۰ نفر

پیام واشنگتن به ترامپ: وقت رفتن است

۲۳ آذر ۱۳۹۹، ۱۱:۵۵
کد خبر: 489436
پیام واشنگتن به ترامپ: وقت رفتن است

همزمان با بی‌اعتنایی کنگره به درخواست ترامپ درباره لایحه دفاعی، دیوان عالی هم شکایت عجیب ایالت تگزاس برای ابطال نتیجه انتخابات را رد کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، دیوان عالی و کنگره آمریکا، در یک روز در دو جبهه متفاوت، پیام واحدی را به دونالد ترامپ رئیس‌جمهور جنجالی این کشور دادند و در خروج از کاخ سفید را به او نشان دادند.

دیوان عالی، با رد شکایت عجیب ایالت تگزاس برای ابطال نتیجه انتخابات به نفع دونالد ترامپ، امیدهای او برای پیروزی نهایی در آخرین پناهگاهش را نقش بر آب کرد و هم‌دستی دمکرات‌ها و جمهوریخواهان برای بستن در وتو به روی ترامپ، ثابت کرد که کنگره دیگر در مسئله امور دفاعی، ترامپ و ایده‌هایش را نمی‌خواهد و پیش از مراسم تحلیف بایدن، از رئیس‌جمهور فعلی آمریکا عبور کرده است.

به گزارش بی‌بی‌سی، دیوان عالی، جمعه تلاش حقوقی بی‌سابقه ایالت تگزاس را رد کرد و گفت که این ایالت، در جایگاه حقوقی‌ای قرار ندارد که نتیجه انتخابات در ایالت‌های دیگر را به چالش بکشد. این ایالت، با شکایتی که در دیوان عالی ثبت کرده بود به‌دنبال این بود که آرای انتخابات ریاست‌جمهوری در ایالت‌های جورجیا، میشیگان، پنسیلوانیا و ویسکانسین را لغو کند. بایدن در تمامی این ایالات برنده شده است. این شکایت از حمایت 18دادستان کل ایالاتی و 106نماینده ایالتی جمهوریخواه برخوردار بود اما دیوان عالی، در رد آن دستوری بسیار کوتاه منتشر کرد و آخرین میخ را بر تابوت دوران ریاست‌جمهوری ترامپ زد. ترامپ، که پیش‌تر بدون هیچ مدرکی گفته بود نتیجه انتخابات‌ماه نوامبر در دیوان عالی مشخص خواهد شد، در توییتر به قضات دیوان عالی حمله کرد و گفت که «خرد و شهامت» ندارند. 6نفر از 9قاضی دیوان عالی توسط روسای جمهوری جمهوریخواه انتخاب شده‌‌اند و 3 نفر از آنها، توسط ترامپ به دیوان عالی فرستاده شده‌اند.

این تنها ضربه به ترامپ در این روز نبود و تصویب لایحه بودجه دفاعی با رأی بالای فراحزبی، این پیام را به ترامپ رساند که دوران او تمام‌شده است. ترامپ، که مخالف این لایحه است به سناتورهای جمهوریخواه گفته بود که با آن مخالفت کنند اما لایحه در نهایت 84 به 13رأی آورد. تصویب هر لایحه‌ای در سنا با رأی اکثریت قاطع سناتورها، باعث می‌شود که آن لایحه از وتوی رئیس‌جمهور هم در امان بماند. جمهوریخواهان سنا با این کار، عملا بین وفاداری به ترامپ و حمایت از سیاست‌های دفاعی، دومی را انتخاب کرده اند. این لایحه پیش از این هم در مجلس نمایندگان با اکثریت وتوناپذیری تصویب شده بود. ترامپ پیش از این تهدید کرده بود که این لایحه را وتو خواهد کرد اما حالا با توجه به رأی ابراکثریت سنا مشخص نیست که چه واکنشی از خود نشان خواهد داد.

واکنش سنا به تهدید پیشین ترامپ، مشابه کاری است که دیوان عالی انجام داده است. پیش از اینکه دیوان عالی تصمیم خود را درباره شکایت ایالت تگزاس بگیرد، ترامپ در توییتر امیدوارانه موضع‌گیری کرده و خواسته بود که دیوان عالی «خرد و شهامت» از خود نشان بدهد. طبیعتا بعد از رأی دیوان، ترامپ علیه آن در توییتر موضع گرفته و نوشت که دیوان عالی، نه شهامت دارد و نه خرد. هواداران ترامپ امیدوار بودند که ترکیب محافظه‌کار دیوان عالی، به نفع ترامپ عمل کند. شکایت ایالت تگزاس هم در ادامه تاکتیک هواداران ترامپ و تیم او مطرح شده است. بعد از اعلام پیروزی جو بایدن در انتخابات سوم نوامبر، ستاد و هواداران ترامپ در ایالت‌های مختلف شکایت‌های متعددی را علیه نتیجه انتخابات مطرح کرده‌اند که همگی شکست خورده‌اند. در شکایت ایالت تگزاس که دادستان آن، کن پکستون یکی از وفاداران به ترامپ پیش کشیده، اینگونه آمده که در 4 ایالت مورد اشاره، قوانین انتخاباتی به‌خاطر شرایط همه‌گیری کرونا تغییر کرده تا مردم رأی بدهند و همین باعث می‌شود که نتیجه انتخابات در این ایالات با تردید مواجه شود و مشروعیت نداشته باشد. بکستون از دیوان عالی خواسته به این خاطر، نتیجه انتخابات در این ایالات باطل شود و مجالس ایالاتی - که در کنترل جمهوریخواهان هستند- مشخص کنند رأی الکترال این ایالات به کدام نامزد برسد.

در کنگره، جایی که نمایندگان و سناتورهای جمهوریخواه، 4‌سال از ترامپ حمایت کرده و در بسیاری از موارد، به‌خاطر این کار خود را سپر حملات و انتقادهای تند دمکرات‌ها و رسانه‌های آنها کرده بودند، این اقدام جمهوریخواهان خشم ترامپ را به همراه خواهد داشت چون او پیش‌تر هشدار داده بود که تصویب لایحه را وتو خواهد کرد. این لایحه 740میلیارد دلاری شامل افزایش حقوق سربازان آمریکایی، نوسازی تجهیزات ارتش و ارزیابی بیشتر درباره خروج نیروهای آمریکایی از آلمان و افغانستان است. در حالی که برخی از نزدیکان ترامپ از موضع‌گیری او دفاع کرده‌اند، برخی رهبران جمهوریخواه در مجلس، در کنار همتایان دمکرات خود ایستاده‌اند و گفته‌اند اگر لازم باشد تعطیلات خود را کوتاه خواهند کرد تا جلوی هرگونه وتوی احتمالی این لایحه توسط ترامپ را بگیرند.

این میزان از همبستگی میان جمهوریخواهان و دموکرات‌ها، در کنار موضع‌گیری دیوان عالی، نشان‌دهنده این است که محافظه‌کاران چه در دیوان عالی و چه در کنگره، به چشم‌اندازی فراتر از دوران ترامپ نگاه می‌کنند و از ریاست‌جمهوری ترامپ عبور کرده‌اند.