۰ نفر

ترس پنتاگون از اقدام بعدی ترامپ

۴ دی ۱۳۹۹، ۸:۵۹
کد خبر: 492429
ترس پنتاگون از اقدام بعدی ترامپ

مقامات وزارت دفاع امریکا می‌گویند، غیر قابل پیش‌بینی بودن دونالد ترامپ رییس‌جمهور این کشور اضطراب و استرس را در میان کارکنان پنتاگون بالا برده و همه منتظرند ببینند دستور بعدی او چیست.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از اعتماد،  یکی از افسرهای پنتاگون می‌گوید، نمی‌دانیم ترامپ چه کار می‌خواهد بکند. افسر دیگری می‌گوید در دوران عجیب و غریبی به‌سر می‌بریم. برخی مقامات نظامی ارشد تلاش می‌کنند تا جایی که می‌توانند یک ماه آینده را دور از کاخ سفید بگذرانند و جلوی چشم ترامپ آفتابی نشوند. به گزارش پایگاه خبری سی‌ان‌ان، در حالی که تنها 30 روز تا پایان دوران ریاست‌جمهوری ترامپ و کنار رفتن او از سمت فرماندهی کل قوای امریکا باقی مانده، اقدامات احتمالی او در روزهای باقی‌مانده اضطراب را در میان مقامات ارشد پنتاگون بالا برده است. آیا رییس‌جمهور دستور حمله‌ای غیرمنتظره - مثلا علیه ایران - را صادر می‌کند یا تصمیم می‌گیرد از ارتش برای لغو نتایج انتخابات بهره ببرد؟

البته رهبران نظامی امریکا در اقدامی غیرمعمول علنا اعلام کرده‌اند هیچ نقشی در تعیین سرنوشت انتخابات امریکا ایفا نخواهند کرد. سی‌ان‌ان با بیش از 10 تن از افسران فعلی امریکا از جمله افسران ارشد و کسانی که از احساس کنونی افسران ارشد اطلاع دارند، مصاحبه کرده است. همه آنها در پنتاگون نیستند. هیچ یک از آنها حاضر به افشای نام خود نشدند. پرسنل نظامی حق ندارند در دوران خدمت خود علیه رییس‌جمهور امریکا صحبت کنند، اما نظرات در این زمینه متفاوت است. برخی می‌گویند نباید در مورد این مسائل صحبت کرد، چرا‌که باعث شعله‌ور شدن آتش می‌شود. برخی دیگر می‌گویند بهتر است این زمزمه‌ها و نارضایتی‌ها را به مناظره‌های عمومی بیاورند.

اما بحث‌ها به شکل نگران‌کننده‌ای شبیه به هم‌هستند. پس از تصمیم ماه گذشته ترامپ مبنی بر اخراج مارک اسپر از وزارت دفاع و جایگزینی آن با کریس میلر به عنوان سرپرست وزارتخانه و سپس با نصب برخی وفاداران سیاسی در سمت‌های غیرنظامی مهم، نگرانی‌ها افزایش یافته است. یکی از افسران می‌گوید همکارانش فهرستی از اقداماتی که ممکن است ترامپ انجام دهد، درست کرده‌اند. خیلی‌ها نگرانند در این روزهای باقی‌مانده موجی از اخراج یا استعفای اجباری در وزارت دفاع راه بیفتد و مقامات دیگری - از جمله افسران نظامی ارشد - مجبور به ترک وزارتخانه شوند.

شاید تا همین چند روز پیش از این بحث‌ها اجتناب می‌شد. اما جمعه‌شب، ایده استفاده از نیروی نظامی برای تغییر نتیجه انتخابات مستقیما وارد کاخ سفید شد. ترامپ دیدار پرسروصدایی با سیدنی پاول، وکیلی که نظریه‌های توطئه را در مورد انتخابات مطرح می‌کند، برگزار کرد. در این دیدار که موکل پاول یعنی مایکل فلین، مشاور امنیت ملی سابق ترامپ نیز حضور داشت، ایده اعلام حکومت نظامی برای لغو نتایج انتخابات مطرح شد. پاول طرفدار تصرف دولت فدرال و بازرسی دستگاه‌های رای‌گیری است. فلین که روزی ریاست آژانس اطلاعات دفاعی را بر‌عهده داشت و به بزرگ‌ترین اسرار نظامی امریکا دسترسی داشت، چند روز پیش از دیدار با ترامپ ویدیویی را در شبکه‌های اجتماعی منتشر و در آن احتمال اعلام حکومت نظامی را مطرح کرد. البته او جانب احتیاط را رعایت کرد و گفت طرفدار این ایده نیست. اما این را نیز گفت که ممکن است ترامپ از «قابلیت‌های نظامی» استفاده کند و انتخابات را در ایالت‌های چرخشی «تکرار» کند.

