بر اساس آمار سازمان جهانی بهداشت، اصلی‌ترین عامل مرگ و میر در جهان، بیماری‌های قلبی عروقی بوده که شمار آن روز به روز در حال افزایش است.

اقتصاد آنلاینمهسا نجاتی؛ داده‌های اخیر سازمان جهانی بهداشت، جزئیات علل اصلی مرگ و میر در سال 2019 ارائه کرده است. در مجموع، 10علت اصلی مرگ و میر، 55درصد از 55.4میلیون مرگ مربوط به سال گذشته را به خود اختصاص داده که هفت مورد از این بیماری‌ها غیرواگیر بوده است.

دلایل عمده از دست دادن زندگی در سطح جهان، با سه بیماری گسترده مرتبط است: قلبی عروقی (بیماری اسکیمیک قلب، سکته مغزی)، تنفسی (بیماری انسداد مزمن ریوی، عفونت‌های تنفسی تحتانی) و شرایط نوزادی (خفگی و آسیب هنگام تولد، عفونت‌های نوزادی و همچنین عوارض تولد زودهنگام)

در سال 2000، بیماری اسکیمیک قلب، اصلی‌ترین علت مرگ و میر بود و هنوز هم در صدر کشنده‌ترین بیماری‌ها قرار دارد. در سال گذشته 8.9میلیون نفر یا 16درصد از کل مرگ و میر جهان، جان خود را بر اثر این بیماری از دست دادند.

سکته مغزی در رتبه دوم این لیست قرار دارد که عامل 11درصد یا 6.2میلیون نفر از کل مرگ و میرها بوده است. بیماری انسداد مزمن ریوی در رتبه سوم لیست کشنده‌ترین بیماری‌ها قرار گرفت که عامل مرگ 3.2میلیون نفر در سال 2019 بود.

در حالی که شمار مرگ و میر ناشی از بیماری اسکیمیک قلبی و سکته‌های مغزی بین سال‌های 2000 تا 2019 به میزان قابل توجهی افزایش یافته، مرگ و میر ناشی از بیماری انسداد مزمن ریوی اندکی رشد داشته است.

به رغم محتوای ناخوشایند داده‌های سازمان جهانی بهداشت، پیشرفت‌های مثبتی نیز وجود داشت. اچ آی وی/ ایدز به دلیل بهبود سرعت تشخیص و درمان، از جایگاه هشتم دلایل عمده مرگ و میر در سال 2000، به رتبه نوزدهم در سال 2019 رسید. به همین ترتیب، با کاهش 30درصدی مرگ و میر بر اثر سل، این بیماری از رتبه هفتم به سیزدهم سقوط کرد.

در نمودار ارائه شده، اصلی‌ترین علل مرگ و میر در جهان را مشاهده می‌کنید؛

photo_2020-12-12_12-05-37