۰ نفر

یک شبکه عربی؛

پاریس: اتهام‌زنی ایران درباره عدم پایبندی اروپا به برجام را رد می‌کنیم

۴ دی ۱۳۹۹، ۲:۲۶
کد خبر: 492407
پاریس: اتهام‌زنی ایران درباره عدم پایبندی اروپا به برجام را رد می‌کنیم

یک شبکه عربی به نقل از وزارت خارجه فرانسه گزارش داد که پاریس اظهارات ایران مبنی بر پایبند نبودن کشورهای اروپایی به توافق هسته‌ای را رد می‌کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، علی‌رغم بیانیه چند روز پیش کشورهای اروپایی در نشست غیررسمی وزرای خارجه اعضای باقی‌مانده توافق هسته‌ای ایران، دولت فرانسه باز هم به تکرار ادعاهای بی‌اساس علیه تهران پرداخت.

وزارت خارجه فرانسه بامداد پنجشنبه با صدور بیانیه‌ای مدعی شد: «گام‌های اخیر ایران، تلاش‌های اروپا برای بازگشت به توافق هسته‌ای را به خطر انداخته است».

به نوشته صفحه توئیتر شبکه «الحدث»، در بیانیه وزارت خارجه فرانسه آمده است: «ما قویاََ اتهامات ایران مبنی بر پایبند نبودن اروپا به توافق هسته‌ای را رد می‌کنیم».

پیش از این نیز سخنگوی وزارت خارجه فرانسه در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا حصول توافقی جدید با ایران ضرورت دارد یا خیر گفته بود: «ایران باید بدون تأخیر به تبعیت از توافق بازگردد و از انجام هر گونه اقدامی که می‌تواند حیات درازمدت این توافق را تضعیف کند خودداری کند».

فرانسه در کنار انگلیس و آلمان سه عضو اروپایی گروهی هستند که از سال ۲۰۱۵ به توافقی با ایران بر سر برنامه هسته‌ای این کشور دست پیدا کرده‌اند. این توافق قرار بود در ازای ایجاد محدودیت‌ در بخش‌هایی از برنامه هسته‌ای، تحریم‌های اعمال‌شده به بهانه هسته‌ای علیه ایران را رفع کند.

دولت آمریکا اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ از این توافق خارج شده و ضمن اعمال تحریم‌های متوقف شده ذیل این توافق، تحریم‌های دیگری علیه ایران وضع کرد.

تروئیکای اروپا علی‌رغم مخالفت‌های لفظی با خروج آمریکا از برجام به وعده‌های خود برای جبران آثار این خروج عمل  نکردند.

جمهوری اسلامی ایران در واکنش به بی‌عملی کشورهای اروپایی در ۵ گام طبق مفاد برجام تعهدات خود ذیل برجام را کاهش داد.