۰ نفر

پیروزی قاطع «مادورو»، شکست اپوزیسیون

۱۸ آذر ۱۳۹۹، ۶:۲۲
کد خبر: 488055
پیروزی قاطع «مادورو»، شکست اپوزیسیون

انتخابات پارلمانی ونزوئلا در سایه بایکوت اپوزیسیون‌ها، پیروزی قاطعانه‌ای را برای حزب متبوع «نیکولاس مادورو» به ارمغان آورد و سوسیالیست‌ها را با بیش از 67 درصد کرسی‌ها، صاحب اکثریت مجلس کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، نتایج به‌دست آمده از انتخابات یکشنبه، آخرین پایگاه سیاسی اپوزیسیون‌ها را نیز در کنترل رئیس جمهوری ونزوئلا و حزب چپ سوسیالیست درآورد. به‌گفته ناظران گرچه شماری از اعضای اپوزیسیون با شکستن بایکوت در انتخابات مشارکت کردند اما نتایج اولیه از تصاحب کمتر از 20 درصد 277 کرسی مجلس برای آنها حکایت دارد؛ نتیجه‌ای که می‌تواند به زیان «خوان گوایدو» و حزب راستگرا تمام شود.

«نیکولاس مادورو» پس‌از اعلام این نتایج در پیامی تلویزیونی خطاب به مردم ونزوئلا گفت: «ما با کسب اکثریت آرای مردم ونزوئلا برای ارتقای مجلس ملی به میدان می‌آییم. این پیروزی‌ای بزرگ و نشانه‌ای در راستای دموکراسی بود.»

در انتخابات پارلمانی ونزوئلا و در شرایطی که این کشور به‌دلیل تحریم‌ها و تورم صعودی در بحران اقتصادی و سیاسی شدید به سر می‌برد، حدود 14 هزار نامزد از بیش از 100 حزب برای ورود به مجلس ملی مشارکت کردند.

اما با توجه به ممانعت ناظران اروپایی، انتخابات بدون نظارت بین‌المللی برگزار شد.

براساس آخرین گزارش‌ها، تورم این کشور از نوامبر 2019 به 4 هزار درصد رسیده و با فرار بسیاری از شهروندان ونزوئلایی، این کشور پس از سوریه بیشترین آمار مهاجران را به‌نام خود ثبت کرده است.

تبعات تلخ و شیرین

در حالی که «خوان گوایدو» رهبر اپوزیسیون‌های ونزوئلا و رئیس فعلی مجلس ملی این کشور از دو سال قبل با کمک حامیان خارجی‌اش بویژه امریکا پروسه برکناری «نیکولاس مادورو» را کلید زده و حتی ریاست جمهوری‌اش توسط 60 کشور نیز به‌رسمیت شناخته شد اما بایکوت این انتخابات ضربه‌ای اساسی بر نفوذ او وارد آورد.

به نوشته «سی‌ان‌ان»، تحلیلگران بر این باورند که نتیجه این رأی‌گیری با هر کیفیتی، مشروعیت «مادورو» برای انجام قراردادهای تجاری و سرمایه‌گذاری با بسیاری از کشورها را که از تحریم‌های امریکایی هراسی ندارند فراهم می‌آورد.

در سوی مقابل وضعیت چندان بر وفق مراد «گوایدو» نیست. او که پیش‌تر نیز انتخابات را متقلبانه خوانده و آن را تحریم کرده بود، پس‌ از این انتخابات در حالی که تا خروج از مجلس ملی حدود یک ماه فرصت دارد در پیامی ویدیویی مردم را به مشارکت در رفراندومی دعوت کرد تا سرنوشت حاکمیت ونزوئلا و آینده حضور مادورو را مشخص کنند: «من نمی‌توانم قول یک معجزه را بدهم اما ما هر کاری برای پیروزی انجام خواهیم داد.»

به نوشته «آسوشیتدپرس»، آنچه اعضای اپوزیسیون را در مسیر تحریم انتخابات قرار داد، رأی دادگاه عالی برای برکناری رهبر سه حزب مخالف از جمله گوایدو بود؛ موضوعی که به تعبیر اپوزیسیون‌ها برای تسهیل پیروزی «مادورو» در انتخابات انجام شده بود.

