به دنبال رقابت شرکت‌های داروسازی برای تولید واکسن کرونا، بسیاری از سرمایه‌گذاران به خرید سهام این شرکت‌ها روی آورده‌اند و در این میان برخی از این شرکت‌ها افزایش قابل توجهی را در ارزش سهام خود تجربه کرده‌اند.

اقتصاد آنلاینمهسا نجاتی؛ به دنبال بالا گرفتن رقابت بر سر تولید واکسن کرونا، بسیاری از سرمایه‌گذاران اخیرا به خرید سهام شرکت‌های تولیدکننده آن روی آورده‌اند و چشم امید خود را به بازدهی سالم آنها در صورت موفقیت در تولید واکسن دوخته‌اند.

گفتنی است که اخیرا شرکت‌های Pfizer و BioNTech اقدام مهمی را اعلام کرده‌اند، زیرا مشخص شد که واکسن آنها در آزمایشات مرحله سوم، 95درصد در پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا موثر واقع شده است.

هفته گذشته نیز شرکت Moderna بر اساس نتایج آزمایشات مرحله سوم، میزان تاثیرگذاری مشابهی را برای واکسن خود اعلام کرد، در حالی که دانشگاه آکسفورد و AstraZeneca گزارش کردند که واکسن آنها واکنش ایمنی قوی برای افراد میانسال و بزرگسال ایجاد می‌کند.

همانطور که در نمودار ارائه شده مشاهده می‌شود، رقابت بر سر تولید واکسن، ترقی یکسانی را برای همه شرکت‌های ذکر شده ایجاد نکرده است. در حالی که شرکت‌های Moderna و BioNTech شاهد افزایش ارزش سهام خود در طول بیشتر مدت سال 2020 بودند، شرکت‌های بزرگ داروسازی مانند Pfizer و AstraZeneca موفقیت چشمگیری نداشتند و حتی ارزش سهام Pfizer 2درصد سقوط را از ابتدای سال تجربه کرده است.

در نمودار ارائه شده، روند تغییر ارزش سهام شرکت‌هایی که برای تولید واکسن کرونا رقابت می‌کنند را مشاهده می‌کنید؛

photo_2020-11-20_15-52-25