۰ نفر

پیش‌بینی تاثیرات کرونا بر اقتصاد جهان در ۲سناریو

۲۲ آبان ۱۳۹۹، ۰:۱۳
کد خبر: 481019
پیش‌بینی تاثیرات کرونا بر اقتصاد جهان در ۲سناریو

با اتکا به داده ها و تحلیل های تکنیکالی و با توجه به پیش بینی اقتصاد دانان بزرگ جهان، آینده اقتصاد جهان بر چند شکل می‌باشد که ما در این قسمت به دو شکل مهم و نزدیک به واقعیت اشاره می‌کنیم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، با اوج گیری مجدد ویروس کرونا، زندگی و سلامت میلیون ها انسان مورد تهدید قرار گرفته است. این بیماری جهان گیر نه تنها میزان بالای مرگ و میر را به همراه دارد، بلکه باعث فاجعه اقتصادی در کل نقاط دنیا شده است.

همه‌گیر شدن ویروس ناخوانده کرونا میتواند در فرآیند تولید، کاهش تقاضا،  افزایش بیکاری و کاهش سطوح درآمدی تاثیر مستقیم داشته باشد. این تاثیر را میتوان به وضوح در صنایع تحت تاثیری همانند خطوط هوایی و جهانگردی، توریستی و اقتصادی مشاهده کرد.

 کشورهای اقتصادی و توریست پذیر جهان برای کاهش سرعت انتقال ویروس کرونا مجبور به اعمال محدودیت های برای مسافران شدند. با شرایط به وجود آمده، امکان مسافرات های توریستی و کاری برای مردم کاهش یافته است. و این کاهش تقاضا باعث میشود که شرکت های هواپیمایی، مراکز گردشگری، هتل ها و . . .  درآمد پیش بینی شده خود را از دست بدهند و مجبور به تعدیل نیرو شوند.

 این چرخه در مورد دیگر صنایع نیز مشهود است، چون شرکت های تولیدی و کارخانه ها برای واردات و صادرات خود دچار محدودیت های زیادی میشوند. برای جبران این ضررکردهای مجبور به تعدیل نیرو هستند. این نگرانی وجود دارد که کارگران تازه بیکار شده دیگر قادر به خرید کالاهای اساسی خود نباشند و این چرخه مارپیچ معکوس، باعث نزولی شدن هر چه بیشتر اقتصاد میشود.

در شرایط کنونی اکثر کارخانه ها و شرکت‌ها برای حفظ فاصله میان کارمندان خود، و پیروی از پروتکل های ابلاغی سازمان‌ بهداشت جهانی، دورکاری را سرلوحه کاری خود قرارداده اند.

اما این تصمیم (دورکاری ) میتواند در فرایند تولید تاثیر مستقیم و بسزایی داشته باشد، چون امکان دورکاری برای فعالیت‌های همچون تولید وجود ندارد و میتواند شرکت ها و کارخانه ها را با چالش بسیار عظیمی روبرو سازد.

  وجود این ویروس باعث شده است که موسسات و بنگاه ها در مواجهه با کالاهای وارداتی، صادراتی و تولیدی خود دچار مشکلات زیادی شوند و همین موضوع باعث شده است که با چالش عدم نقدینگی مواجه شوند.

به همین خاطر معامله‌گران بازار نمی‌توانند پیش‌بینی درستی از روند فعالیت‌ خود داشته باشند و ممکن است اختلال در بازار مالی باعث افزایش نگرانی‌ آنها شود.

بیشتر سرمایه‌گذاران با توجه به عدم قطعیت و پیشبینی ناپذیری ویروس کرونا در این شرایط ترجیح می‌دهند به دلیل عدم اطمینان ایجاد شده سرمایه‌گذاری‌ خود را متوقف کنند.

سناریوهای پساکرونا در خصوص اقتصاد جهان

با توجه به اینکه پیش بینی در خصوص آینده کسب و کارها در زمان شیوع ویروس کرونا بسیار سخت شده است اما با اتکا به داده ها و تحلیل های تکنیکالی و با توجه به پیش بینی اقتصاد دانان بزرگ جهان، آینده اقتصاد جهان بر چند شکل میباشد که ما در این قسمت به دو شکل مهم و نزدیک به واقعیت اشاره میکنیم.

 سناریوی اول V - شکل 1

 این شکل خوشبینانه ترین سناریو است که در آن رشد سریع و به میزان رکود فعلی در اقتصاد را تجریه خواهیم کرد

 سناریوی دوم U شکل  - 2

این سناریو به حالتی می‌پردازد که دنیا نتواند ویروس کرونا را به خوبی کنترل کند و چندین فصل درگیر با این ویروس میباشد. در این شرایط تعطیلی‌ ‌فعالیت‌های اقتصادی برای دوره طولانی‌تری ادامه پیدا می‌کند، و انقباض اقتصادی جهان عمیق‌تر و طولانی‌ تر میشود. که به نظر بنده گزینه دوم محتمل تر و نزدیک به واقعیت میباشد.

mWln4LK0KYDy