۰ نفر

در سال ۲۰۲۰؛

آلمان بیش از یک میلیارد یورو تسلیحات فروخت

۱۴ دی ۱۳۹۹، ۱۵:۱۱
کد خبر: 495122
آلمان بیش از یک میلیارد یورو تسلیحات فروخت

طی سال گذشته، آلمان بیش از یک میلیارد یورو جنگ‌افزار به کشورهای خاورمیانه صادر کرده است؛ کشورهایی که دست‌کم در یکی از دو جنگ لیبی و یمن حضور دارند.

به گزارش دویچه وله، امروز یکشنبه با ارائه گزارشی، آمار مربوط به میزان صادارت تسلیحاتی آلمان به کشورهای خاورمیانه را منتشر کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، طبق این گزارش، اگرچه میزان فروش تسلیحاتی آلمان در۲۰۲۰ نسبت به ۲۰۱۹ کاهش یافته است، اما این کشور طی یک سال گذشته، اقدام به فروش بیش از یک میلیارد یورو جنگ‌افزار به کشورهای خاورمیانه کرده است.

در این میان، بیشترین میزان صادرات تسلیحاتی آلمان در سال ۲۰۲۰ به مصر و رقم آن مبلغ ۷۵۲ میلیون یورو بوده است.

افزون بر آن، قطر نیز بیش از ۳۰۵ میلیون یورو جنگ‌افزار از آلمان دریافت کرده است. امارات متحده عربی نیز در سال ۲۰۲۰ بیش از ۵۱ میلیون یورو واردات تسلیحاتی از آلمان داشته است. کشورهای کویت و ترکیه نیز هر یک بیش از ۲۰ میلیون یورو جنگ‌افزار از آلمان دریافت کرده‌اند.

دو کشور بحرین و اردن هم از صادرات تسلیحاتی آلمان به کشورهای خاورمیانه بی‌نصیب نمانده‌اند.

این درحالی است که کشورهای یاد شده دست‌کم در یکی از دو کانون بحرانی خاورمیانه، یعنی لیبی و یمن، حضور نظامی دارند.

به عنوان مثال، کشورهای مصر، امارات متحده عربی، کویت، اردن و بحرین جزئی از ائتلاف نظامی علیه یمن هستند.

در لیبی نیز، ترکیه و قطر حامی دولت وفاق ملی هستند حال آنکه مصر و امارات در جنگ داخلی آن کشور، در کنار خلیفه حفتر قرار دارند.

نکته قابل توجه آن  است که در سال ۲۰۱۸ و زیر فشار حزب سوسیال دموکرات محدودیت‌هایی برای صادرات تسلیحاتی به کشورهای ذیربط در جنگ یمن تعیین شده بود. این در حالی است که منع صدور تسلیحات تنها در مورد کشور عربستان سعودی اعمال شد و فروش تسلیحات به دیگر کشورهای این منطقه عملا ادامه یافت.

آلمان در سال ۲۰۱۹ با فروش بیش از هشت میلیارد یورو جنگ‌افزار رکورد جدیدی در صادرات تسلیحاتی برجای نهاد. صادرات تسلیحاتی آلمان در سال ۲۰۲۰ اما به ۵ میلیارد و ۶۳۵ میلیون یورو کاهش یافت.