۰ نفر

دوران ترامپ، به روایت اعداد

۳۰ آذر ۱۳۹۹، ۱۱:۳۴
کد خبر: 491336
دوران ترامپ، به روایت اعداد

اعداد، تفاوت‌های ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ با روسای جمهور پیشین آمریکا را نمایان می‌کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری،  درحالی‌که روزهای دوره ریاست‌جمهوری ترامپ به شماره افتاده است، می‌توان مقایسه درست‌تری از دوران حضور او در کاخ سفید با روسای جمهور پیشین آمریکا داشت.

 به گزارش سی‌ان‌ان، مدت‌هاست که گفته می‌شود رفتارهای ترامپ خارج از عرف ریاست‌جمهوری آمریکا بوده است؛ از استفاده از شبکه‌های اجتماعی برای اعلام تصمیم‌های کلان گرفته تا چگونگی عفو محکومان.

نمی‌توان تمام داستان ریاست‌جمهوری ترامپ را با اعداد روایت کرد، اما برخی از آنها به خوبی واقعیت او و دولتش را نمایان می‌کنند.

توییت

اوباما نخستین رئیس‌جمهوری بود که در توییتر حساب رسمی ساخت. اما این ترامپ  است که به‌خاطر استفاده بی‌رویه‌اش از توییتر در تاریخ ماندگار خواهد شد. او از روز مراسم تحلیف خود در ژانویه 2017در مجموع 25هزار بار توییت و ریتوییت کرده است. یعنی به‌صورت میانگین 18توییت در روز. در این مدت، بیشترین زمانی که ترامپ بدون توییت گذرانده، 1.9روز در ژوئن 2017بوده است. تعداد توییت‌ها و ریتوییت‌های او در روزهای آخر حضورش در کاخ سفید قطعا بیشتر هم خواهد شد.

او همچنین برخلاف روسای جمهوری پیشین، برای تماس‌هایش از گوشی شخصی و دوربین‌دار خود استفاده می‌کند. اوباما برای نمونه علاقه داشت گوشی بلک‌بری خود را حفظ کند اما به او یک گوشی موبایل نسخه ارتش دادند که دوربین و بسیاری از امکانات معمول گوشی‌های تجاری را نداشت.

جا به جایی

میزان جا به جایی در میان مشاوران ارشد دفتر اجرایی ریاست‌جمهوری 91درصد بوده است. 39درصد رفتگان در پست‌هایی بوده‌اند که پیش‌تر هم 2 بار یا بیشتر، اشغال‌کنندگان آن از دولت ترامپ جدا شده بودند. علاوه بر آن، کابینه 13بار شاهد جدایی اعضایش در دولت ترامپ بوده است که آخرین آنها ویلیام بار دادستان کل در هفته پیش بود.

انتصابات قضایی

ترامپ موفق شده است 3قاضی را در دیوان عالی آمریکا منصوب کند. او در سطوح پایین‌تر هم انتصابات زیادی داشته‌ است. هرچند او تنها یک دوره رئیس‌جمهور خواهد بود اما اثرات انتصابات قضایی‌اش برای مدتی طولانی احساس خواهد شد.

احضاریه‌ها 

ترامپ نخستین رئیس‌جمهوری نیست که نزدیکانش به‌خاطر ارتکاب جرم محکوم می‌شوند. اما او نخستین رئیس‌جمهور آمریکا در چند دهه اخیر است که ممکن است تعداد زیادی از دوستان و همکارانش زندانی شوند.

9نفر از نزدیکان و همکاران ترامپ به‌خاطر ارتکاب جرم متهم یا محکوم شده‌اند. این تعداد بیشتر از مجموع نزدیکان محکوم یا متهم چهار رئیس‌جمهور اخیر آمریکا به شمار می‌رود. با این حال این تعداد همچنان از افراد نزدیک و وابسته به رونالد ریگان و ریچارد نیکسون که متهم و محکوم شدند کمتر است.

در پرونده نیکسون برای نمونه، بسیاری از افرادی که درگیر رسوایی واترگیت بودند متهم یا محکوم شدند؛ یکی از آنها رئیس دفتر نیکسون بود و 5نفر از آنها هم افرادی بودند که به جرم ورود غیرمجاز و دزدی از دفتر کمیته ملی حزب دمکرات محکوم شدند.

برخی از افراد نزدیک به رونالد ریگان آنهایی بودند که درگیر رسوایی ایران-کنترا بودند.

