۰ نفر

ضیافت‌های دردسر ساز آبه

۳ دی ۱۳۹۹، ۶:۵۲
کد خبر: 492116
ضیافت‌های دردسر ساز آبه

آبه شینزو، نخست‌وزیر پیشین ژاپن از سوی دادستان‌ها برای پاسخگویی داوطلبانه به تعدادی سوال در مورد رسوایی سوءاستفاده از منابع دولتی برای منافع شخصی مورد پرسش قرار گرفت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از اعتماد، پرونده سوءاستفاده مالی آبه شینزو، نخست‌وزیر ژاپن، یکی از جنجالی‌ترین پرونده‌های سیاسی نخست‌وزیر قدرتمند پیشین این کشور است که می‌تواند در جایگاه جانشین او سوگا یوشیهیده که از لحاظ سیاسی ادامه‌دهنده راه آبه شناخته می‌شود، تاثیر بسزایی داشته‌باشد. آبه متهم است که در یک سوءاستفاده مالی با پنهان‌کاری صورت حساب‌های مالی ضیافت‌های مجلل سالانه که در آن از هواداران سیاسی‌اش دعوت شده، نقش داشته است.

 آقای آبه تابستان سال جاری به دلیل آنچه «مشکلات سلامتی» عنوان کرد از مقام خود استعفا داده‌بود. آبه متهم است که اجازه داده  تا یکی از دستیاران ارشدش از بودجه دولت برای پرداخت هزینه‌های دعوت از هواداران سیاسی‌اش به یک مراسم سنتی دولتی، استفاده کند. به گزارش خبرگزاری کیودو، نخست‌وزیر پیشین در این جلسه هرگونه آگاهی از پرداخت هزینه‌های مذکور را منکر شده و تاکید کرده است که بعدا از چنین مساله‌ای باخبر شده است. آبه در دوران نخست‌وزیری‌اش نیز برای پاسخگویی در مقابل این اتهام به پارلمان احضار شده‌ و هرگونه سوءاستفاده و آگاهی در مورد چنین هزینه‌هایی را انکار کرده‌بود. به گزارش آساهی در تازه‌ترین بازجویی، آقای آبه تاکید کرده است که هرگز دستوری به زیردستانش برای عدم ثبت مبالغ مذکور نداده و هرگز از او در مورد عدم ثبت این هزینه‌ها سوالی نشده است. او همچنین در مورد اظهارات خودش در جلسه سال گذشته پارلمان هم گفته که در زمان جلسه استماع از این موضوع با خبر نبوده است، چرا که دستیارش در مورد فهرست هزینه‌ها، توضیحات کذب به او داده‌بود.

بر اساس گزارش روزنامه آساهی شیمبون، تعدادی از مدعوین مراسم سالانه جشن شکوفه گیلاس که به میزبانی نخست‌وزیر برگزار می‌شوند، رای‌دهندگان حوزه انتخاباتی یاماگوچی در غرب ژاپن بودند که حوزه انتخاباتی کرسی آقای آبه در پارلمان محسوب می‌شود. هر یک از این مدعوین مبلغ ۵۰۰۰ ین معادل ۴۸ دلار برای این سفر که شامل یک وعده شام در یک هتل مجلل و حضور در ضیافت نخست‌وزیر به مناسب جشن شکوفه‌ گیلاس است پرداخت کرده‌اند، با این حال، این پرداخت‌ها بسیار کمتر از هزینه شام در دو هتل مجللی بوده که ضیافت در آن برگزار شده است. به نوشته رسانه‌های ژاپنی بین سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۹ دست کم ۹ میلیون ین از ما‌به‌التفاوت هزینه‌های سفر رای‌دهندگان هوادار آبه شینزو، توسط دفتر او تامین شده است که از بودجه دولتی استفاده می‌کرد. بر اساس جزییات اعلام شده در این پرونده، ممکن است مبلغی معادل ۴۰ میلیون ین معادل ۴۰۰ هزار دلار، در این پرونده مورد سوءاستفاده قرار گرفته‌باشد. این مبلغ در صورت‌های مالی درآمد و هزینه دفتر دستیار نخست‌وزیر پیشین حذف شده است و مورد اشاره قرار نگرفته که می‌تواند نقض قوانین مرتبط با انتخابات و سوءاستفاده از قدرت سیاسی باشد.

خرید  رای با تماشای شکوفه‌های گیلاس

رسوایی ضیافت‌های جشن شکوفه گیلاس، یکی از اتهام‌های فساد مالی به شینزو آبه نخست‌وزیر پیشین ژاپن است که شهریور ماه سال جاری، یک سال مانده به انتخابات از مقام خود کناره‌گیری کرد. به نوشته رسانه‌های ژاپنی، یک دستیار ارشد شینزو آبه با استفاده از بودجه دولتی هواداران آبه را برای شرکت در ضیافت‌های جشن شکوفه گیلاس به صورت سالانه برگزار کرده و هزینه اتاق‌های هتل این افراد از بودجه دولتی، بدون ثبت در دفاتر پرداخت شده است و هزینه دریافتی از شرکت‌کنندگان کمتر از قیمت اتاق‌های رزرو شده برای آنان بود. دادستان‌های ژاپنی در حال بررسی این پرونده هستند تا مشخص شود که آیا اقدام‌های مرتبط با برگزاری این ضیافت‌های مجلل مواد قانون «کنترل دارایی‌های سیاسی» را نقض کرده است یا نه. 