با این حال گرچه مشارکت 31 درصدی در انتخابات یکشنبه رقم بالایی را نشان نمی‌داد اما نظرسنجی‌ها از ناامیدی مردم نسبت به سیاست‌های «گوایدو» حکایت دارد اما اوهمچنان با تکرار اتهامات به دولت ونزوئلا امیدوار به تغییر است: «واقعیت هرگز پنهان نمی‌ماند. بسیاری از مردم ونزوئلا به این تقلب اذعان دارند.»

با وجود همه این حواشی، انتخابات پارلمانی ونزوئلا بدون حاشیه خاصی در کاراکاس و دیگر شهرهای ونزوئلا برگزار شد. شرایطی که «مادورو» شب انتخابات هشدار آن را نیز داده بود: «افرادی در حال طراحی توطئه هستند و می‌خواهند ارتش را نیز به میدان بیاورند. اما ما به انتخابات آری می‌گوییم و به جنگ و کشتار نه.»

در همین حال «انریکه کاپریلس»، نامزد دو دوره ریاست جمهوری و از منتقدان «مادورو» و «گوایدو» با انتقاد از حواشی اخیر گفت: «اپوزیسیون‌ها هیچ برنامه‌ای ندارند. چرا که یک تغییر بدون راهکارهای مناسب امکانپذیر نیست. بنابراین لازم است آنها بعد از همه این شکست‌ها، فکری اساسی و واقعی داشته باشند و راه را برای حرکت رو به جلو بازکنند.»

نظرسنجی‌های اخیر نشان می‌دهد بحران اقتصادی و سیاسی ونزوئلا، نارضایتی از دولت فعلی و اپوزیسیون غالب را افزایش داده است و در حال حاضر نه مادورو و نه گوایدو محبوبیت سابق را در کشورشان ندارند و نیاز به بازنگری در سیاست‌هایشان دارند.

موضع جهانی

به باور تحلیلگران «واشنگتن پست»، در حالی که کشورهایی مانند روسیه، چین و کوبا در فهرست حامیان «مادورو» قرار گرفته‌اند اما همچنان امریکا و 50 کشور دیگر با حمایت از «گوایدو»، او را کماکان رئیس جمهور مشروع ونزوئلا می‌دانند. آنچه از اظهارات رئیس جمهور منتخب امریکا برمی آید او نیز مانند سلفش علاقه‌ای به تغییر سیاست‌های امریکا در قبال ونزوئلا ندارد.

به طوری که علاوه بر مقامات دولت ترامپ، مشاوران «بایدن» نیز عنوان کرده‌اند که حتی پس‌از انتخابات بر مواضع خود در قبال ونزوئلا پایبند می‌مانند.

به‌گزارش «نیویورک تایمز»، «مایک پمپئو» وزیر خارجه امریکا در توئیتی این انتخابات را «متقلبانه و شرم‌آور» توصیف کرد و نوشت: «نتایج این انتخابات خواست مردم ونزوئلا نبود.»

اما این واکنش از سوی دولت ونزوئلا پاسخ داده شد و به نوشته ایسنا به‌نقل از اسپوتنیک «خورخه آریزا»، وزیر خارجه ونزوئلا در توئیتی نوشت: «تلاش‌های واشنگتن برای نفوذ سیاسی در ونزوئلا شکست خورده است. در اینجا یک زامبی حرف زده است! او همانند رئیسش دونالد ترامپ که مدعی تقلب در انتخابات ریاست جمهوری سوم نوامبر امریکا است عمل کرده اما باید این شکست را بپذیرید. امیدواریم بزودی دیپلماسی خارجی کاخ سفید تغییر کند.»

با‌ وجود این بسیاری از ناظران معتقدند شرایط فعلی ونزوئلا می‌تواند در سیاست‌های آتی جهان نسبت به اپوزیسیون‌ها تأثیرگذار بوده و جایگاه آنها را کمرنگ‌تر کند.