۰ نفر

میراث قضایی ترامپ برای آمریکا

۱۵ دی ۱۳۹۹، ۱۲:۵۹
کد خبر: 495360
میراث قضایی ترامپ برای آمریکا

حتی منتقدان دونالد ترامپ نیز منکر تأثیر عمیقی که او بر سیستم قضایی فدرال آمریکا گذاشته نیستند؛ تأثیری که خیلی بیشتر از دوره ریاست‌جمهوری 4ساله او و برای دهه‌ها در این کشور باقی خواهد ماند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری،  مهره‌هایی که ترامپ در دادگاه‌های آمریکا منصوب کرده، سرنوشت موضوعات حساسی مانند سقط جنین، حمل اسلحه و حقوق مذهبی را در سال‌های آینده تعیین خواهند کرد.

به نوشته خبرگزاری آسوشیتدپرس، ترامپ در طول این 4سال، 230قاضی ازجمله 3قاضی دیوان عالی آمریکا را منصوب کرد. جمهوریخواهان سنا با وجود مخالفت دمکرات‌ها، همچنان تا بیشتر از یک‌ماه بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری امسال و شکست ترامپ در برابر جو بایدن، در حال تأیید قاضی‌های منتخب او بودند. در بین قاضی‌های مادام‌العمری که ترامپ انتخاب کرده، برخی هنوز در دهه 30زندگی خود هستند. 3قاضی دیوان عالی می‌توانند تا اواسط قرن 21یعنی 30سال دیگر قضاوت کنند. غیراز دیوان عالی، 30درصد قاضی‌های دادگاه‌های استیناف نیز از سوی ترامپ انتخاب شده‌اند.

اگرچه قضات منتخب ترامپ با رد شکایت‌های حقوقی او علیه جوبایدن، لطف ترامپ را جبران نکرده‌اند، اما این انتصاب‌ها در خیلی از موارد برای محافظه‌کاران سودآور بوده است. طبق یک تحقیق دانشگاهی که پاییز امسال درباره تصمیمات قضایی دادگاه‌های فدرال منتشر شده، ترامپ قضاتی را منصوب کرده که الگوی تصمیم‌گیری‌شان محافظه‌کارانه‌تر از قضاتی است که از سوی روسای جمهور پیشین آمریکا منصوب شده‌اند.

ترامپ در اقدامات قضایی خود مشاوران مختلفی داشته که مهم‌ترین آنها میچ مک کانل، رهبر اکثریت سناست. او در گفت‌وگویی انتصاب قاضیان به‌ویژه تغییر ترکیب دیوان عالی آمریکا از سوی ترامپ را ماندگارترین دستاورد دولت فعلی دانست و گفت: « فکر می‌کنم این مهم‌ترین کاری بوده که تا به حال در آن مشارکت داشته‌ام.» همکاری متقابل آنها به انتخابات 2016بر‌می‌گردد. ترامپ آن زمان وعده داده اگر به ریاست‌جمهوری برسد، قضات محافظه‌کار را در دادگاه‌ها به‌کار گیرد. این وعده ترامپ برای جلب آرای رای‌دهندگان محافظه‌کار در ایالت‌های مختلف اثرگذار بود. او رسما پذیرفت که قضات دیوان عالی را از فهرست نامزدهایی که نهادهای محافظه‌کاری مانند بنیاد میراث و انجمن فدرالیست‌های محافظه‌کار آمریکا آماده کرده بودند، معرفی کند.

9‌ماه قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2016، وقتی آنتونین اسکالیا، یکی از قضات دیوان عالی آمریکا فوت شد، مک کانل با نامزد پیشنهادی باراک اوباما یعنی مریک گارلند مخالفت کرد و گفت که قاضی جدید باید توسط رئیس‌جمهور آینده انتخاب شود. این کار در زمانی که احتمال بُرد ترامپ ضعیف بود، یک نوع قمار بود، اما در نهایت نتیجه داد و نامزد جمهوریخواهان توانست رقیبش هیلاری کلینتون را شکست دهد. صندلی‌های خالی، عالی‌ترین نهاد قضایی آمریکا تنها مناصبی نبودند که ترامپ بعد از ورود به کاخ سفید در ژانویه 2017باید آنها را پُر ‌می‌کرد. روی هم رفته، بعد از اینکه جمهوریخواهان در 2سال آخر دولت اوباما از قدرت اکثریت خود استفاده کردند تا مانع از انتصاب گزینه‌های رئیس‌جمهور پیشین شوند، 104منصب قضایی برای انتصاب رئیس‌جمهور بعدی خالی ماند. فقط 28.6درصد نامزدهای معرفی شده از سوی اوباما در این مدت تأیید شدند. با روی کار آمدن ترامپ، این روند تغییر کرد. او در 2سال اول ریاست‌جمهوری‌اش، 30قاضی دادگاه‌های استیناف و 53قاضی دادگاه‌های ناحیه‌ای را معرفی کرد و سنا هم به همه آنها مُهر تأیید زد. این تعداد تقریبا 2برابر قضاتی بود که اوباما در 2سال اول حضورش در کاخ سفید معرفی کرده بود.

مک کانل و جمهوریخواهان برجسته در کمیته قضایی سنا، قوانینی که به حزب مقابل اجازه می‌داد تا مانع از این تأییدها شوند را لغو کردند. سناتور شلدون وایت‌هاوس، عضو دمکرات کمیته قضایی سنا معتقد است: «میراث قضایی ترامپ بیشتر از اینکه مربوط به کارهایی باشد که خودش انجام داده، مربوط به کارهایی است که اجازه داد دیگران به اسم او انجام بدهند. ترامپ، مسیر دخالت در انتخاب قضات و فساد را باز کرد. جناح راست دهه‌ها بود که دنبال چنین نفوذی در سیستم قضایی بود.» به اعتقاد او، ترامپ در حقیقت کار معرفی قضات را به مک کانل و انجمن فدرالیست واگذار کرد. همزمان، این انجمن و دیگر گروه‌های محافظه‌کار برای تبلیغ قاضی‌های جناح راست، میلیون‌ها‌ دلار هزینه کردند و کمپین‌های مخفی را به راه انداختند.

کمتر از 2‌ماه مانده به انتخابات ریاست‌جمهوری2020، فوت قاضی روث بیدر گینزبرگ فرصت دیگری به ترامپ برای پُر کردن یکی از صندلی‌های دیوان عالی آمریکا را داد. او و جمهوریخواهان فرصت را از دست ندادند و حتی قبل از خاکسپاری گینزبرگ، امی کنی برت را برای جانشینی او معرفی کردند. آنها در نهایت موفق شدند قبل از انتخابات پرونده تأیید برت را ببندند. حتی بعد از شکست ترامپ در انتخابات هم این روند ادامه داشت و توماس کرش به‌عنوان جانشین برت در دادگاه‌ استیناف فدرال انتخاب شد.

گروه‌های لیبرال در واکنش به اقدامات محافظه‌کاران دست به تلاش‌هایی مانند محدود کردن مدت حضور قضات در دیوان عالی زده‌اند، اما امید زیادی به موفقیت آنها وجود ندارد و به‌نظر می‌رسد آمریکایی‌ها باید ده‌ها سال با میراث قضایی ترامپ زندگی کنند.