۰ نفر

کریسمس متفاوت جهان، زیر سایه کرونا

۶ دی ۱۳۹۹، ۱۴:۱۵
کد خبر: 492942
کریسمس متفاوت جهان، زیر سایه کرونا

اغلب کشورهای جهان، جشن‌های کریسمس امسال را با محدودیت‌های بی‌سابقه برگزار کرده‌اند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، سال2020 به روزهای پایانی خود نزدیک می‌شود و نوبت جشن‌های کریسمس رسیده است اما هیچ نقطه از جهان رنگ‌و‌بوی جشن و شادی ندارد. مردم در کشورهای مختلف سال میلادی را در حالی به پایان می‌برند که ترجیح‌شان دوری از هم است تا شاید بتوانند سال آینده را در کنارهم باشند.

طبق آمار رسمی اعلامی از سوی دولت‌ها، ویروس کرونا تا به اینجا جان بیش از یک‌میلیون‌و700هزار نفر را گرفته است. آمار غیررسمی اما حکایت از تلفاتی 2برابر این آمار دارد. هرچه باشد، خانواده‌های بسیاری در کشورهای مختلف داغدار از دست دادن عزیزان‌شان هستند و همین، جشن‌های کریسمس و تعطیلات پایان سال را برای آنها به اتفاقی نه‌چندان دلچسب تبدیل کرده است. ویروس جان‌سخت کرونا نه‌تنها تمام روزها و ماه‌های سال2020 را از مردم جهان گرفت،بلکه خوشی‌های آخر سال آنها را هم به تلخی و نگرانی تبدیل کرده است.

هرساله نگاه‌‌ مسیحیان به مراسمی است که در «کلیسای مهد» در بخش قدیمی شهر بیت‌لحم در کرانه باختری در فلسطین برگزار می‌شود. به باور مسیحیان، این کلیسا زادگاه مسیح(ع) بوده است. هرساله هزاران نفر در مراسم مذهبی ویژه کلیسای مهد شرکت می‌کردند اما امسال این مراسم با حضور بسیار اندک تعدادی افراد دست‌چین شده و با حضور خود روحانیون کلیسا برگزار شد. مراسم ویژه‌ شب میلاد مسیح در کلیسای مهد امسال زیر آسمان ابری و خاکستری بیت‌لحم، در فضایی نه‌چندان شاد برگزار شد. مسئولان کلیسا برای نخستین‌بار مراسم خود را به‌صورت آنلاین پخش کردند.

مراسم مذهبی در واتیکان نیز همیشه از اهمیت بالایی برخوردار است. هرساله هزاران نفر از مومنان مسیحی خود را به این شهر می‌رسانند تا در مراسم ویژه کلیسای کاتولیک با حضور پاپ شرکت کنند. در واتیکان پاپ فرانسیس مراسم شب کریسمس را به‌دلیل وجود محدودیت‌های تردد، زودتر از معمول و پیش از موعد آغاز کرد. در این مراسم برخلاف جمعیت هزاران نفری همه‌ساله، کمتر از 100نفر حضور داشتند که همگی ملزم به زدن ماسک و رعایت فاصله بودند. پاپ که به‌تازگی 84سالگی‌اش را جشن گرفته، در موعظه‌هایش تلاش کرد به مسیحیان یادآور شود که در شرایط سخت کنونی باید به فکر همنوعان‌شان باشند. او گفت که کریسمس زمانی نیست که برای خودمان متأسف باشیم، بلکه زمانی برای آرام کردن دیگران است.

جشن‌های کریسمس در جهان

در لبنان، دولت به امید نجات اقتصاد از رکود ناشی از شیوع ویروس کرونا، تعطیلی‌‌ کسب‌وکار‌ها را چند روز قبل از کریسمس لغو کرد. باز شدن مرزها و بازگشت فعالیت‌ سازمان‌ها باعث شد تا تعداد زیادی از لبنانی‌هایی که خارج از این کشور حضور دارند بتوانند به کنار خانواده‌های‌شان بازگردند. لبنان بیشترین جمعیت مسیحی خاورمیانه را دارد و هرساله جشن‌های پرشوری به مناسبت کریسمس در کلیساهای بیروت و دیگر شهرهای این کشور برگزار می‌شود. یک سوم جمعیت 5میلیونی لبنان مسیحی هستند. اما ترس از ابتلا به کرونا، امسال چراغ اغلب این جشن‌ها را خاموش کرد.

دولت مصر تمامی مراسم مذهبی را لغو کرده و مراسم کریسمس نیز از این قاعده مستثنی نیست. در شب کریسمس امسال، مسیحیان در هیچ کلیسایی برنامه نداشتند. این تصمیم در اثر افزایش ناگهانی شمار مبتلایان به ویروس کرونا در این کشور اتخاذ شده است.

در اروپا وضعیت کرونا بحرانی است و همین به‌شدت بر جشن‌های کریسمس در کشورهای مختلف اثر گذاشته است. در انگلیس، کریسمس با خبرهای به نتیجه رسیدن مذاکرات دولت و اتحادیه اروپا بر سر برگزیت، گره خورد. بوریس جانسون که پس از چندین‌ماه مذاکرات فشرده و چندین بار شکست در مذاکرات بالاخره توانست با اروپایی‌ها کنار بیاید، در یک نطق تلویزیونی اسناد توافق را جلوی دوربین ‌چرخاند و آن‌را هدیه کریسمس خود به مردم اعلام کرد. انگلیسی‌ها 69هزار قربانی‌ داده‌اند و همین باعث شده فضای امسال کشورشان، برخلاف همیشه فضای جشن و پایکوبی نباشد.

