28

1

استقرار گارد ملی آمریکا در ساختمان کنگره

00:11

38

سخنگوی کاخ سفید می‌گوید گارد ملی آمریکا به دستور ترامپ برای استقرار در ساختمان کنگره اعزام شده است.

کشف بسته‌های مشکوک اطراف ساختمان کنگره

23:40

ان‌بی‌سی‌نیوز به نقل از یک منبع گزارش داده گزارش‌هایی از کشف بسته‌های مشکوک در اطراف مجموعه ساختمان‌های کنگره وجود دارد.

درگیری مسلحانه در ورودی کنگره

23:30

شبکه خبری سی ان ان از وقوع درگیری مسلحانه در ورودی ساختمان کنگره خبر داد.

تمام نمایندگان سنا از ساختمان این مجلس به مکان امن منتقل شدند و پس از بازگشت امنیت، برای از سرگیری جلسه باز می گردند.

ترامپ طرفدارانش را به آرامش فراخواند

23:21

توییت رییس‌جمهور امریکا:لطفاً از پلیس کنگره و نیروهای مجری قانون حمایت کنید. آنها حقیقتاً طرفدار کشور ما هستند. آرامش خود را حفظ کنید.

مقررات منع آمد و شد در واشنگتن دی‌سی

23:08

شهردار واشنگتن اعلام کرد از ساعت ۱۸ به وقت محلی در سراسر این شهر مقررات منع آمد و شد برقرار خواهد بود.

 پلیس کنگره آمریکا دست به سلاح شد

23:04

9

 نیروهای پلیس کنگره دست‌به‌اسلحه پشت در ورودی صحن که حمله‌کنندگان حامی ترامپ خودشان را به آن‌جا رسانده بودند.

حمله توییتری ترامپ به مایک پنس

23:02

دونالد ترامپ در توییتر نوشت:مایک پنس شهامت کافی برای انجام دادن کارهایی که جهت محافظت از کشور و قانون اساسی ما لازم بود نداشت.

او می‌توانست به ایالت‌ها فرصت دهد مجموعه‌ای از واقعیت‌های اصلاح‌شده را تأیید کنند نه واقعیت‌های متقلبانه یا غیردقیق. ایالات متحده امریکا خواستار حقیقت است.

تسخیر تالار اصلی کنگره آمریکا از سوی هواداران ترامپ

23:00

1

 سرویس مخفی مایک پنس را از ساختمان کنگره خارج کرد

22:56-

در پی ورود معترضان به ساختمان کنگره سرویس مخفی آمریکا مایک پنس را از ساختمان خارج کرد

معترضان آمریکایی وارد ساختمان کنگره شدند

22:54-

منابع خبری گزارش داده‌اند معترضان به نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا وارد ساختمان کنگره شده‌اند.

 ساختمان کنگره آمریکا تعطیل شد

22:49-

رسانه‌های آمریکا گزارش داده‌اند ساختمان کنگره آمریکا در پی تلاش‌های معترضان برای ورود به ساختمان به حالت تعطیل درآمده است.

میچ مک‌کانل، عضو ارشد مجلس سنا با تغییر نتیجه انتخابات مخالفت کرد

22:15-

مک‌کانل گفت رأی‌دهندگان، دادگاه‌ها و ایالت‌ها همه نظرشان را اعلام کرده‌اند. چنانچه کنگره نظر آنها را نادیده بگیرد این اتفاق بر جمهوریت آمریکا تا ابد لطمه خواهد زد.

مک‌کانل: اگر نتیجه انتخابات صرفاً بر اساس ادعاهای طرف بازنده عوض شود دموکراسی ما وارد چرخه مرگ خواهد شد. ما هیچ‌گاه دیگر شاهد نخواهیم بود که کل کشور نتیجه انتخاباتی را بپذیرد.

 رسانه‌های امریکا گزارش داده‌اند همزمان با درگیری طرفداران ترامپ با پلیس دو ساختمان کنگره آمریکا تخلیه شده است.

 22:05-

منابع خبری چهارشنبه شب به وقت تهران از بازرسی دو ساختمان کنگره آمریکا در شهر واشنگتن  به دلیل تهدید به بمبگذاری خبر دادند.

آرای الکترال بایدن در ایالت آریزونا با اعتراض مواجه شد

21:49

پس از اعتراض یک سناتور به آرای الکترال ایالت آریزونا مایک پنس دستور داد که جلسه مشترک کنگره فعلا معلق شده و نمایندگان در مجالس خود در خصوص این اعتراض رایزنی کنند.

