۰ نفر

سفیر جمهوری اسلامی ایران در انگلیس تشریح کرد؛

نمایش مجدد انزوای سیاست ضدبرجامی ترامپ

۱۱ دی ۱۳۹۹، ۱۶:۴۰
کد خبر: 494427
نمایش مجدد انزوای سیاست ضدبرجامی ترامپ

سفیر جمهوری اسلامی ایران در انگلیس با اشاره به مخالفت قاطع اعضای سازمان ملل با پیشنهاد جدید و ضد برجامی آمریکا تصریح کرد، دونالد ترامپ بار دیگر انزوای سیاست خود در خصوص برجام را به نمایش گذاشت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، «حمید بعیدی نژاد» روز پنجشنبه در توئیتی نوشت: پیشنهاد آمریکا دایر بر بازگشت تحریم‌های بین المللی علیه ایران که پیش از این نیز مورد مخالفت شورای امنیت قرار گرفته بود با مخالفت قاطع اعضای ملل متحد رد شد. دولت ترامپ در پایان سال۲۰۲۰ میلادی، شکست دیگری را برای خود رقم زد و بار دیگر انزوای سیاست خود در خصوص برجام را به نمایش گذارد.

وی تصریح کرد: سه کشور اروپایی عضو برجام، اعضای اتحادیه اروپا، چین و روسیه و کشورهای غربی که از متحدین آمریکا هستند در همراهی با کشورهای عدم تعهد، بصورت متحد به پیشنهادات آمریکا رأی منفی دادند.

 کمیته پنجم مجمع عمومی سازمان ملل متحد با پیشنهاد ضد برجامی آمریکا مخالفت کرد تا دولت ترامپ آخرین ضربه را از این توافق در روز آخر سال ۲۰۲۰ دریافت کند.

نمایندگی آمریکا در سازمان ملل متحد پس از آنکه در مرداد ماه امسال، شکست سختی را در شورای امنیت سازمان ملل متحد برای تمدید محدودیت تسلیحاتی ایران متحمل شد،مدعی شد که مکانیسم ماشه اعمال شده است.

این موضوع در هیچ نهادی از بدنه سازمان ملل متحد به رسمیت شناخته نشد و در شورای امنیت هم به طور قاطع با نظر ۱۳ عضو آن، ادعای آمریکا باطل دانسته شد.

اما تندروهای ضد ایرانی کاخ سفید دست برنداشتند و بر آن شدند تا در کمیته پنجم مجمع عمومی سازمان ملل متحد که وظیفه تصویب بودجه سازمان ملل را بر عهده دارد، متممی به یکی از قطعنامه‌ها وارد سازند تا برای اجرای مکانیسم ماشه، بودجه در نظر گرفته شود.

این پیشنهاد با واکنش گسترده‌ای روبرو شد و اگر چه به دلیل کمبود وقت، همه مخالفان این پیشنهاد آمریکا نتوانستند صحبت کنند اما در رای‌گیری انجام شده، تنها ۱۰ عضو سازمان ملل با آمریکا موافقت کردند.