موج دوم شیوع ویروس کرونا و به دنبال آن اعمال دوباره قرنطینه باعث شد که بسیاری از کشورهای سراسر جهان برای سه ماهه سوم سال نیز ارقام منفی رشد تولید ناخالص داخلی را گزارش کردند.

اقتصادآنلاینمهسا نجاتی؛ ارقام ارائه شده توسط سازمان همکاری و توسعه اقتصادی برای سه ماهه سوم سال 2020، نشان‌دهنده تاثیر ادامه دار ویروس کرونا بر اقتصاد سراسر جهان است.

چین، اولین و تنها اقتصادی بود که توانست ضررهای ویروس کرونا را جبران کرده و رشد سالانه 4.9درصدی را برای سه ماهه چهارم ثبت کند. در سه ماهه دوم سال 2020، اقتصاد چین در مقایسه با سه ماهه مشابه سال 2019، 3.2درصد رشد را تجربه کرد. این بدان معناست که این کشور تنها یک فصل با رشد منفی ناشی از بیماری همه‌گیر را ثبت کرد.

سایر کشورها تنها می‌توانند رویای این سناریو را ببینند: اکثر اقتصادهای اروپایی در پاییز سال جاری وارد سومین فصل متوالی ضرر در تولید ناخالص داخلی شدند و باید گفت اسپانیا، پرتغال، چک و اتریش تا کنون شاهد بیشترین آسیب بوده‌اند. قرنطینه‌های ناشی از موج دوم که هم‌اکنون در سراسر این قاره اعمال شده، به این معنی است که در سه ماهه چهارم نیز امیدی حاصل نخواهد شد.

ایالات متحده که به رغم ادامه شیوع ویروس کرونا اقتصاد خود را بازگشایی کرد، شاهد تولید ناخالص داخلی تقریبا 3درصد کمتر نسبت به سطح سال گذشته بود.

هند در میان کشورهای عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی جزو کشورهایی بود که در سه ماهه دوم 2020 بیشترین ضرر را متحمل شد و انتظار می‌رود زمانی که ارقام سه ماهه سوم گزارش شود، ادامه این روند مشاهده شود.

در نمودار ارائه شده، رشد تولید ناخالص داخلی کشورهای منتخب در سه ماهه سوم 2020 را مشاهده می‌کنید؛

تولید ناخالص داخلی