۰ نفر

اشرف غنی در افتتاح راه‌آهن خواف-هرات؛

افتتاح راه آهن خواف-هرات باعث جهش اقتصادی ایران وافغانستان است

۲۰ آذر ۱۳۹۹، ۱۳:۵۱
کد خبر: 488748
افتتاح راه آهن خواف-هرات باعث جهش اقتصادی ایران وافغانستان است

رییس‌جمهور افغانستان گفت: افتتاح پروژه تاریخی راه آهن خواف-هرات به مثابه گام مهم در جهت توسعه و جهش اقتصادی ایران و افغانستان است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، اشرف غنی رئیس‌جمهور افغانستان صبح امروز (پنجشنبه) در مراسم افتتاح راه‌آهن خواف-هرات که با حضور ویدئو کنفرانسی حجت‌الاسلام حسن روحانی برگزار شد، اظهار کرد: خوشحال هستم که امروز شاهد بهره برداری از پروژه تاریخی و حیاتی خط آهن خواف-هرات هستیم که نتیجه تلاش‌های خستگی ناپذیر هر دو کشور در عرصه اتصال قوی و رسیدن به رفاه اقتصادی است.

وی خطاب به روحانی بیان کرد: آرزو داشتم که در افتتاح این پروژه بزرگ به صورت حضوری با جناب شما اشتراک نمایم اما محدودیت ناشی از ویروس کرونا باعث شد این پروژه حیاتی را به صورت غیرحضوری و از طریق ویدیو کنفرانس افتتاح کنیم.

رئیس‌جمهور افغانستان تصریح کرد: با استفاده از فرصت می‌خواهم مراتب عمیق همدردی مردم خود را با مردم جمهوری اسلامی ایران که با موج دوم ویروس کرونا دست و پنجه نرم می‌کنند، ابراز کنم.

اشرف غنی اظهار داشت: از کمک‌های شما در مهار کردن موج اول ویروس کرونا و توجه خاص‌تان در بهبود مهاجران افغانستان در ایران تشکر می‌کنم.

وی خطاب به روحانی ادامه داد: از حضور شما در افتتاح این پروژه حیاتی استقبال می‌کنم و از بارگاه خداوند متعال برای همه مردم دنیا و به ویژه مردم متدین ایران و افغانستان توفیق رهایی از موج دوم کرونا را مسالت می‌کنم.

رئیس‌جمهور افغانستان تاکید کرد: تکمیل این پروژه مهم با وجود محدودیت‌های ناشی از گسترش ویروس کرونا نشانه بارز اراده ملی هر دو کشور و محصول زحمات شبانه روزی و جانفشانی‌های مسئولان، طراحان، کارگران و همه دست‌اندرکاران این پروژه مهم است.

وی گفت: افتتاح این پروژه تاریخی را به مثابه گام مهم در جهت احیا، توسعه و جهش اقتصادی در هر دو کشور به فال نیک گرفته و از آن استقبال می‌کنیم. همچنین از همه همکارانی که در محل افتتاح پروژه حضور دارند، قدردانی می‌کنم.

اشرف غنی در سخنان پایانی خود گفت: امروز یک روز تاریخی است و همه ما براساس اراده و منافع مشترک به ثبات و هماهنگی رسیدیم. افتتاح این پروژه تاریخی را به هر دو ملت تبریک می‌گویم.

وی افزود: خط آهن موثرترین، مفیدترین و ارزانترین طریقه انتقال و ترانسپورت در قاره آسیاست. انقلاب ترانسپورت قرن نوزدهم در اروپا و آمریکا به صنعتی شدن و اکتشاف دوام دار این قاره‌ها منجر شد. سال ۱۸۶۹ میلادی در تاریخ ترانسپورت جایگاه ویژه دارد. در این سال شبکه‌های شرق و غرب آمریکا به یکدیگر متصل شدند.

رئیس‌جمهور افغانستان گفت: یکی از عوامل دوره اول جهانی شدن تجارت، صنعت و سرمایه‌گذاری‌های بزرگ، پیشرفت در عرصه ترانسپورت بویژخ خط آهن است. تا سال ۱۹۲۹ میلادی به ارزش ۳۰۰ میلیارد دلار برای توسعه خط آهن در جهان سرمایه گذاری صورت گرفته بود.

اشرف غنی اظهار کرد: افغانستان با داشتن موقعیت ویژه در قلب آسیا همواره در طرح‌های توسعه‌ای مورد توجه بوده است. در سال ۱۸۷۵ میلادی شخصی که کانال سوئیز را طراحی کرد، پروژه خط آهن برلین به بمبئی را از راه افغانستان طرح‌ریزی کرده و تمام امکانات را سنجیده بود اما زمامدار افغانستان، خط آهن را یک دیدگاه استعماری تلقی و با آن مخالفت کرد. با وجود تلاش های متعدد در زمان اعلیحضرت امان‌الله خان و رئیس‌جمهور شهید داود خان، افغانستان از انقلاب ترانسپورت و خط آهن محروم ماند.

وی تصریح کرد: در قرن ۲۱ دولت جمهوری اسلامی افغانستان، در چندین کنفرانس بین‌المللی بویژه در کنفرانس برلین در سال ۲۰۰۴ اهمیت خط آهن را برای آینده افغانستان و منطقه مطرح کرد. جمهوری اسلامی ایران اولین کشوری بود که از این طرح استقبال کرد.

رئیس‌جمهور افغانستان گفت: تمام کشورهای دیگر می‌گفتند که افغانستان پر از سنگ است و آینده اقتصادی ندارد. مردم افغانستان همیشه از اقدام و تصمیم تاریخی جمهوری اسلامی ایران به خوبی یاد خواهند کرد. در سال ۱۳۸۵ هجری شمسی تفاهمنامه احداث خط آهن خواف-هرات میان ایران و افغانستان براساس هدایت حامد کرزای به امضا رسید و کار ساخت آن در سال ۱۳۸۶ عملا آغاز شد.

اشرف غنی تاکید کرد: امروز جای مسرت و خوشبختی است که با حضور رئیس‌جمهور ایران و مقامات هر دو دولت ایران و افغانستان این پروژه مهم را آغاز می‌کنیم. براساس گزارشی که وزیر راه و شهرسازی ایران مطرح کردند، در حدود ۶ میلیون تن بار در مسیر خواف-هرات تبادل خواهد شد. جا دارد از جمهوری اسلامی ایران و هند برای ایجاد دهلیز اقتصادی چابهار ابراز قدردانی کنم.