۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

امضای بسته محرک دوم از سوی ترامپ/ بسته ۹۰۰میلیارد دلاری به امضا رسید

۸ دی ۱۳۹۹، ۱۸:۱۶
کد خبر: 493578
امضای بسته محرک دوم از سوی ترامپ/ بسته ۹۰۰میلیارد دلاری به امضا رسید

دونالد ترامپ رییس جمهوری ایالات متحده شب گذشته لایحه بزرگ ویروس کرونا و بودجه دولت به ارزش 2.3 تریلیون دلار و جلوگیری از تعطیلی دولت که قرار بود از روز سه شنبه آغاز شود را به امضا رساند.

اقتصادآنلایناکرم شعبانی؛ به گزارش سی‌ان‌ان با امضای بسته 900 میلیارد دلاری از سوی دونالد ترامپ استفاده از مزایای بیمه بیکاری کارگران و شرکت‌های پیمانکاری تمدید شد. برآورد می‌شود 12 میلیون نفر در دو برنامه مهم بیکاری همه‌گیر، که آخرین بار در هفته گذشته به آنها مبالغی پرداخت شد، تا 11 هفته دیگر هم از این مزایا بهره مند شوند. افزون بر این، تمام کسانی که حقوق بیکاری دریافت می‌کنند تا اواسط ماه مارس هفته‌ای 300 دلار دریافت خواهند کرد.

با این وجود از آنجایی که ترامپ روز شنبه از امضای این لایحه خودداری کرده بود به نظر می‌رسد افرادی که تحت پوشش برنامه‌های کمک به بیکاران و جبران خسارت اضطراری همه گیر قرار دارند برای هفته پایانی سال کمکی دریافت نخواهند کرد، در چنین حالتی افزایش 300 دلاری پرداخت فدرال ممکن است به جای 11 هفته به 10 هفته کاهش یابد. این بدان دلیل است که ایالت‌ها نمی‌توانند پیش از مجاز شدن برنامه‌ها مزایایی در نظر گیرند و بر اساس قانون پرداخت اضافی تا 14 مارس پایان خواهد یافت.

همچنین از آنجا که کنگره تا پایان دسامبر حصول توافق را پیش بینی کرده بود، افرادی که در این دو برنامه بیکاری همه گیر قرار دارند، احتمالا در حالی چندین هفته وقفه متوالی را تجربه خواهند کرد که سازمان‌های دولتی در حال برنامه ریزی دوباره برای اجرای طرح جدید هستند اما مزایای آن عطف به ماسبق می‌شود.

بسته کمک مالی دوم کووید – 19 دوشنبه گذشته از سوی کنگره به تصویب رسید و از روز پنجشنبه در انتظار امضای دونالد ترامپ بود. اما پس از برگزاری جلساتی ترامپ با شکایت ساعت یازدهم (شکایت دقیقه 90) عنوان کرد که با افزودن یک ماده جداگانه باید به توافق افزوده شود که رییس جمهوری کاخ سفید نیز به آن کمک کرده و بر این مبنا به هر آمریکایی فقط مبلغ 600 دلار پرداخت خواهد شد. این نکته لازم به یادآوری است که ترامپ قصد داشت این مبلغ را به 2000 دلار افزایش دهد.

ترامپ در بیانیه‌ای پس از امضای لایحه تاکید کرد این لایحه را تنها را در صورتی امضا کرده که مجلس سنا برای افزایش مبلغ 600 به 2000 دلار تعهد بدهد. این در حالی است که میچ مک کانل رهبر اکثریت مجلس سنا در بیانیه یکشنبه شب خود اشاره‌ای به چنین تعهدی به ترامپ نکرده است.  

نانسی پلوسی رییس مجلس نمایندگان هفته گذشته درخواست ترامپ مبنی بر افزایش بودجه به 2000 دلار را غنیمت خوانده و عنوان کرده بود این درخواست می‌تواند در قالب لایحه‌ای مستقل که افزایش پرداخت در آن لحاظ شده، مطرح شود. با این وجود نمایندگان جمهوری‌خواه به دلیل کسری بودجه به این لایحه اعتراض کردند. قرار است امروز دوشنبه این لایحه در کنگره با اکثریت دموکرات‌ها به رای گیری گذاشته شود.  