رسانه‌های امریکا گزارش داده‌اند همزمان با درگیری طرفداران ترامپ با پلیس دو ساختمان کنگره آمریکا تخلیه شده است.

میچ مک‌کانل، عضو ارشد مجلس سنای آمریکا گفت رأی‌دهندگان، دادگاه‌ها و ایالت‌ها همه نظرشان را اعلام کرده‌اند. چنانچه کنگره نظر آنها را نادیده بگیرد این اتفاق بر جمهوریت آمریکا تا ابد لطمه خواهد زد.

او گفت: «اگر نتیجه انتخابات صرفاً بر اساس ادعاهای طرف بازنده عوض شود دموکراسی ما وارد چرخه مرگ خواهد شد. ما هیچ‌گاه دیگر شاهد نخواهیم بود که کل کشور نتیجه انتخاباتی را بپذیرد.»

پنس روی ترامپ را زمین زد

21:38

  معاون رییس جمهور آمریکا در پاسخ به یکی از نمایندگان که درخواست طرح بحث کرده بود، اعلام کرد که امکان مناظره در این نشست نیست و نظم جلسه باید حفظ شود.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، پنس معاون رئیس جمهوری آمریکا چهارشنبه شب در بیانیه ای اعلام کرد که قدرت رد آرای الکترال کالج را ندارد.

در صورت تایید آرای الکترال، جو بایدن نامزد دموکرات ها به عنوان رییس جمهوری رسمی آمریکا خواهد شد.

پنس در بیانیه خود تاکید کرد که قضاوت در نظر گرفته شده من مبنی بر سوگند در حمایت و دفاع از قانون اساسی است و من را از اختیارات یک جانبه برای شمارش کدام آرا و نشمردن آرای دیگر منع می کند.

عدم حمایت پنس از ترامپ در حالی است که رئیس جمهوری آمریکا ساعتی پیش در سخنرانی خود به نقش پنس در تایید آرای الکترال اشاره کرد و گفت که وی باید هم اکنون به کمک ما بیاید و اگر از ما حمایت نکند باید گفت که روز غم انگیزی خواهیم داشت.

نشست مشترک کنگره آمریکا برای شمارش آرای الکترال انتخابات ریاست جمهوری به ریاست پنس معاون اول ترامپ آغاز به کار کرد.

نشست مجلس نمایندگان و سنای آمریکا روز چهارشنبه در شرایطی برگزار شد که دونالد ترامپ نامزد بازنده انتخابات ریاست جمهوری مدعی است مایک پنس اختیار بازگرداندن آرای الکترال را دارد.

ترامپ: بایدن یک رئیس جمهور غیرقانونی خواهد بود

20:56

برخی ایالت ها با نقض قانون اساسی، قوانین انتخاباتی خود را تغییر دادند که این باعث وقوع این تقلب بزرگ شد.

حدود ۲۵۰ هزار رأی در ایالت پنسیلوانیا ثبت شده است که صاحبان آنها یا مرده بودند یا اصلا وجود ندارند.

بیش از ۱۰ هزار رأی در این ایالت پس از اتمام روز انتخابات شمارش شد.

بایدن یک رئیس جمهور غیرقانونی خواهد بود؛ اما ما اجازه آن را نخواهیم داد.

ترامپ بار دیگر از مایک پنس خواست نتیجه آرای الکترال را تأیید نکند

20:40

«دونالد ترامپ»، رییس جمهور آمریکا با انتشار پیامی در توئیتر از «مایک پنس»، معاون خود خواست در جلسه امشب کنگره برای تأیید آرای الکترال انتخابات ریاست‌جمهوری، این آرا را تأیید نکند.

ترامپ در پیام خود ضمن مطرح کردن این ادعا کرده که ایالت‌ها اکنون به تخلف در شمارش آرا پی برده‌اند، نوشت: «ایالت‌ها می‌خواهند آرای خود را اصلاح کنند، آرایی که اکنون آنها متوجه شده‌اند بر اساس تقلب و تخلف و روند فاسدی بود که هرگز مورد تأیید قوه مقننه قرار نگرفته.»

