۰ نفر

آیا می‌توان به آمریکای جو بایدن اعتماد کرد؟

۱۶ آذر ۱۳۹۹، ۵:۴۵
کد خبر: 487446
آیا می‌توان به آمریکای جو بایدن اعتماد کرد؟

دوستان و متحدان امریکا اعتماد خود را به واشنگتن از دست داده‌اند. زیرا اعتماد رابطه نزدیکی با راستگویی دارد و دونالد ترامپ در این زمینه اصلاً خوشنام نبود. البته همه رؤسای جمهوری امریکا دروغ گفته‌اند اما هرگز دروغگویی‌های آنها در حدی نبوده است که اعتماد به آنها را پایین بیاورد. نظرسنجی‌های بین‌المللی نیز نشان می‌دهد، قدرت نرم امریکا در دوره ریاست جمهوری ترامپ بشدت پایین آمده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، اما آیا «جو بایدن»، رئیس جمهوری منتخب امریکا می‌تواند این اعتماد را بازیابی کند؟ در کوتاه مدت بله می‌تواند. ایجاد تغییرات در سبک و سیاق سیاست‌های امریکا می‌تواند جایگاه امریکا را در بیشتر کشورها بهبود بخشد. ترامپ با همه رؤسای جمهوری امریکا تفاوت داشت. ریاست جمهوری امریکا اولین پست سیاسی او بود و پیش از آن در دنیای املاک و مستغلات خود در شهر نیویورک بود و از طریق برنامه تلویزیونی اش اظهارتی را بیان می‌کرد که توجه رسانه‌ها را به خود جلب می‌کرد و همین به او کمک می‌کرد تا کنترل بیشتری بر خواسته‌های خود داشته باشد. اما در نقطه مقابل او بایدن سیاستمداری حرفه‌ای و مجرب است که بواسطه دهه‌ها حضور در سنای امریکا و 8 سال معاونت رئیس جمهوری، تجربه طولانی مدت در سیاست خارجی دارد. بایدن از زمان انتخابات تاکنون و اظهارات و انتصابات اولیه‌ای که داشته است، تأثیر مثبتی بر متحدان امریکا داشته است و آنها را نسبت به راهی که وی در پیش خواهد گرفت، مطمئن کرده است. مشکل ترامپ با متحدان امریکا، شعار «نخست امریکا» نبود. زیرا هر رئیس جمهوری در پی ارتقای منافع ملی خود است. اما مسأله مهم اخلاق سیاسی هر رئیس جمهوری این است که این منافع ملی را چگونه تعریف می‌کند.

ترامپ در این خصوص تعاریف محدود خود را داشت. به گفته جان بولتون، مشاور امنیت ملی سابق ترامپ، وی گاهی منافع ملی را با منافع شخصی، سیاسی و مالی خود اشتباه می‌گرفت. در حالی که همواره رؤسای جمهوری امریکا، بویژه بعد از زمان هری ترومن اغلب دیدگاه های گسترده‌ای در مورد منافع ملی داشته‌اند و آن را با منافع شخصی خود اشتباه نگرفته‌اند. ترومن در دوره خود متوجه شد، کمک به دیگران در جهت منافع ملی امریکا است و بنابراین حتی در طرح مارشال، از نام خود نیز گذشت تا بتواند به بازسازی اروپای پس از جنگ جهانی کمک کند.

در مقابل ترامپ هیچ احترامی برای اتحاد و چند جانبه‌گرایی قائل نبود و رفتارهای او در جلسات گروه هفت یا ناتو نیز بیانگر همین امر بود. او حتی زمانی که شروع به وارد آوردن فشارهای اقتصادی بر چین کرد، کاری که واقعاً به نفع امریکا بود، نتوانست کاری از پیش ببرد، زیرا همزمان شروع به وضع تعرفه‌هایی برای متحدان امریکا کرد. از همین رو بود که پس از بروز مسأله «هوآوی»، این تردید جهانی به وجود آمد که آیا مخالفت ترامپ با غول فناوری چین واقعاً به‌دلیل نگرانی‌های امنیتی است یا بیش از آن دلایل تجاری دارد؟

خروج ترامپ از سازمان بهداشت جهانی و توافق آب و هوایی پاریس، بی‌اعتمادی جهانی به تعهد امریکا نسبت به مقابله با تهدیدهای جهانی مانند گرم شدن کره زمین یا بیماری‌های همه گیر را بیش از پیش کرد. برنامه بایدن برای بازگشت به هر دوی اینها و سخنان اطمینان بخش او درباره ناتو، می‌تواند تأثیر سریعی بر بازگرداندن این اعتماد‌ها داشته باشد.

اما بایدن همچنان با یک مشکل بزرگ رو به رو خواهد بود. و آن اینکه، اکنون بسیاری از متحدان امریکا این سؤال را از خود می‌پرسند که چه بر سر دموکراسی امریکا آمده است. چگونه می‌توان به کشوری که در سال 2016 رئیس جمهوری مثل ترامپ را به وجود آورد، اعتماد کرد تا در سال‌های 2024 و 2028 ترامپی دیگر به وجود نیاورد.

آیا دموکراسی امریکایی رو به زوال است؟ باید گفت، کاهش اعتماد به دولت از دوره ترامپ شروع نشد. نزدیک به نیم قرن است که اعتماد به دولت امریکا اندک اندک رو به کاهش گذاشته است. پس از موفقیت‌های امریکا در جنگ جهانی دوم، سه چهارم امریکایی‌ها به دولت خود اعتماد زیادی داشتند. اما این اعتماد بعد از جنگ ویتنام و رسوایی واترگیت در دهه‌های 1960 و 1970 کاهش یافت و تقریباً به یک چهارم رسید. شاید بهترین نمایش مقاومت فرهنگ دموکراتیک امریکایی‌ها انتخابات سال 2020 باشد. با وجود کرونا، شاهد حضور بی‌سابقه مردم امریکا پای صندوق‌های رأی بودیم که نشان دهنده علاقه آنها به انجام صادقانه وظایف شهروندی خود بود. پس از انتخابات نیز ترامپ با همه تلاشی که کرد، نتوانست از شکایت‌های خود راه به جایی ببرد و قانونگذاران مقابل او و اعمال فشارهایش مقاومت کردند. با این حال امریکایی‌ها از جمله بایدن، همچنان با نگرانی متحدان امریکا در مورد اینکه آیا می‌توان به آنها اعتماد کرد یا نه مواجه هستند. زیرا تردیدهایی نسبت به قطب ‌بندی‌های سیاسی در امریکا وجود دارد. این نگرانی وجود دارد که ترامپ پس از خروج از کاخ سفید سعی در کنترل حزب خود، حزب جمهوری خواه در سنا یا مجلس نمایندگان امریکا داشته باشد و کار بایدن را در کنگره امریکا سخت کند. بنابراین برای بازیابی اعتماد کشورهای جهان به امریکا از این به بعد بستگی دارد، ببینیم مهارت سیاسی بایدن در مدیریت سیاسی کشورش که در فضایی دو قطبی سیر می‌کند، چگونه است.