۰ نفر

معتمد بایدن در رأس پنتاگون

۱۹ آذر ۱۳۹۹، ۶:۴۷
کد خبر: 488362
معتمد بایدن در رأس پنتاگون

تمام کسانی ‌که به «جو بایدن»، رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا، نزدیک بودند انتظار داشتند او برای نخستین‌بار یک زن را برای هدایت وزارت دفاع (پنتاگون) این کشور انتخاب کند تا به تابوی چند‌ساله در این کشور پایان دهد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شرق، آنان بر این باور بودند که «میشل فلورنوی» که به‌عنوان معاون وزیر دفاع در سیاست خدمت می‌کرد، عهده‌دار این سمت می‌شود؛ اما خلاف انتظار همگان، آن‌طور که رسانه‌های آمریکایی گزارش داده‌اند، بایدن «لوید آستین» را برای تصدی این سمت در نظر گرفته است. این انتخاب نیز در نوع خود بی‌سابقه است؛ چرا‌که برای نخستین‌بار یک رنگین‌پوست هدایت بزرگ‌ترین و قدرتمندترین ارتش جهان را در اختیار خواهد گرفت. سمت وزیر دفاع، در کنار وزرای خارجه، دادگستری و دارایی، یکی از چهار پست کلیدی کابینه رؤسای‌جمهوری آمریکاست. بایدن از ابتدای کارزارهای انتخاباتی‌اش وعده داده بود که در صورت ورود به کاخ ‌سفید، تابوی پست‌هایی را که تاکنون به سیاه‌پوستان و زنان سپرده نشده بود، بشکند. او دو روز پیش هم تأکید کرد بنا دارد کابینه‌ای تشکیل دهد که به لحاظ تنوع نژادی، حضور زنان و اقشار مختلف، نیم‌رخی از جامعه امروز آمریکا قلمداد شود. پیش از این هم جو بایدن با معرفی نخستین زن برای ریاست بر سازمان اطلاعات ملی و نخستین زن وزیر دارایی و نخستین مهاجر لاتین‌تبار در سمت وزیر امنیت ملی، نشان داده بود بنا دارد در سپردن پست‌های کلیدی دولت خود تابع کلیشه‌های مردسالارانه یا انتصاب سفیدپوستان نباشد.

فعال در خاورمیانه

آستین که آشنایی و همکاری‌اش با بایدن به دولت «باراک اوباما»، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا باز‌می‌گردد، پیش از این به‌عنوان رئیس فرماندهی مرکزی ایالات ‌متحده، عملیات نظامی در خاورمیانه را هدایت می‌کرده است. او از فرماندهان نیروهای آمریکایی هنگام ورود ارتش این کشور به بغداد در سال ۲۰۰۳ بود و تا مقام ریاست ستاد فرماندهی ارتش آمریکا هم ترقی کرد. اما این ژنرال ۶۷‌ساله چهار‌ستاره باید به‌طور خاص از یکی از قوانین آمریکا مستثنا شود؛ طبق قوانین آمریکا کارکنان نظامی بازنشسته پیش از تصدی منصب وزارت دفاع باید یک بازه انتظار هفت‌ساله را سپری کنند. در‌صورتی‌که این بازه کمتر از هفت سال باشد، برای نامزدی در این سمت نیاز به اخذ اجازه ویژه است. زمان خروج ژنرال آستین از پنتاگون نیز کمتر از هفت سال بوده و برای همین او نیاز به کسب این اجازه دارد که در اصل معافیت از یک لایحه امنیتی است. تاکنون دو نفر از این قانون مستثنا شده‌اند که آخرین آن «جیمز متیس»، نخستین وزیر دفاع «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهوری کنونی آمریکا، در سال ۲۰۱۷ بود.

آستین که فارغ‌التحصیل آکادمی نظامی وست‌پوینت است، به مدت چهار دهه در ارتش آمریکا خدمت کرده و مأموریت‌های مختلفی را بر عهده داشته است. او در ماه مارس ۲۰۰۳ فرمانده لشکر سوم توپخانه بود که در زمان جنگ دوم خلیج فارس از خاک کویت وارد بغداد شد. لوید از اواخر سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۵ در افغانستان فرماندهی نیروهای واکنش سریع مشترک ۱۸۰ را بر عهده داشت. او در سال ۲۰۱۰ به فرماندهی نیروهای آمریکایی در عراق منصوب شد و دو سال بعد به ریاست ستاد فرماندهی ارتش آمریکا رسید که عملیات‌های پنتاگون در خاورمیانه و افغانستان را هدایت می‌کند. او در این مقام توانست اعتماد جو بایدن را جلب کند که آن زمان معاون رئیس‌جمهوری آمریکا بود.