فرمان‌های اجرایی

دونالد ترامپ 11هزار و 520سند دولتی شامل فرمان و دستور امضا کرده است. 288سند از این تعداد، فرمان‌های اجرایی هستند. ترامپ بیشتر از 2 رئیس‌جمهور قبلی از فرمان‌های اجرایی استفاده کرده است. این فرمان‌ها از نظر قانونی الزام‌آور هستند اما دولت بعدی می‌تواند آنها را لغو کند. یکی از دلایل گرایش زیاد ترامپ به این فرمان‌ها، همراه نبودن دمکرات‌های کنگره با دولت او بوده است.

ویروس کرونا 

آخرین سال ترامپ در دولت را همه‌گیری ویروس کرونا تعریف می‌کند. آمریکا 4درصد جمعیت دنیا را دارد اما تا میانه دسامبر (4روز پیش)، 23درصد موارد ابتلا به ویروس و 19درصد مرگ‌ومیر ناشی از آن در این کشور ثبت شده بود.

گلف

از زمانی که ترامپ وارد کاخ سفید شده، 418بار به املاک شخصی خود رفته و 307روز را در زمین‌های گلف گذرانده است. این به این معناست که ترامپ 21درصد از روزهای ریاست‌جمهوری‌اش را در زمین گلف بوده است؛ به‌عبارتی حدود یک روز در هر 5روز. او همچنین یک سوم از مدت ریاست‌جمهوری خود را در املاک شخصی‌اش گذرانده است.

عفو و تخفیف مجازات

پیش‌تر هم روسای جمهوری آمریکا متهم بوده‌اند که از قدرت عفو برای مقاصد سیاسی بهره برده‌اند اما کاری که ترامپ کرده، ثبت رویدادی جدید در این زمینه است.

بسیاری از فرمان‌های عفو و تخفیف مجازات ترامپ، شامل حال نزدیکان خود او، چهره‌های سیاسی محافظه‌کار و افراد دارای ارتباط‌های خاص شده است. تقریبا تمامی افرادی که از فرمان‌های عفو و تخفیف مجازات ترامپ بهره برده‌اند یا با کاخ سفید ارتباط داشته‌اند، یا به پایگاه سیاسی ترامپ مرتبط بوده‌اند.

ترامپ تا حالا 29فرمان عفو و 16تخفیف مجازات صادر کرده که به جز 5مورد، همگی به همکاران و نزدیکان سابق خود رسیده است. هرچند تا آخرین روز حضور ترامپ در کاخ سفید که حدود یک‌ماه دیگر است فرمان‌های عفو بیشتری صادر خواهد شد، اما بعید به‌نظر می‌رسد که ترامپ به رکوردی که ریچارد نیکسون در دوره ریاست‌جمهوری‌اش ثبت کرده حتی نزدیک هم شود. نیکسون که درگیر بزرگ‌ترین رسوایی تاریخ ریاست‌جمهوری آمریکا بود و در نهایت هم مجبور شد استعفا بدهد، 863فرمان عفو صادر کرد که بعد از آن هرگز هیچ رئیس‌جمهوری حتی به آن نزدیک هم نشد.

جیمی کارتر هم که مانند ترامپ یک دوره رئیس‌جمهور بود 534فرمان عفو صادر کرده است. اوباما با 1715فرمان، بیشتر از هر رئیس‌جمهوری در تاریخ آمریکا فرمان تخفیف مجازات امضا کرده است. او گفته بود است که هدفش مقابله با سیستم جانبدارانه قضایی در آمریکاست. یکی از نخستین فرمان‌های تخفیف مجازاتی که ترامپ امضا کرده، مربوط به الیس ماری جانسون بود که به‌خاطر پولشویی و قاچاق مواد‌مخدر به حبس ابد محکوم شده بود. این فرمان اما بعد از آن امضا شد که کیم کارداشیان وست، یکی از سرشناس‌ترین سلبریتی‌های آمریکا، وارد میدان شد و برای کاهش محکومیت خانم  جانسون لابی کرد.

اعدام

قانون فدرال اعدام در سال 1988دوباره اعمال شد و در سال 1994گسترش یافت. بین سال‌های 1988تا 2003تنها 3 اعدام فدرال تأیید و اجرا شد که همگی آنها در دولت جورج دبیلو بوش بود. ترامپ، در دوران ریاست‌جمهوری خود 10حکم اعدام را تأیید کرده است که بیشترین تأییدیه احکام اعدام فدرال ازدوران ریاست‌جمهوری فرانکلین روزولت به شمار می‌رود.