۰ نفر

در گفتگو با تاگس سایتونگ؛

نماینده پارلمان اروپا: اروپا برای حفظ برجام نباید منتظر بایدن بماند

۳۰ آبان ۱۳۹۹، ۱۵:۱۸
کد خبر: 483171
نماینده پارلمان اروپا: اروپا برای حفظ برجام نباید منتظر بایدن بماند

یک نماینده پارلمان اروپا اینستکس را یک تراژدی دانسته و تاکید کرد که اروپا برای نشان دادن علاقه‌اش به توسعه مناسبات اقتصادی با تهران باید اقدامات بیشتری انجام دهد و در روابط با ایران منتظر نماند ببیند رئیس جمهور جدید آمریکا چه می‌کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، "راینهارد بوتیکوفر"، رئیس سابق سبزها در آلمان و اروپا و عضو فعلی کمیسیون سیاست خارجی پارلمان اروپا در گفتگو با "تاگس سایتونگ"، آلمان در پاسخ به این پرسش که آیا "جو بایدن"، دوباره به توافق هسته ای با ایران که ترامپ از آن خارج شده است باز می گردد گفت: بایدن در مبارزات انتخاباتی خود گفته است در صورتی که ایران نشان دهد دوباره کاملا به برجام پایبند است می خواهد به این توافق بازگردد؛ با این همه وی این بازگشت را تنها نقطه آغازی برای مذاکرات بعدی دانسته است. بایدن با بازگشت ساده به برجام موافقت نمی کند.

وی افزود: به نظر من اصلا هنوز مشخص نیست که آیا بایدن می تواند در این راستا در مسیری حرکت کند. وی درباره این موضوع در سنا و نه تنها از طرف جمهوریخواهان با مقاومت قابل توجهی روبرو است. بنابراین بسیار محتاط عمل خواهد کرد.

این نماینده پارلمان اروپا در این باره که این اتحادیه در این شرایط چه کاری می تواند انجام دهد نیز گفت: اتحادیه اروپا، آلمان، انگلیس و فرانسه تمام مدت نقش فعالی را در برجام داشتند. بدون اروپا این توافق هسته ای هرگز شکل نمی گرفت. اخیرا هم اروپا در شورای امنیت سازمان ملل موضع بسیار روشنی در برابر استراتژی تقابل آقای ترامپ با برجام اتخاذ کرد.

وی با این همه اظهار داشت که در دو سال اخیر اروپا نشان داد که بدون همکاری آمریکا نمی تواند برجام را نجات دهد.

بوتیکوفر درباره سیستم مالی اینستکس هم گفت: این پروژه متاسفانه یک تراژدی است. تا به حال از طریق این مکانیسم تنها یک معامله انجام شده است. اگر ما اروپاییان می خواهیم به ایران این پیام را ارسال کنیم که به صورت جدی به توسعه روابط اقتصادی با ایران علاقمند هستیم باید کارهای بیشتری در این راستا انجام دهیم.