۰ نفر

پس از نشست گروه 4+1؛

آلمان: ایران آخرین فرصت برای نجات برجام را از دست ندهد

۱ دی ۱۳۹۹، ۱۴:۵۹
کد خبر: 491656
آلمان: ایران آخرین فرصت برای نجات برجام را از دست ندهد

وزیر امور خارجه آلمان پس از نشست گروه 4+1 و ایران، بدون اشاره به تعهدات اروپا در قبال جمهوری اسلامی ایران، از تهران خواست تا فرصت برای نجات برجام را از دست ندهد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، «هایکو ماس» وزیر امور خارجه آلمان بعد از نشست غیررسمی مجازی وزرای خارجه ایران و ۴+۱ (انگلیس، فرانسه، آلمان، چین، روسیه) بدون اشاره به عدم پایبندی کشورهای اروپایی به تعهداتشان ذیل برجام از ایران خواست تا برای حفظ برجام اقدامی انجام دهد.

وزیر خارجه آلمان در این خصوص از ایران درخواست کرد که آخرین فرصت برای نجات برجام را از دست ندهد.

طبق این گزارش، هایکو ماس با تأکید بر لزوم همکاری ایران برای حفظ برجام، ادامه داد: «به منظور امکانپذیر شدن روابط حسنه با آمریکا در دوران (ریاست‌جمهوری) بایدن، نباید دیگر شاهد نمایش‌های تاکتیکی این چنینی باشیم که اخیراً بارها شاهد آن بوده‌ایم. این فرصت که آخرین شانس است، نباید از دست برود».

هایکو ماس بار دیگر به اقدام ایران در نصب سانتریفیوژ‌های پیشرفته در نطنز واکنش نشان داد و آن را نشانه‌ای از عدم پایبندی به تعهدات برجامی توصیف کرد.

وی در این خصوص گفت: «اقدامات ایران در نطنز نشانه‌ای از عدم پایبندی ایران (به تعهدات برجامی) است و باید ایران نقض تعهداتش را متوقف کرده و به توافق هسته‌ای بازگردد».

این دیپلمات آلمانی در ادامه به تمایل «جو بایدن» رئیس‌جمهور منتخب آمریکا برای پیوستن به برجام اشاره کرد و گفت: «بایدن گفته است که در صورت پایبندی ایران به تعهداتش، به توافق هسته‌ای بازمی‌گردد».

این دیپلمات آلمانی از ایران خواست تا از هرگونه گام‌های تاکتیکی که شرایط را برای جو بایدن به منظور لغو تصمیم «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا برای خروج از برجام سخت می‌کند، بپرهیزد.

ماس در اظهارات خود مواضع ضدایرانی ایالات متحده را تکرار کرد و با انتقاد از ایران گفت: «گفت‌وگو با ایران به واسطه اقداماتش در منطقه پیچیده و دشوار است».

علیرغم آنکه ایران بارها تأکید کرده است که هیچ‌گاه به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای نبوده است، وزیر خارجه آلمان بار دیگر مدعی شد که باید از طریق گفت‌وگو مانع دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای شد.

نشست غیررسمی وزرای امور خارجه ایران و گروه ۱+۴ (آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) امروز (دوشنبه) با حضور «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برگزار شد و حدود دو ساعت و نیم ادامه داشت که در نهایت بیانیه‌ای مشترک صادر شد.

طرفین برجام ضمن تأکید بر لزوم حفظ برجام تأکید کردند: «اعضای برجام ضمن تاکید دوباره بر تعهدشان جهت حفظ توافق، تلاش­‌هایشان در این راستا را تصریح کردند. آنها تداوم ضرورت اجرای کامل و موثر برجام توسط همه طرف­‌ها و پرداختن به چالش‌­های کنونی اجرای [برجام]، از جمله در زمینه عدم­ اشاعه هسته­‌ای و تعهدات رفع تحریمی را مورد بحث و بررسی قرار دادند.»

پیش از برگزاری نشست امروز وزرای خارجه گروه ۱+۴ و ایران، «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تکید کرد که طرفین توافق هسته‌ای ایران قصد دارند بر لزوم حفظ برجام تأکید کنند.

پیش‌تر «دومینیک راب» وزیر خارجه انگلیس اعلام کرده بود که «در کریسمس دیدار دیگری با همتایانم در تروئیکا و احتمالاً ایران خواهم داشت - البته اگر بخواهند در آن شرکت کنند- تا اطمینان حاصل کنیم که می‌توانیم در این خصوص به راه‌حلی مسالمت‌آمیز برسیم».