۰ نفر

سناتور آمریکایی؛

سنا صلاحیت نامزدهای بایدن را بررسی می‌کند

۲۱ آذر ۱۳۹۹، ۲۱:۳۷
کد خبر: 489008
سنا صلاحیت نامزدهای بایدن را بررسی می‌کند

یک سناتور آمریکایی گفته تا زمانی که مناقشه‌های انتخاباتی ادامه داشته باشد مجلس سنا ممکن است صلاحیت گزینه‌های پیشنهادی «جو بایدن» برای تصدی سمت‌های مختلف را تأیید نکند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، «تد کروز»، نماینده جمهوری‌خواه مجلس سنای آمریکا گفته تا زمانی که چالش‌های انتخابات ریاست‌جمهوری حل نشده باشد این مجلس ممکن است صلاحیت گزینه‌های پیشنهادی «جو بایدن» برای تصدی سمت‌های مختلف در دولت آتی آمریکا را مورد بررسی قرار ندهد. 

پایگاه آکسیوس نوشته این کارشکنی مجلس سنا ممکن است موجب شود جو بایدن در نخستین روزهای آغاز ریاست‌جمهوری هنوز موفق به تشکیل کابینه‌اش نشده باشد. 

کروز در مصاحبه‌ای با این پایگاه خبری گفت: «تا زمانی که نتیجه انتخابات مورد مناقشه باشد فکر نکنم سنا اقدامی در جهت تأیید هیچ کدام از نامزدها انجام دهد.»

علاوه بر این، جان جانسون،رئیس کمیته امنیت داخلی و امور داخلی مجلس سنای آمریکا هم گفت: «هنوز تخلفات نگران‌کننده‌ای هستند که توضیحی درباره آنها ارائه نشده است. 

چند روز پیش از این هم شبکه خبری سی‌ان‌ان گزارش داد  رهبران حزب جمهوری‌خواه در کنگره آمریکا با قطعنامه‌ای که در آن تصریح شده بود «جو بایدن»، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا است مخالفت کرده‌اند. 

این رسانه، اقدام قانونگذاران آمریکایی را جدیدترین اقدام جمهوری‌خواهان کنگره آمریکا برای امتناع از پذیرش نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا توصیف کرده بود.

رد این قطعنامه در جریان نشست محرمانه‌ای که روز سه‌شنبه میان اعضای «کمیته مشترک مراسم تحلیف» برگزار شد صورت گرفت. این کمیته شامل قانونگذاران ارشد هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه است.

در آن جلسه «استینی هویر»، رهبر اکثریت دموکرات در مجلس نمایندگان آمریکا طرحی پیشنهاد داده که خواستار تصریح بر آماده شدن این مجلس برای برگزاری مراسم تحلیف «جو بایدن» و معاونش، «کاملا هریس» داشته است. 

«میچ مک‌کانل»، رهبر اکثریت جمهوری‌خواهان در مجلس سنا و «روی بلانت»، رئیس کمیته آینن‌نامه‌های مجلس سنا به همراه «کوین مک‌کارتی»، عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان با رأی مخالف به این طرح آن را رد کردند. 

وبگاه «سی‌ان‌ان» نوشته این اقدام موجب می‌شود کمیته برگزاری مراسم تحلیف عملاً نتواند بپذیرد که مراسم تحلیف باید برای جو بایدن برگزار شود. 

«ایمی کلوبچار»، عضو ارشد حزب دموکرات در کمیته آیین‌نامه‌ها و «نانسی پلوسی»، رئیس‌ مجلس نمایندگان آمریکا به این طرح رأی موافق دادند. 

انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا روز سوم نوامبر (۱۳ آبان) برگزار شد. برآورد رسانه‌ها حاکی است جو بایدن با ۳۰۶ رأی الکترال در مقابل ۲۳۲ رأی ترامپ پیروز شده است.

طبق قوانین آمریکا هر یک از نامزدهای انتخاباتی که بتواند ۲۷۰ رأی الکترال را به دست بیاورد به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا انتخاب شده و مجوز ورود به کاخ سفید را به دست می‌آورد. 

تیم دونالد ترامپ از پذیرش شکست امتناع کرده و شکایت‌هایی را در چند ایالت علیه آنچه به گفته آنها تخلف‌ها و تقلب‌های انتخاباتی است، مطرح کرده است اما این شکایت‌ها در چند ایالت رد شده‌اند.

با وجود این، برخی از اعضای ارشد حزب جمهوری‌خواه از چند هفته پیش به پیروزی جو بایدن در انتخابات اذعان نکرده‌اند و به خبرنگاران گفته‌اند برای مشخص شدن این موضوع باید تا روز ۱۴ دسامبر که جلسه مجمع‌ گزیندگان برگزار و رئیس‌جمهور رسماً انتخاب می‌شود صبر کرد. 

در همین راستا ساعاتی پیش رسانه‌های آمریکا گزارش دادند بیش از ۱۰۰ نفر از قانونگذاران مجلس نمایندگان آمریکا از شکوائیه‌ای که دادستان کل ایالت تگزاس تنظیم کرده و خواستار به چالش کشیدن نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا است حمایت کرده‌اند.

رسانه‌های آمریکا گزارش داده‌داند ۱۰۶ عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان با امضای یک سند «دادگاه‌یار» (amicus brief)، ضمن اشاره به ادعاها در خصوص بروز تخلفات گسترده در انتخابات سوم نوامبر، حمایت خود را از شکایت‌ تنظیم‌شده توسط دادستان کل تگزاس نزد دیوان عالی آمریکا اعلام و نظرات مشورتی خود را در این خصوص مطرح کرده‌اند.

شکایت ارسال‌شده از سوی دادستان کل تگزاس برای دیوان عالی آمریکا خواستار به تأخیر افتادن انتخاب «الکتورها» در چهار ایالت کلیدی شده که «جو بایدن» در آنها پیروز شده. این چهار ایالت عبارتند از: میشیگان، ویسکانسین، پنسیلوانیا و جورجیا. 

«الکتورها» یا «گزیننده‌های رئیس‌جمهور» افرادی هستند که در روز برگزاری جلسه «مجمع گزینندگان» با رأی خودشان رسماً رئیس‌جمهور ایالات متحده را انتخاب می‌کنند. تعداد الکتورهای هر ایالت به میزان جمعیت آن ایالت بستگی دارد.