پلوسی روز یکشنبه در بیانیه‌ای با اشاره به اینکه در لایحه کمک مالی دوم منافع همه آمریکایی‌ها در نظر گرفته شده، تاکید کرد: ترامپ باید هر چه سریع‌تر از جمهوری‌خواهان بخواهد تا موانع ایجاد شده در راستای تصویب این لایحه را رفع کرده و از موضع وی در قانون منحصر به فرد "افزایش مبلغ چک‌های مستقیم به 2000 دلار" حمایت کنند.

ترامپ همچنین در سخنان دیشب خود ادعا کرده سنا قوانینی در نظر خواهد گرفت که بر آن اساس «تحقیق و تفحص درباره تقلب در انتخابات» آغاز خواهد شد؛ هرچند وی صراحتا اشاره نکره که این قانون چیست و همچنان شواهد معتبری از تقلب گسترده‌ای که وی ادعا می‌کند ارائه نشده است.

او هفته گذشته قانون مجوز دفاع ملی را که هم در سنا و هم در کنگره به تصویب رسیده بود، وتو کرد. اگرچه انتظار می‌رود امروز دوشنبه این مساله در مجلس نمایندگان مورد بررسی قرار گیرد. کوین مک کارتی رهبر اقلیت مجلس نمایندگان در این باره پیشنهاد داده که بسیاری از جمهوری‌خواهان با وجود رای مثبت به این لایحه، رای به لغو حق وتوی ترامپ نخواهند داد، بنابراین چندان مشخص نیست که آیا تلاش برای لغو این قانون موفقیت آمیز خواهد بود یا نه؟

ترامپ همچنین در بیانیه خود عنوان کرد که درخواستی به کنگره خواهد داد تا بر آن اساس اقلام خاص در بسته کمک مالی دوم را کاهش دهد که از دیدگاه تحلیل‌گران این به معنای عدم تمایل به هزینه‌های در نظر گرفته شده برای کمک‌ به کشورهای دیگر است. گفته می‌شود تصویب چنین مواردی حداقل 45 روز زمان خواهد برد و ترامپ پیش از این موعد مسند خود را ترک خواهد کرد.

افزایش مزایای بیمه بیکاری

در برنامه کمک بیکاری همه گیر که از اواخر ماه مارس به تصویب رسیده بود، آمده است که کارگران بیکار شده، پیمانکاران مستقل، خودفرماها، کارگران آزاد و شرکت‌های بزرگ می‌توانند تا 39 هفته پرداخت فدرال دریافت کنند. این برنامه افرادی که به دلیل شیوع بیماری نمی‌توانند به کار خود ادامه دهند، از جمله افرادی که فردی بیمار در خانواده خود دارند و یا به دلیل تعطیلی مدارس کودکان خود ناچار به ترک شغل هستند را نیز شامل می‌شود.

این در حالی است که پیشتر از این در برنامه جبران خسارت اضطراری همه گیر تا 13 هفته پرداخت فدرال برای تمام افرادی که از پرداخت‌های ایالتی معاف شده‌اند در نظر گرفته شده بود و قرار بود به طور معمول این پرداخت‌ها 26 هفته به طول بینجامید. البته این برنامه از نظر فنی در تاریخ 31 دسامبر منقضی خواهد شد.

در این برنامه همچنین پرداخت فدرال 600 دلار برای شهروندان آمریکایی در نظر گرفته که در پایان ماه ژوییه منقضی خواهد شد. بسته امدادی همچنین تا 31 ژانویه از لغو قرارداد استیجاری جلوگیری می‌کند و 25 میلیارد دلار کمک اجاره برای افرادی که منابع درآمدی خود را در طول شیوع کرونا از دست داده‌اند در نظر گرفته است. پیشتر قرار بر این بود که برخی دستورهای تخلیه در ایالت‌هایی که مرکز شیوع کرونا بوده‌اند تا پایان سال متوقف و اجاره‌های عقب افتاده از اول ژانویه پرداخت شود. بر اساس تجزیه و تحلیل داده‌های اداره سرشماری مرکز بودجه و اولویت‌های سیاست‌گذاری، تخمین زده می‌شود که 9.2 میلیون مستاجر درآمد خود را در طول شیوع کرونا از دست داده باشند.