۰ نفر

نقشه بایدن برای مهار کرونا

۲۰ آبان ۱۳۹۹، ۱۴:۴۳
کد خبر: 480593
نقشه بایدن برای مهار کرونا

«کارمان را با کنترل کرونا آغاز می‌کنیم.» این جمله‌ای بود که جو بایدن در سخنرانی بعد از اعلام پیروزی‌اش در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا گفت تا رسما اعلام کند که مهار این بیماری، نخستین اولویت دولت او خواهد بود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، بایدن که در ماه‌های گذشته بخش زیادی از فعالیت‌های تبلیغاتی خود را صرف انتقاد از دونالد ترامپ در مدیریت ضعیف کرونا کرده بود، حالا در مقام رئیس‌جمهور منتخب این کشور قصد دارد با کمک گرفتن از کارشناسان و پزشکان، به نبرد با این بیماری برود. او برعکس ترامپ که همیشه سعی کرده در برابر علم و توصیه‌های پزشکان مقاومت کند، تصمیم دارد آغوش خود را به روی علم و فناوری‌های نو باز ‌کند و به جای پررنگ‌کردن سیاست و سیاستمداران در مدیریت بیماری، کار را به اهلش بسپارد.

تأکید بایدن بر مقابله با کرونا در شرایطی است که شمار مبتلایان در آمریکا از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون از مرز 10میلیون نفر گذشته و بیش از 240هزار آمریکایی بر اثر ابتلا به این ویروس جان خود را از دست داده‌‌اند. فقط در 10روز گذشته یک میلیون آمریکایی به این بیماری مبتلا شده‌اند.

تشکیل تیم 12نفره

بایدن در سخنرانی بعد از اعلام پیروزی‌اش با تأکید بر اینکه از هیچ تلاشی برای مبارزه با کرونا فروگذار نمی‌کند، گفت: «تا این ویروس را مهار نکنیم، نمی‌توانیم اوضاع اقتصادی را بهبود ببخشیم و از باارزش‌ترین لحظه‌های زندگی مثل در آغوش گرفتن عزیزانمان لذت ببریم.»

بایدن و معاونش کامالا هریس، در وب‌سایتی که به نام «دوباره بهتر بسازیم» راه‌اندازی کرده‌اند، برنامه‌های خود را اعلام کرده‌اند. کرونا، بهبود اوضاع اقتصادی، برابری نژادی و تغییرات آب‌وهوایی به‌ترتیب 4محوری است که در این وب‌سایت به‌عنوان اولویت‌های تیم رئیس‌جمهور جدید آمریکا معرفی شده است. بایدن قرار است که یک تیم 12نفره را به رهبری ویوک مورتی، جراح کل پیشین آمریکا و دیوید کسلر، عضو قبلی هیأت رئیسه سازمان غذا و داروی این کشور، مأمور مقابله با کرونا کند. گفته می‌شود دکتر آنتونی فائوچی، متخصص برجسته بیماری‌های واگیر که در هفته‌های گذشته بارها سیاست‌های ترامپ را مورد انتقاد قرار داده نیز در فهرست کسانی است که بایدن قصد دارد از آنها مشاوره بگیرد.

طرح‌های بایدن برای مقابله با کرونا شامل افزایش مراکز و امکانات نمونه‌گیری، تولید بیشتر تجهیزات حفاظت شخصی، تولید واکسن و بازگشایی مدارس است. محدودیت فعالیت مشاغل، استخدام 100هزار نیروی جدید در نظام بهداشت و درمان و اختصاص 25میلیارد دلار برای تحقیقات واکسن و توزیع عادلانه آن از دیگر برنامه‌های رئیس‌جمهور منتخب آمریکا خواهد بود.

یکی از نخستین اقدامات بایدن این است که کنگره را برای تصویب لایحه بسته تشویقی شامل پرداخت حقوق بیماران کرونا در زمان غیبت از کار و هزینه تست و درمان، زیر فشار بگذارد. اختصاص صدها میلیارد دلار برای حمایت از کسب‌وکارها و مراکز آموزشی، خواسته دیگر او از مجلس نمایندگان آمریکاست.

بایدن همچنین قصد دارد قدرت بیشتری به مقامات محلی واگذار کند. کریس‌جنینگز، یکی از مشاوران بایدن در حوزه سلامت گفت: «همه‌‌چیز برعکس آن چیزی می‌شود که تا الان وجود داشته است و همکاری خوبی بین دولت مرکزی و مقامات ایالتی شکل می‌گیرد.»

حمایت از مؤسسه‌های فعال در حوزه بهداشت و درمان مانند مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا که بارها مورد انتقاد ترامپ قرار گرفته‌اند، از برنامه‌های دیگر رئیس‌جمهور جدید این کشور است. روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی نوشته که بایدن قصد دارد استفاده از ماسک را به‌عنوان یک «وظیفه میهن‌دوستانه» در سراسر آمریکا اجباری کند، اما مشاورانش به او گفته‌اند که قانون به او امکان صدور چنین فرمانی را نمی‌دهد.

او در سطح بین‌المللی نیز وعده داده که آمریکا را دوباره به سازمان بهداشت جهانی برگرداند. ترامپ، تابستان امسال، آمریکا را از سازمان بهداشت جهانی به‌دلیل ناکارآمدی در مبارزه با ویروس کرونا و پیروی از چین، خارج کرد.

موانع پیش رو

بایدن برای اجرای برنامه‌هایش موانع مختلفی را پیش رو دارد. کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند روند افزایشی آمار ابتلا و مرگ‌ومیر کرونا در آمریکا تا 6هفته آینده نیز ادامه داشته باشد. از سوی دیگر، با توجه به نزدیک‌شدن روزهای کریسمس و تعطیلات پایان سال و افزایش دورهمی‌ها، انتظار می‌رود موارد ابتلا، روند صعودی‌تر بگیرد. همه اینها می‌تواند کار بایدن را که حدود 2‌ماه دیگر یعنی 20ژانویه کار خود را در کاخ سفید آغاز می‌کند، سخت‌تر کند. از سوی دیگر او با طرفداران ترامپ روبه‌روست که قطعا در برابر طرح‌های جدید مقاومت می‌کنند. افرادی که طرفدار ترامپ نیستند، اما از بحران اقتصادی ناشی از کرونا خسته شده‌‌اند نیز ممکن است زیر بار محدودیت‌ها نروند.