۰ نفر

سازمان جهانی بهداشت؛

کشف واکسن به معنی پایان بحران کرونا نیست

۱۴ آذر ۱۳۹۹، ۲۲:۳۵
کد خبر: 487146
کشف واکسن به معنی پایان بحران کرونا نیست

سازمان جهانی بهداشت جمعه اعلام کرد کشف واکسن کرونا به معنی پایان یافتن بحران شیوع این بیماری نیست.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، «تدروس آدهانوم»، مدیر کل سازمان جهانی بهداشت پیشرفت‌های حاصل‌شده در خصوص کشف واکسن کووید-۱۹  را تحولی مثبت توصیف کرد اما گفت سازمان تحت امر او از این بابت نگران است که این مسئله باعث ایجاد برداشت‌هایی درباره به اتمام رسیدن بحران شیوع کرونا شده است. 

به نوشته رویترز، مدیر کل سازمان جهانی بهداشت گفت: «پیشرفت در زمینه واکسن به همه ما روحیه می‌دهد و ما الان می‌توانیم نوری را در پایان این تونل مشاهده کنیم. ولی، سازمان جهانی بهداشت از اینکه برداشت‌های فزاینده‌ای وجود دارد مبنی بر اینکه بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ به پایان رسیده نگران است.»

تدروس گفت این بیماری همه‌گیر هنوز راه زیادی برای رفتن دارد و تصمیم‌هایی که شهروندان و دولتمردان می‌گیرند مشخص‌کننده مسیر آن در کوتاه مدت و زمان نهایی اتمام آن خواهد بود. 

واکسن شرکت فایزر

 شرکت داروسازی «فایزر» روز ۲۲ آبان‌ماه اعلام کرده بود داده‌های اولیه از تزریق واکسن کرونا به داوطلبان، حاکی از ایمن بودن واکسن این شرکت است.

فایزر اعلام کرد بررسی اولیه داده‌های مربوط به واکسن این شرکت نشان می‌دهد تزریق این واکسن در ۹۰ درصد موارد باعث ایجاد مصونیت در برابر کرونا شده است. مطابق ادعای این شرکت آمریکایی، در آخرین مرحله  آزمایش بالینی، تزریق این واکسن به ۹۴ بیمار داوطلب به ایجاد هیچ عارضه جدی در آنها منجر نشده است.

این شرکت اعلام کرده تا پایان سال ۲۰۲۱ میلادی بیش از یک میلیارد دوز از این واکسن را در سراسر جهان عرضه خواهد کرد.

دولت انگلیس روز چهارشنبه مجوز استفاده از این واکسن را صادر کرد. لندن با این تصمیم نخستین کشور غربی لقب گرفت که قبل از سایر کشورهای اروپایی و آمریکا استفاده از این واکسن را برای پیشگیری از شیوع «کووید-۱۹» مجاز کرد. 

«آنتونی فاوچی»، متخصص ارشد بیماری‌های عفونی در آمریکا از این تصمیم انتقاد و آن را اقدامی عجولانه توصیف کرد. فاوچی گفته که تصمیم دولت انگلیس بیش از اندازه به اطلاعات شرکت سازنده واکسن متکی بوده و بدون انجام بررسی‌های موشکافانه علمی انجام شده است.

واکسن به تنهایی کافی نیست

«تدروس آدهانوم» هفته پیش هم واکسن کرونا را برای مهار بیماری کووید-۱۹ «ضروری» خواند اما گفته بود که واکسن جایگزین سایر ابزارهای مبارزه با این بیماری نخواهد شد و باید به عنوان مکمل آنها مورد استفاده قرار گیرد.

 آدهانوم که در یک کنفرانس ویدئویی گفت: «واکسن به تنهایی این بیماری همه‌گیر را مهار نخواهد کرد.»

واکسن‌ها چطور آزمایش می‌شوند؟

واکسن‌ها آنتی‌ژن‌های ضعیف‌شده یا مرده‌ای هستند که دستگاه ایمنی بدن را برای مبارزه در برابر ویروس‌ها، آموزش داده و آن را به ساخت آنتی‌بادی تحریک می‌کنند.

در مرحله آزمایش‌های پیش‌بالینی، پژوهشگران واکسن را به بدن حیوانات وارد می‌کنند تا ببیینند باعث تحریک سیستم ایمنی می‌شود یا خیر.

در مرحله اول آزمایش بالینی، واکسن به گروه کوچکی از انسان‌ها تزریق می‌شود تا مشخص شود که آیا ایمن است یا خیر. در این مرحله اطلاعاتی درباره اثرات واکسن بر تحریک دستگاه ایمنی بدن نیز جمع‌آوری می‌شود.

در مرحله دوم، واکسن به صدها نفر تزریق می‌شود تا دانشمندان بتوانند اطلاعات بیشتری درباره ایمن بودن آن و دوز مناسب آن به دست آورند.

در مرحله سوم، واکسن برای تأیید ایمن بودن آن و آثار جانبی احتمالی‌اش به بدن هزاران نفر تزریق می‌شود. در این مرحله، به گروه کنترل، دارونما تزریق می‌شود و اثربخشی واکسن مورد بررسی قرار می‌گیرد.