۰ نفر

برنامه‌های اقتصادی بایدن

۲۶ آبان ۱۳۹۹، ۷:۲۵
کد خبر: 482024
برنامه‌های اقتصادی بایدن

ژانویه سال آینده میلادی یعنی دو ماه دیگر، هنگامی‌که جو بایدن به‌عنوان چهل و ششمین رئیس‌جمهوری آمریکا در کاخ سفید مستقر می‌شود با وظیفه‌ای منحصربه‌فرد و چالش‌برانگیز یعنی سامان دادن به شرایط اقتصادی کشور مواجه خواهد بود. و تردیدی وجود ندارد که نخستین اقدام برای رسیدن به این هدف، مهار بحران کروناست که در هفته‌های اخیر بر شدت آن افزوده شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛ در ماه‌های گذشته کارشناسان به بررسی برنامه‌های دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری برای مقابله با چالش‌های پیش روی آمریکا پرداخته‌اند. این باور وجود دارد که برنامه‌های ارائه شده از سوی بایدن تنها در صورتی می‌تواند بر اقتصاد اثرات مثبت و فراگیر بگذارد که مجلس سنا با او همکاری کند. اما در این زمینه تردیدهای جدی وجود دارد.

سرنوشت مجلس سنا ماه ژانویه مشخص خواهد شد، اما پیش‌بینی می‌شود این مجلس همچنان در کنترل جمهوری‌خواهان باشد. بایدن برای رسیدن به اهداف مختلف خود به همراهی این مجلس نیازمند است و به احتمال زیاد جمهوری‌خواهان به خواسته‌های او توجه نخواهند کرد.

نکته دیگر این است که ابهام درباره ماهیت ویروس کرونا و زمان مهار شدن آن سبب می‌شود پیش‌بینی افق اقتصاد آمریکا حتی پس از عرضه واکسن موثر برای این ویروس دشوار باشد.

در مطالب حاضر به چالش‌های پیش روی بایدن، نقش بسیار مهم مجلس سنا در تحقق اهداف دولت بعدی، احتمال تغییر سیاست‌های بانک‌مرکزی آمریکا و... اشاره شده است.