۰ نفر

تلاش چین برای عوض کردن داستان کرونا

۱۰ آذر ۱۳۹۹، ۱۴:۴۱
کد خبر: 486003
تلاش چین برای عوض کردن داستان کرونا

روزنامه گاردین گزارش داده مقام‌های چین با استفاده از انتشار مقالات علمی و کمپین‌های شبکه‌‌اجتماعی تلاش دارند خود را از اتهام شروع پاندمی کرونا از این کشور تبرئه کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، تقریبا یک سال از شناسایی نخستین مورد بیماری نگران‌کننده کووید-19در شهر ووهان چین گذشته است اما به‌نظر می‌رسد چینی‌ها با انتشار مقاله در ژورنال‌های علمی ازجمله لنست و کمپین رسانه‌ای در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی به‌دنبال اتهام‌زدایی از خود به‌عنوان منشا این بیماری همه‌گیر جهانی هستند.

به گزارش گاردین، رسانه‌های دولتی چین گزارش داده‌اند ویروس کرونایی که در بسته‌بندی واردات مواد غذایی منجمد کشف شده است به‌عنوان عامل اصلی انتشار این عفونت در سایر نقاط دنیا محسوب نمی‌شود و تحقیقات در مورد موارد احتمالی این بیماری که قبل از دسامبر 2019در خارج از مرزهای چین یافت شده است، ادامه دارد.

شبکه‌های اجتماعی تبدیل به مکانی برای رفع اتهام چینی‌ها شده است. روزنامه رسمی People’s Daily هفته گذشته در یک پست فیس‌بوکی ادعا کرد که تمام شواهد موجود نشان می‌دهد ویروس کرونا از ووهان چین منتشر نشده است.

پیش از این یک متخصص اپیدمیولوژیک در مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های چین نیز گفته بود: ویروس کرونا برای نخستین بار در ووهان شناسایی شد، اما این شهر محل تولد و انتشار این ویروس نیست.

استفاده از نشریه‌های علمی

گروهی از دانشمندان چینی حتی مقاله‌ای را برای انتشار به مجله علمی لنست ارسال کرده‌اند که ادعا می‌کند نخستین انتقال انسان به انسان ویروس کرونا به نام Sars-CoV-2 در ووهان رقم نخورده است بلکه احتمالا نخستین مورد در شبه قاره هند اتفاق افتاده است. این مقاله هنوز برای انتشار تأیید نشده است اما نشان می‌دهد که احتمالا دانشمندان این کشور تلاش گسترده‌ای برای مقالات مشابه در ژورنال‌ها و نشریه‌های علمی دارند. این مقالات درصورت انتشار بعدها می‌تواند به‌عنوان ارجاع علمی برای مستندات چین مورد استفاده قرار بگیرند.

«مایکل رایان» مدیر برنامه فوریت‌های بهداشتی در سازمان بهداشت جهانی، معتقد است که استدلال در مورد ظهور این بیماری در چین بسیار بحث برانگیز خواهد بود. او تأکید دارد از دیدگاه بهداشت عمومی روشن است که تحقیقات باید همان جایی که برای نخستین بار موارد انسانی بروز کرده شروع شود.

پروفسور «جاناتان استوی» ویروس‌شناس در مؤسسه فرانسیس کریک در لندن نیز می‌گوید: مسلم است که نخستین موارد ثبت شده این بیماری در چین بوده است. بنابراین به‌احتمال زیاد منشا ویروس هم همین کشور است. اما با افزایش خسارات انسانی و اقتصادی ناشی از این بیماری همه گیر، پکن مشتاق محافظت از اعتبار خود در داخل و خارج از کشور است.

پس از بهبود شرایط پاندمی در چین، مقامات این کشور با کمک پزشکان و محققان جایگاه خود را در خارج از کشور تقویت کردند تا جایی که وارد عرصه ساخت واکسن کووید-19 نیز شدند. اما ممکن است تصویر منفی که گروهی از مردم جهان نسبت به نقش پکن در شیوع بیماری پیدا کرده‌اند کار را برای فروش واکسن سخت کند.

«اندرو اسمال» محقق چین و همکار ارشد صندوق مارشال آلمان می‌گوید: چین هنوز در تلاش برای مقابله با این واقعیت است که مسئول گناه اصلی شیوع است و تقریبا تمام تلاش خود را برای نجات چهره خود می‌کند. در ماه‌های اخیر این همه‌گیری تأثیر فاجعه‌باری بر افکار عمومی بین‌المللی نسبت به چین داشته است.

محققان سازمان بهداشت جهانی اوایل سال‌جاری در بازدید از ووهان موفق به بازدید از بازار مواد غذایی مرتبط با شیوع اولیه نشدند. انتظار می‌رود تیم جدیدی به‌زودی به چین برود تا کار اولیه این تیم را ادامه دهد.