البته معلوم نیست ترامپ این ایده‌ها را پذیرفته باشد و گفته می‌شود دستیاران غیرنظامی ارشد او مخالفت کرده‌اند. ظاهرا هیچ افسر نظامی‌ای در آن جلسه حضور نداشته است. ترامپ بعدا توییت کرد: «حکومت نظامی = اخبار جعلی. باز هم گزارش‌های اشتباه و عامدانه» سی‌ان‌ان توانسته برگزاری آن دیدار را که اولین‌‌بار نیویورک‌تایمز افشا کرد، مستقلا تایید کند. اما این ایده تاثیر جدی‌ای روی مقامات ارشد گذاشته است. یک روز پس از پخش ویدیوی فلین، ژنرال جیمز مک‌کانویل رییس ستاد مشترک ارتش و رایان مک‌کارتی، دبیر ارتش و یکی از منصوبین ترامپ، در بیانیه کوتاهی اتمام حجت کردند و گفتند: نیروهای نظامی امریکا هیچ نقشی در تعیین سرنوشت انتخابات امریکا ایفا نمی‌کنند. هیچ یک از مقامات نظامی که با سی‌ان‌ان مصاحبه کرده به خاطر نمی‌آورد که پیش از ترامپ مقامات حاضر در پنتاگون مجبور شده باشند به مردم بگویند در نتایج انتخابات دخالت نخواهند کرد، چه برسد به اینکه چندین پیام را بدین منظور منتشر کنند. افسران شاغل در پنتاگون نمی‌توانند نگرانی‌های خود را علنی کنند، اما ژنرال‌های بازنشسته اغلب به صراحت نظرات‌شان را بیان می‌کنند. نظامیانی که فلین را به خوبی می‌شناسند، اظهارات اخیر این ژنرال سه‌ستاره بازنشسته را بسیار خطرناک توصیف می‌کنند. ژنرال بازنشسته تونی توماس که ریاست ستاد عملیات‌های ویژه مشترک-واحد نظامی مسوول عملیات‌های سری در سراسر جهان- را بر‌عهده داشته، در چندین توییت نگرانی خود را در‌خصوص آسیب بنیادی ناشی از طرح ایده استفاده از نظامیان در انتخابات عنوان کرده است.

او در این توییت‌ها نوشت: مایک تمامش کن، فقط تمامش کن. تو قبلا سرباز بودی. می‌دانی که استفاده از ارتش برای برگزاری مجدد انتخابات نقش بسیار نامناسبی برای شاغلین در این حرفه محسوب می‌شود. تو اعتماد فوق‌العاده مردم امریکا به نظامیان‌شان را از بین می‌بری. تمامش کن! چندین مقامات ارشد نظامی در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان اعلام کردند اگر ترامپ در روزهای باقی‌مانده از ریاست‌جمهوری‌اش دستوری را صادر کند، باید دید آیا این دستورات قانونی هستند یا خیر. اگر قانونی نباشند و نتوان رییس‌جمهور را برای لغو دستورات غیرقانونی بالقوه قانع کرد، سوالات دشواری در‌خصوص اقدام بعدی رهبران نظامی ارشد امریکا مطرح می‌شود. اگر قانونی باشند، حتی در صورت ناپسند و غیراخلاقی بودن نیز باید از آن اطاعت شود. اگر قانونی نباشند و نتوان رییس‌جمهور را راضی به لغو آنها کرد، وضعیت بسیار پیچیده می‌شود، چرا که ممکن است مقامات نظامی ارشد احساس کنند نمی‌توانند در سمت خود باقی بمانند. همین ماه گذشته مشاور نظامی ارشد ترامپ، ژنرال مارک میلی که ریاست ستاد مشترک را بر‌عهده داشت، صراحتا اعلام کرد ارتش امریکا در این کشور چه کارهایی را انجام می‌دهد و از انجام چه کارهایی خودداری می‌کند. او در مراسم افتتاحیه موزه ارتش گفت: ما در بین ارتش‌های جهان نمونه‌ایم. ما قسم نمی‌خوریم تا به یک پادشاه یا ملکه، یک حاکم مستبد و دیکتاتور وفادار بمانیم. ما برای تبعیت از یک فرد قسم نمی‌خوریم. ما به یک کشور، قبیله یا دین قسم نمی‌خوریم. ما به قانون اساسی قسم می‌خوریم. میلی قانون اساسی را «ستاره قطبی» خود می‌خواند. این تعهدی است که فرماندهان ارشد مدت‌هاست قسم خورده‌اند آن را نقض نکنند.