۰ نفر

با صدور یک بیانیه؛

وزارت خارجه ترکیه ترور شهید فخری زاده را محکوم کرد

۹ آذر ۱۳۹۹، ۲:۴۴
کد خبر: 485561
وزارت خارجه ترکیه ترور شهید فخری زاده را محکوم کرد

وزارت امور خارجه ترکیه با انتشار بیانیه ای «ترور شنیع» دانشمند هسته ای ایران، شهید «محسن فخری زاده» را محکوم کرد و خواستار محاکمه عاملان این جنایت شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، وزارت امور خارجه ترکیه شامگاه شنبه با انتشار یک بیانیه «ترور شنیع» دانشمند هسته ای ایران «شهید محسن فخری زاده» را محکوم کرد و خواستار محاکمه عاملان این جنایت شد.

وزارت خارجه ترکیه همچنین «از تمام طرفها خواست تا خویشتندار بوده و بر مبنای عقل سلیم عمل کنند».

در بیانیه ای که وزارت خارجه ترکیه در محکومیت این جنایت منتشر کرد، آمده است: «ما از کشته شدن محسن فخری زاده، دانشمند ایرانی در پی حمله ای مسلحانه در تهران متأسفیم. ما این قتل شنیع را محکوم می کنیم و مراتب تسلیت و همدردی خود را به دولت ایران و خانواده این مرحوم ابراز می کنیم. ترکیه با هرگونه تلاش در جهت برهم زدن صلح و آرامش در منطقه و همچنین تمام اَشکال تروریسم، صرفنظر از عاملان یا اهداف آن، مخالف است».

وزارت خارجه ترکیه در بخشی دیگر از این بیانیه با تأکید بر لزوم محاکمه عاملان این اقدام تروریستی، توصیه می کند که «تمام طرفها از اقداماتی که ممکن است به تشدید تنش در منطقه بیانجامد، خودداری کنند».

این در حالی است که سخنگوی وزارت خارجه آلمان نیز روز شنبه در گفتگو با خبرگزاری اسپوتنیک گفته بود مقامات برلین نگران آن هستند که کشته شدن دانشمند هسته ای ایران بر تنشها در منطقه خاورمیانه بیافزاید.

گفتنی است که تروریست‌ها عصر جمعه هفتم آذرماه سال جاری با کمین در بلوار مصطفی خمینی شهر آبسرد دماوند در مسیر خودروی حامل «محسن فخری‌زاده» رئیس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در یک عملیات انتحاری و مسلحانه، دانشمند هسته‌ای کشورمان را به شهادت رساندند.

به گفته وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، در جریان این حمله تروریستی ابتدا خودرو حامل فخری‌زاده مورد حمله قرار گرفت و پس از آن یک دستگاه خودرو نیسان در فاصله ۱۵ متری خودروی حامل وی منفجر شد.

فخری‌زاده در اثر این تیراندازی و انفجار به شدت مجروح و به بیمارستان منتقل شد؛ ولی با توجه به شدت جراحات وارده، در بیمارستان به شهادت رسید.

اگرچه هنوز هیچ‌کس عهده‌دار مسئولیت ترور شهید محسن فخری‌زاده نشده؛ اما این اتفاق نظر وجود دارد که این اقدام شنیع در اتاق فکر مشترک آمریکا- رژیم صهیونیستی تدارک دیده شده است.