ضیافت شکوفه‌ گیلاس، یک مراسم رسمی ژاپنی است که از نیمه دوم قرن بیستم در فصل بهار به صورت سالانه با میزبانی نخست‌وزیر این کشور برگزار می‌شود. بر اساس سنتی که از سال ۱۹۵۲ ایجاد شد، مدعوین این مراسم معمولا قهرمانان ورزشی، ستاره‌های هنری و شهروندان برجسته در حرفه‌ها و علوم مختلف بودند. اما منتقدان در دوران آبه معتقد بودند که نخست‌وزیر ژاپن از این مراسم به عنوان ابزاری برای تشویق هواداران سیاسی خودش استفاده و هزینه‌های این مراسم را صرف تقویت پایگاه آرای خودش کرده است.

اکثریت ژاپنی‌ها خواستار توضیح آبه هستند

یک نظرسنجی جدید نشان می‌دهد که ۷۰ درصد از رای‌دهندگان ژاپنی معتقدند آبه شینزو، نخست‌وزیر پیشین این کشور باید در یک جلسه استماع عمومی در برابر پارلمان این کشور، در مورد ضیافت‌های مجللی که برای هوادارانش برگزار کرده است، توضیح دهد. قانونگذاران اپوزیسیون، خواستار حضور آبه شینزو در یک جلسه غیررسمی کمیته بودجه پارلمان ژاپن در کاخ دایت شده‌اند تا در مورد این هزینه‌ها به صورت عمومی توضیح داده‌شود. آبه در دوران نخست‌وزیری‌اش اساسا وجود چنین ضیافت‌هایی را در جلسه رسمی پارلمان انکار کرده‌بود. حزب حاکم لیبرال‌دموکرات خواستار برگزاری یک جلسه غیرعلنی با حضور آبه شده است. با این حال بسیاری از پاسخ‌دهندگان به نظرسنجی روزنامه آساهی شیمبون، معتقدند که جلسه استماع باید به صورت علنی برگزار شود. 

تایید یک خبر تکذیب شده

هفته گذشته یک شبکه تلویزیونی ژاپنی خبر داده بود که آبه شینزو، نخست‌وزیر پیشین این کشور برای توضیح در مورد اتهاماتش توسط دادستان‌های ژاپنی احضار شده است. اما روز جمعه شبکه تلویزیونی آساهی، مجبور به تکذیب این خبر شد. در بیانیه‌ای که روز جمعه آساهی منتشر کرد، آمده است: «مشخص شد که جلسه بازجویی از نخست‌وزیر آبه برگزار نشده است، ما از نخست‌وزیر پیشین و همه افراد مرتبط و مخاطبان‌مان عذرخواهی می‌کنیم.» در گزارشی که آساهی منتشر کرده‌بود، برخی نمایندگان حزب حاکم لیبرال‌دموکرات به این رسانه گفته‌بودند که آقای آبه، پنجشنبه هفته گذشته یا قبل از آن مورد بازجویی قرار گرفته است. با وجود تکذیب این خبر و عذرخواهی رسانه مذکور، روز سه‌شنبه دادستان‌های پرونده اعلام کردند که جلسه بازجویی برگزار شده و آقای آبه به شکل داوطلبانه به سوالات دادستان‌ها پاسخ گفته است.

جایگاه متزلزل سوگا

بازجویی از آبه، جایگاه جانشین او سوگا یوشیهیده را به‌شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد. سوگا به عنوان جانشین و ادامه‌دهنده راه آبه از سوی حزب حاکم پذیرفته‌شد، اما اتهام‌های فساد اقتصادی به نخست‌وزیر پیشین محبوبیت او را به‌شدت کاهش داده است. میزان محبوبیت آقای سوگا در طول ماه‌های گذشته سیر نزولی داشته و بر اساس نظرسنجی آساهی، محبوبیت او در ماه جاری با ۱۷ درصد کاهش به ۳۹ درصد رسیده است. یکی از اصلی‌ترین دلایل کاهش محبوبیت آقای سوگا، اتهام سوءمدیریت مقابله با شیوع ویروس کروناست. هرچند ژاپن با ابتلای ۲۰۰ هزار نفر به کرونا و مرگ ۳۰۰۰ ژاپنی بر اثر این بیماری از ابتدای شیوع کووید۱۹ آمار چندان بدی در مقابله با این ویروس جهانگیر ندارد، اما به گزارش ان‌اچ‌کی، موج جدید این بیماری به‌شدت بیمارستان‌های ژاپنی را تحت فشار قرار داده است تا جایی که روز دوشنبه با ابتلای ۲۱۵۴ بیمار جدید به کرونا، رکورد ابتلای روزانه در این کشور شکسته شد. با وجود رکورد‌شکنی شیوع بیماری کرونا، سوگا یوشیهیده، نخست‌وزیر ژاپن روز دوشنبه اعلام کرد که دلیلی برای اعلام وضعیت اضطراری وجود ندارد.

با جدی‌تر شدن اتهام آبه شینزو، به فساد اقتصادی و استفاده از منابع دولتی برای اهداف سیاسی شخصی، انتظار می‌رود که جایگاه سوگا در افکار عمومی بیش از گذشته به خطر بیفتد. سوگا یوشیهیده باید سال آینده با رقبای درون حزبی برای رهبری حزب حاکم لیبرال‌دموکرات رقابت کند و یک ماه بعد در صورت پیروزی به عنوان رهبر حزب در انتخابات سراسری برای حفظ اکثریت قاطع حزبش در پارلمان مبارزه کند.