۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

به چالش کشیدن پیروزی بایدن در انتخابات ۲۰۲۰/ آخرین دستاویزها برای تغییر نتایج انتخاباتی

۱۵ دی ۱۳۹۹، ۱۷:۲۹
کد خبر: 495463
به چالش کشیدن پیروزی بایدن در انتخابات ۲۰۲۰/ آخرین دستاویزها برای تغییر نتایج انتخاباتی

تلاش‌های پراکنده برای به زیر سوال بردن پیروزی جو بایدن در انتخابات ۲۰۲۰ در حال تبدیل شدن به جنبشی است که توسط جمهوری‌خواهان رهبری شده و عده‌ای در این جنبش مصمم به بهره برداری از این بحران برای ایجاد دستاوردهای سیاسی گسترده هستند.

اقتصادآنلاین اکرم شعبانی؛ نزدیک به ۱۲ سناتور حزب جمهوری‌خواه که تعداد معدودی از آنها سناتورهای تازه وارد شده به مجلس سنا هستند، اعلام کرده‌اند که هفته آینده در جریان برگزاری مراسمی تشریفاتی در کپیتول هیل پیروزی جو بایدن در انتخابات ۲۰۲۰ را در کالج انتخاباتی به چالش خواهند کشید. اگرچه عده‌ای از این افراد پیشاپیش اعلام کرده‌اند که امیدی به پیروزی در طرح این مساله ندارند اما احتمالا هدف آنها از طرح چنین موضوعی حقانیت بخشیدن به ادعایی است که پیشتر از سوی دونالد ترامپ و تعدادی از نزدیکان او مبنی بر تقلب در انتخابات مطرح شده بود.

همزمان با طرح چنین موضوعی، دونالد ترامپ رییس جمهوری کنونی ایالات متحده از این جریان بسیار استقبال کرده و در یک مکالمه تلفنی که روز شنبه که محتوای آن از سوی واشنگتن پست منتشر شد، از مقام ارشد انتخاباتی ایالت جورجیا خواسته است تا با ابطال آرای این ایالت، برای لغو پیروزی بایدن تلاش کند.

به گزارش واشنگتن پست ترامپ خطاب به برد رافنسپرگر وزیر خارجه ایالت جورجیا گفته است: هیچ اشکالی ندارد اگر ادعا کنید که آرا را بازشماری کرده‌اید. تمام آنچه که از تو می‌خواهم این است که ۱۱هزار و ۷۸۰رای پیدا شود که یک رای بیشتر از آرای ماست، چرا که معتقدم ما برنده انتخابات این ایالت بوده‌ایم.

تقریبا همزمان با مکالمه ترامپ با رافنسپرگر، مارک میدوز رییس ستاد کاخ سفید در توییتی از همکاران سابق خود در کاخ سفید خواست تا همگام با آنها مبارزه کنند.

مایک پنس معاون رییس جمهوری که تاکنون سعی کرده با ادعا و رفتارهای تحریک آمیز میان جمهوری خواهان هم فاصله ایجاد کند، از این چالش جمهوری‌خواهان استقبال کرده است. به ادعای مسئول دفترش او روز شنبه در بیانیه‌ای از نمایندگان خواسته است تا در مقابل کنگره شواهد خود را ارائه کنند.

اعمال فشار برای زیر سوال بردن نتیجه انتخابات ۲۰۲۰، و افزون بر آن تلاش ترامپ برای فشار به مقامات انتخاباتی ایالت‌ها برای تغییر آمار و ارقام ارائه شده، بیانگر ادامه تلاش و بلندپروازی‌های جمهوری‌خواهان برای تصاحب قدرت احتمالی است.

بیانیه روز شنبه سناتورهای جمهوری‌خواه و تازه واردها استدلال کرده است که کنگره باید طی یک «بازرسی ده روزه اضطراری» حجم ادعای رای دهندگان در رابطه با انجام تخلف و تقلب را مدنظر قرار داده و به این مساله بپردازد.

صبح روز یکشنبه مایک دواین فرماندار ایالت اوهایو مباحث مطرح شده از سوی سناتورهای جمهوری‌خواه را پذیرفت و به جیک تپر خبرنگار سی‌ان‌ان گفت: از کمیسیون دو حزب حمایت می‌کنم اما نگاهی هم به نگرانی‌های مردم در این انتخابات دارم.

لیست نام سناتورهایی که در مجموع تعداد آنها به ۱۲ نفر رسیده و خواستار بازشماری آرا شده‌اند، سناتورهای قدیمی و جدید را در برمی‌گیرد که در این میان تد کروز از ایالت تگزاس، رون جانسون از ویسکانسین، همراه با برخی از نام‌های جدید از جمله سناتور منتخب راجر مارشال از کانزاس و مربی سابق کالج فوتبال تامی توبرویل از آلاباما در این میان دیده می‌شوند.

این نکته قابل ذکر است که هیچ کدام از مقاماتی که روز شنبه این بیانیه را به امضا رسانده‌اند ادعا نکرده‌اند که درخواست آنها مرتبط با انجام هرگونه تقلب در انتخابات ۲۰۲۰ بوده است. سناتورهای جمهوری‌خواه طی بیانیه‌ای نوشته‌اند که پس از اتمام شمارش آرا هر ایالت یاقته‌های کمیسیون را ارزیابی کرده و می‌توانند در صورت لزوم جلسه قانون گذاری ویژه‌ای برای تایید هر تغییر آشکاری در آرا تعیین کنند.

بازی چند زاویه جمهوری‌خواهان

جورجیا از جمله ایالت‌هایی است که بارها نامش برای بازشماری آرا تکرار شده، این بار هم ترامپ با برقراری تماس تلفنی سعی در ترغیب وزیر خارجه این ایالت به شمارش دوباره آرا و تغییر بازی به نفع خود داشته است. بر همین اساس هم صبح یکشنبه پیش از افشای این تماس تلفنی بار دیگر با حمله به رافنسپرگر در توییتی اعتراض خود را نسبت به اینکه جمهوری‌خواهان جورجیا شواهد تقلب انتخاباتی را رو نکرده‌اند، مطرح کرد.

در پاسخ به وی تنها۹۰بعد، رافنسپرگر در توییتی خطاب به وی نوشت: آنچه که تو می‌گویی درست نیست و حقیقت مشخص خواهد شد. تحلیل‌گران این دست اقدامات از سوی برخی سناتورها را تلاشی گسترده و رو به رشد برای محدودتر کردن حق رای در آینده خوانده‌اند.