وی در ادامه نوشت: «تمام آنچه که مایک پنس باید انجام دهد این است که آن رأی‌ها را به ایالات‌ها پس بفرستد تا ما برنده ‌شویم. مایک این کار را انجام بده. وقت نشان دادن شهامت است!»

رییس جمهور آمریکا همچنین با انتشار پیامی دیگر به طور تلویحی خواستار استفاده از وتو در جلسه کنگره شد و نوشت: «حزب جمهوریخواه و مهم‌تر از همه کشور ما بیش از هر زمان دیگری به ریاست‌جمهور یعنی قدرت وتو نیاز دارد.»

این خواسته دونالد ترامپ از معاون خود در حالی مطرح شده که روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» روز گذشته گزارش داد که مایک پنس به ترامپ گفته که وی با وجود اصرار رییس جمهور آمریکا، این قدرت را ندارد که بتواند مانع از تایید پیروزی «جو بایدن» در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا توسط کنگره شود.

برخی جمهوری‌خواهان کنگره قصد دارند در جلسه امشب کنگره به ریاست پنس، نتایج رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری‌ آمریکا را در برخی ایالات به چالش بکشند اما در هر صورت این اقدام آنها هیچ‌گونه نقشی در تغییر نتایج نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری نخواهد داشت و در نهایت بایدن بعنوان رییس جمهوری بعدی آمریکا تأیید خواهد شد و ظرف دو هفته آینده (۲۰ ژانویه، اول بهمن ماه) بعنوان رییس جمهور جدید ایالات متحده وارد کاخ سفید خواهد شد.

اعضای مجمع گزینندگان چند هفته پیش با شرکت در جلسه‌ای در ایالت‌های مختلف، بر اساس نتیجه انتخاباتی که سوم نوامبر برگزار شد رأی خودشان به هر یک از دو نامزد انتخاباتی به صندوق انداختند. در پایان این رأی‌گیری جو بایدن همان‌طور که برآورد شده بود با ۳۰۶ رأی الکترال به عنوان رییس جمهور منتخب آمریکا انتخاب شد.

منابع آگاه می‌گویند ترامپ در روزهای اخیر مسئله را با مایک پنس مطرح کرده و از شنیدن اینکه پنس نمی‌تواند نتیجه انتخابات را در جلسه ۶ نوامبر تغییر بدهد متحیر شده است.

پنس و مقام‌های کاخ سفید تلاش کرده‌اند به ترامپ بفهمانند که ریاست او بر آن جلسه جنبه تشریفاتی دارد و او نمی‌تواند به صورت یکنفره نتیجه آرای الکترال را رد کند.

کنگره

یکی از حامیان ترامپ: نه تنها به نتیجه آریزونا بلکه به نتایج چندین ایالت معترضیم

20:30

نماینده حامی دونالد ترامپ گفت: قانون اساسی آمریکا نادیده گرفته شده و ابهامات فراوانی در روند انتخابات وجود داشته است.

روند انتخابات مطابق با قانون اساسی آمریکا نبوده است.

چاک شومر به عنوان «رهبر اکثریت سنا» پیروزی دموکرات‌ها در این مجلس را اعلام کرد

به دنبال اعلام پیروزی دو نامزد دموکرات در دور دوم انتخابات مجلس سنا، رهبر اقلیت این مجلس هم به عنوان «رهبر اکثریت سنا» اعلام پیروزی کرد.

 بعد از آنکه دو نامزد دموکرات‌ به نام‌های «جان آسوف» و «رافائل وارناک» در دور دوم انتخابات مجلس سنا در مقابل رقبای جمهوریخواه خود اعلام پیروزی کردند، «چاک شومر»، رهبر اقلیت این مجلس نیز روز چهارشنبه به عنوان «رهبر اکثریت سنا» اعلام پیروزی کرد.

به نوشته پایگاه خبری «آکسیوس»، شومر که ظاهراً از پیروزی این دو نامزد دموکرات که به کسب اکثریت کرسی‌های سنا به دست دموکرات‌ها منجر می‌شود، بسیار خوشحال شده در بیانیه‌ای گفت: «احساس می‌کنم که امروز یک روز کاملاً جدید است. برای اولین بار بعد از ۶ سال، دموکرات‌ها اکثریت سنای آمریکا را به دست خواهند گرفت و این امر برای مردم آمریکا بسیار خوب خواهد بود.»

