اقتصاد ژاپن که پیش از شیوع ویروس کرونا نیز در رکود به سر می‌برد، پس از تجربه سقوط قابل توجه تولید ناخالص داخلی در سه ماهه دوم سال، در سه ماهه سوم اندکی رشد را تجربه کرده؛ اما با این حال برای جبران خسارت‌ها مسیر طولانی‌ای در پیش دارد.

اقتصاد آنلاینمهسا نجاتی؛ تولید ناخالص داخلی ژاپن پیش از رسیدن به رشد 21.4درصدی در سه ماهه سوم سال، دچار سقوط 28.8درصدی در سه ماهه دوم 2020 بر اساس نرخ سالانه شد که بالاترین میزان کاهش را ثبت کرد.

در نمودار ارائه شده مشاهده می‌شود که به رغم نرخ رشد بالا، حساب‌های ملی ژاپن هنوز از سطح اواسط سال 2019 بسیار عقب هستند.

در حالی که سه ماهه سوم تقریبا نتوانست سقوط عظیم سه ماهه دوم را جبران کند، این کشور در دو فصل سه ماهه نخست 2020 و سه ماهه چهارم 2019 نیز رشد منفی دیگری را تجربه کرد و به روند نزولی تولید ناخالص داخلی افزود که ژاپن هنوز باید جبران کند.

در حقیقت، اقتصاد ژاپن حتی پیش از شیوع ویروس کرونا نیز با رکود غریبه نبوده است.

گفتنی است که این کشور، سه رکود اقتصادی هرچند ملایم‌تر را در بازه زمانی بین شیوع ویروس کرونا و بحران مالی جهانی تجربه کرده است. اولین مورد آن بر اثر زلزله ویرانگر و سونامی بود که در سال 2011 به ژاپن آسیب رساند، در حالی که دو دوره دیگر رشد منفی را در دهه 1990 بر اثر ترکیدن حباب دارایی‌های ژاپن می‌توان مشاهده کرد.

پس از این بحران‌ها، ژاپن کوهی از بدهی را جمع کرده و تا به امروز به دوش می‌کشد. پیر شدن جمعیت و کاهش بازار مصرف‌کننده از دیگر عواملی است که احیای اقتصاد ژاپن را دشوار می‌کند. همچنین این کشور به وابستگی به صادرات و تمایل به سرمایه‌گذاری در خارج از کشور به جای داخل، ادامه می‌دهد.

نخست وزیر سابق، شینزو آبه با برنامه احیای اقتصادی "Abenomics" به کشور قول بهبود داد، اما هنوز آن را از رکود نجات نداده است. دولت آبه سیاست پولی را به میزان قابل توجهی کاهش و هزینه‌های دولت را افزایش داد، در حالی که همزمان اصلاحات ساختاری را برای رقابت‌پذیری اقتصاد ژاپن هدف‌گذاری می‌کرد.

برخی از این اصلاحات مانند ورود زنان بیشتر به نیروی کار، موفقیت‌آمیز بوده است. برخی دیگر مانند افزایش ورود کارگران خارجی هنوز فاقد مقبولیت است.

در نمودار ارائه شده، تولید ناخالص داخلی ژاپن از سال 2008 تا 2020 را مشاهده می‌کنید؛

WhatsApp Image 2020-11-17 at 11.03.32