به گفته نزدیکان بایدن، رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا و آستین درباره مسائل مختلفی همچون تحولات خاورمیانه، آسیای مرکزی و جنوب آسیا بارها با یکدیگر مشورت کرده‌اند. یکی از منابع آگاه در‌‌این‌باره می‌گوید که بایدن و آستین مدت‌هاست یکدیگر را می‌شناسند و او از انتخاب این ژنرال سیاه‌پوست رضایت دارد. به گفته او، ‌ژنرال آستین به‌خوبی در جریان مسائل داخلی و بیرونی پنتاگون قرار دارد و فردی مناسب برای هدایت امور لجستیکی توزیع واکسن کرونا در آمریکا به‌شمار می‌رود و به‌خوبی هزینه‌ها و پیامدهای هر جنگی را درک می‌کند.

اما او بارها به دلیل تصمیم‌هایش مورد انتقاد قرار گرفته است؛ ‌برای مثال، پیش از بازنشستگی از خدمات عمومی در سال ۲۰۱۶، آستین به دلیل نقش ایالات ‌متحده در کشور سوریه و صرف میلیون‌ها دلار برای آموزش تعداد انگشت‌شماری از گروه‌های سوری در جنگ داخلی این کشور و همچنین به دلیل نشان‌دادن تصویری بیش از حد خوش‌بینانه از سرویس اطلاعات ایالات متحده در این منطقه، درباره مسائلی مانند تروریسم و پیشرفت‌های ارتش ایالات متحده، بارها مورد سؤال قرار گرفته است. آسوشیتدپرس درباره این ژنرال کهنه‌کار می‌‌نویسد: آستین از ابتدا تا انتهای جنگ عراق در این رویداد حضور داشت. او در مارس ۲۰۰۳ به‌عنوان دستیار فرمانده لشکر ۳ پیاده‌نظام در حمله به عراق فعالیت می‌کرد و بر روند خروج نیروهای آمریکایی از عراق در سال ۲۰۱۱ نظارت داشت.

چالش‌های پیش‌روی ژنرال چهار‌ستاره

آستین در این سمت با چالش‌هایی روبه‌رو خواهد بود. نخست اینکه نامزدهای سمت وزارت دفاع صرفا باید غیرنظامی باشند. دوم آنکه او با صنایع نظامی ایالات متحده پیوند دارد. آستین پس از بازنشستگی عضو هیئت‌مدیره شرکت ریتیون تکنولوژی شد که از بزرگ‌ترین طرف‌های قرارداد با پنتاگون است و میلیاردها دلار سلاح می‌فروشد. او همچنین طرف مشورت شرکت مشاوران «وست‌اِکس» است که در حال حاضر شماری از اعضای کابینه جو بایدن، از‌جمله «آنتونی بلینکن»، وزیر خارجه پیشنهادی و «آوریل هینس»، نامزد مدیر اطلاعات ملی، عضو این تشکیلات هستند.

 همچنین این ژنرال بازنشسته از اعضای هیئت‌مدیره شرکت تولید فولاد «نیوکر» و شرکت بهداشت و درمان «تنت» است. بسیاری بر این باورند که گزینه پیشنهادی بایدن که هم باید از مجلس نمایندگان و هم مجلس سنا رأی اعتماد بگیرد، ممکن است با واکنش منفی برخی از گروه‌های مترقی با توجه به نقشش در هیئت‌مدیره‌های چند شرکت شامل شرکت تسلیحات‌سازی ریتون روبه‌رو شود.

هرچند برخی دیگر در ارتش آمریکا معتقدند ژنرال آستین به دلیل هوش و تجربه فرماندهی تحت هدایت «مایک مولن»، رئیس سابق ستاد مشترک ارتش آمریکا، توانسته اثبات کند سیاه‌پوستان نیز می‌توانند در ارتش آمریکا عملکردهای خوبی داشته باشند. با تمامی این تفاسیر، اگر سنای آمریکا نامزدی آستین برای سمت وزارت دفاع را تأیید کند، او فرماندهی یک‌میلیون‌و ۲۰۰ هزار نیروی نظامی را بر عهده می‌گیرد که تنها حدود ۱۶ درصد آنها رنگین‌پوست هستند.