ساعاتی پیش «جان آسوف» نامزد دوم دموکرات‌ها در انتخابات سنای «جورجیا» در مقابل «دیوید پردو» جمهوری‌خواه اعلام پیروزی کرد.

پیشتر هم بر اساس گزارش رسانه‌ها «رافائل وارناک» نامزد اول دموکرات‌ها که ۳۵ هزار رأی از رقیب جمهوری‌خواه خود پیش افتاده بود، اعلام پیروزی کرد.

انتخابات ایالت جورجیا که طی آن سرنوشت مجلس سنای آمریکا و اکثریت آن مشخص خواهد شد ساعاتی پیش به پایان رسید و شمارش آرا در حال انجام است.

در این انتخابات سرنوشت‌ساز دو سناتور باقیمانده مجلس سنا مشخص خواهد شد و نتایج این انتخابات اکثریت مجلس را تعیین خواهد کرد که جمهوری‌خواه خواهد بود یا دموکرات.

اگر دموکرات‌ها موفق شوند هر دو کرسی را در این انتخابات ببرند با احتساب رای «کاملا هریس» معاون رئیس جمهور آینده ایالات متحده به اکثریت سنا نیز تسلط پیدا خواهند کرد. در غیر اینصورت مجلس سنا همچنان در سیطره جمهوری‌خواهان باقی خواهد ماند.

دو نامزد جمهوریخواه نیز «دیوید پردو» و «کلی لوفلر» هستند که دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا از آنان حمایت کرده است. وی تاکنون دو سفر را به ایالت جورجیا انجام داد و در کار‌زار انتخاباتی آنان شرکت کرد.

دور اول انتخابات مجلس سنا در ایالت جورجیا در ماه نوامبر بر‌گزار شد، اما هیچ یک از نامزد‌ها نتوانستند اکثریت کرسی‌ها را کسب کنند که این مسئله انتخابات را به دور دوم کشاند.

پلوسی: دموکرات ها فاتح مجلس سنا خواهند بود

 نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا چهارشنبه شب اعلام کرد که دموکرات های می توانند کنترل مجلس سنا را نیز مانند مجلس نمایندگان بدست آورند.

شمارش آرای گزینشگران به ترتیب الفبا شروع شد

20:30

شمارش آرای گزینشگران به ترتیب الفبا شروع شد و جمهوری‌خواهان گفته‌اند که نسبت به ایالت‌های کلیدی اعتراض خواهند کرد.

هنگامی که نوبت به آرای مربوط به ایالت آریزونا رسید، سناتور این ایالت به همراه ۶ سناتور دیگر جمهوری‌خواه به آن اعتراض کردند. از این رو مجلس نمایندگان و سنا از هم جدا شد تا به صورت جداگانه این اعتراض را مورد بررسی قرار دهند.

این اعتراض‌ها اگرچه ساعت‌ها کار تایید آرای گزینشگران را به تاخیر می‌اندازد اما با توجه به مقررات موجود که باید هر دو مجلس سنا و نمایندگان این اعتراض را وارد بدانند، با توجه به اکثریت دموکرات‌ها، تاثیری در نتیجه نخواهد داشت.

ابتدا یک نماینده جمهوری‌خواه به توضیح دلایل اعتراض خود به این آرا پرداخت که همه آنها را پیش از این بارها در سخنرانی دونالد ترامپ و دیگر اعضای ستاد انتخاباتی او مطرح کرده بودند.

پس از آن، نماینده دموکرات از کالیفرنیا به مخالفت با این اعتراض سخن گفت.

وی همچنین گفت: «شما هیچ وقت کشورمان را با ضعف پس نخواهید گرفت. باید قدرت نشان دهید و قوی باشید. آمده‌ایم تا از کنگره بخواهیم کار درست را انجام دهند و تنها آن الکتورهایی را بشمارند که تخصیص آنها قانونی بوده است.»

رییس جمهور آمریکا در ادامه از مایک پنس، معاون خود که در جلسه شمارش آرا در کنگره ریاست جلسه را به عهده خواهد داشت خواست که نتیجه را به نفع او تغییر دهد.

ترامپ تصریح کرد: «نمی‌خواهیم رسانه‌های جعلی نتیجه انتخابات را بدزدند. هرگز دست از مبارزه نمی‌کشیم و هرگز شکست را نمی‌پذیریم. این اتفاق نخواهد افتاد. وقتی سرقت انجام شده آدم شکست را نمی‌پذیرد.»