ایتالیایی‌ها امسال مراسم کریسمس را زودتر از همیشه برگزار کردند. در شهرهای مختلف ایتالیا، منع تردد شبانه از ساعت 10شب اعلام شده و همین باعث شد تا کلیساها برنامه خود را زودتر برگزار کنند. مراسم کم‌تعداد ویژگی امسال کریسمس در ایتالیا بود. کرونا از ایتالیایی‌ها تلفات زیادی گرفته و همین باعث شده مردم امسال ترجیح دهند حتی در شب کریسمس هم در خانه بمانند. ایتالیا با بیش از 70هزار قربانی، بیشترین آمار تلفات در اروپا را دارد.

در آلمان مراسم مذهبی ممنوع نشده است اما دولت از چند روز قبل به تاکید از مردم خواسته است در خانه‌ها بمانند و شب کریسمس را با تماس‌های ویدئویی با دیگر اعضای خانواده‌شان بگذرانند. آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، در پیامی ویدئویی از مردم خواست با این درخواست دولت همراهی کنند. آلمان نیز همچون دیگر کشورهای اروپایی در میانه موج تازه شیوع کروناست و برای مهار این موج تلاش می‌کند.

در آمریکا کریسمس در سایه خبرهای هولناک مربوط به کرونا تا حد زیادی به حاشیه رفته است. آمریکا بدترین وضعیت را در میان کشورهای جهان دارد و تاکنون بیش از 337هزار نفر از مردم این کشور جان خود را از دست داده‌اند. شمار مبتلایان هم در آستانه 20میلیون نفر قرار گرفته است. دولت دونالد ترامپ توصیه‌ای برای مردم نداشته اما متخصصان و پزشکان از مردم خواسته‌اند همزمان با تعطیلات کریسمس در خانه‌های‌شان بمانند، چرا که ظرفیت بیمارستان‌ها تکمیل است و کادر درمان ناتوان از کنترل وضعیت. همزمان، یک‌میلیون نفر در 10روز گذشته نخستین دوز از واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند اما تا واکسیناسیون همه افراد در معرض خطر فاصله بسیار است.

برزیل در کنار آمریکا و هند در صدر کشورهایی قرار دارد که بیشترین تلفات ناشی از کرونا را داشته‌اند، اما برخلاف دیگر نقاط جهان، کریسمس در این کشور بدون هیچ محدودیتی روبه‌رو بوده است. رستوران‌ها و کافه‌ها تا پاسی از شب باز بودند و مردم در گروه‌های بزرگ در خیابا‌ن‌ها به جشن و پایکوبی پرداختند. دولت هیچ محدودیتی برای مراسم‌ مذهبی اعمال نکرده است.

در آفریقای جنوبی مقررات منع رفت‌وآمد شبانه اعلام شده است. تمامی سواحل و رستوران‌ها تعطیل شده‌اند اما دولت مجوز برگزاری جشن‌های کریسمس با تعداد کمتر از 100نفر را داده است. گونه تازه‌ای از ویروس کرونا در این کشور کشف شده و همین باعث نگرانی شدیدی در میان مردم و مسئولان شده است. گونه جدید قدرت و سرعت سرایت بالاتری دارد. گفته می‌شود این‌گونه جدید از آفریقای جنوبی به انگلیس منتقل شده است.

کره‌جنوبی یکی از موفق‌ترین کشورها در مبارزه با ویروس بوده است. در ابتدا شمار مبتلایان ناگهان به‌شدت افزایش پیدا کرد اما دولت توانست با انجام تست گسترده و محدود کردن مبتلایان و افراد در ارتباط با آنها، شیوع ویروس را مهار کند. طی روزهای اخیر اما موج تازه ویروس بار دیگر به کره‌جنوبی رسیده و همین باعث تعطیلی‌ کسب‌وکار‌ها از سوی دولت شده است. کلیساها هم تعطیل شده‌اند و امسال مراسمی برگزار نکردند. تجمع بیش از 5نفر در همه جا منع شده و جریمه سنگین 2هزارو700دلاری برای آن درنظر گرفته شده است.

دولت در استرالیا، تجمع بیش از 10نفر را ممنوع کرده است. به همین دلیل، مراسم کلیساها یا برگزار نشده یا با حضور تعداد انگشت‌شمار برگزار شده است. وضعیت در پرجمعیت‌ترین شهر این کشور یعنی سیدنی به‌شدت بحرانی است و دولت از مردم خواسته در خانه‌های‌شان بمانند. افرادی که از این شهر خارج شوند، در شهرهای دیگر 14روز قرنطینه می‌شوند.

اگر برزیل را فراموش کنیم، چین تنها کشوری است که به‌نظر می‌رسد بدون هیچ محدودیتی به سراغ جشن‌های سال نوی میلادی رفته است. چین با وجود جمعیت میلیاردی‌اش توانسته به شکل شگفت‌آوری شیوع ویروس را مهار کند. اکنون روزانه شمار مبتلایان در این کشور کمتر از 20مورد است. همین باعث شده تا کسب‌وکارها همگی بازگشایی شوند و نبض اقتصاد این کشور بار دیگر بزند. درحالی‌که تمامی کشورهای جهان در میانه موجی پس از موج دیگر، با ویروس دست‌به‌گریبان هستند، جشن‌های کریسمس در کشوری که منشا شیوع ویروس بوده، با شور و شوق در جریان است.