۰ نفر

مفاد توافق آتش‌‌بس آذربایجان و ارمنستان

۲۰ آبان ۱۳۹۹، ۱۰:۰۰
کد خبر: 480462
مفاد توافق آتش‌‌بس آذربایجان و ارمنستان

نخست‌وزیر ارمنستان اعلام کرد که با رهبران روسیه و جمهوری آذربایجان بر سر پایان جنگ در منطقه مورد مناقشه «قره‌باغ» به توافق رسیده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم؛  «نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان دوشنبه‌شب به‌وقت محلی در بیانیه‌ای اعلام کرد که با رهبران روسیه و جمهوری آذربایجان بر سر پایان جنگ در منطقه مورد مناقشه «قره‌باغ» به توافق رسیده است.

پاشینیان در ادامه بیانیه خود گفت: «توافقنامه‌ای با روسیه و جمهوری آذربایجان درباره آتش‌بس و پایان جنگ در منطقه مورد مناقشه قره‌باغ امضا کرده است».

نخست وزیر ارمنستان تصریح کرد: «بیانیه مشترک دردناکی را با رؤسای جمهوری روسیه و جمهوری آذربایجان برای پایان جنگ قره‌باغ امضا کردم».

وی در ادامه بیانیه خطاب به ملت ارمنستان گفت: «تصمیم خیلی خیلی سختی را برای خودم و شما گرفتم، این تصمیم را بر اساس بررسی و تحلیل عمیق اوضاع نظامی و ارزیابی‌ اشخاصی که آن را بهتر متوجه می‌شوند، اتخاذ کردم».

نیکول پاشینیان اعلام کرد که «این یک پیروزی نیست، اما تا زمانی که شما مردم ارمنستان به بازنده بودن خود در جنگ اعتراف نکرده باشید، شکستی در کار نخواهد بود».

نخست وزیر ارمنستان ادامه داد: «تصمیم به توقف جنگ و آتش‌بس در قره‌باغ برای من و مردم ما من بسیار دردناک است».

پاشینیان در پایان بیانیه خود اظهار داشت: «من در برابر همه شهدا، سربازان، افسران، ژنرال‌ها و نیروهای داوطلب که با جانشان از سرزمین خود دفاع کردند، سر تعظیم فرود می‌آورم».

کاخ کرملین هم در بیانیه‌ای اعلام کرد که ولادیمیر پوتین و الهام علی‌اف و پاشینیان بیانیه‌ای مشترکی را درباره آتش‌بس در منطقه قره‌باغ امضا کردند.

همزمان، ولادیمیر پوتین در سخنانی گفت که طبق بیانیه مشترک، نیروهای حافظ صلح در منطقه قره‌باغ کوهستانی مستقر خواهند شد و آتش‌بس جدید، شرایط لازم برای حل بلندمدت بحران قره‌‌باغ را فراهم خواهد آورد.

رئیس جمهور روسیه تأکید کرد که آتش‌بس جدید از بامداد امروز سه‌شنبه (10 نوامبر) به‌وقت مسکو وارد مرحله اجرا شده است.

در بیانیه پوتین به مفاد توافق آتش‎بس میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان اشاره شده که به‌شرح زیر است:

1 ــ   همه عملیات‌های نظامی در قره‌باغ باید متوقف شود.

2 ــ   کنترل استان آغدام تا بیستم نوامبر امسال به جمهوری آذربایجان بازگردانده خواهد شد.

3 ــ   نیروهای حافظ صلح روسیه در امتداد خط تماس در قره‌باغ و در امتداد دالان لاچین استقرار پیدا می‎کنند.

4 ــ   مدت اقامت نیروهای حافظ صلح روسی پنج سال است که در صورت عدم اعتراض طرفین حضور نیروهای حافظ صلح قابل تمدید خواهد بود.

5 ــ   یک مرکز صلح برای نظارت بر آتش‌بس ایجاد خواهد شد.

6 ــ   ارمنستان استان کلبجر را تا پانزدهم ماه نوامبر و لاچین را تا اول دسامبر پس می‌دهد.

7 ــ   تمامی آوارگان رانده‌شده قره‌باغ و مناطق اطراف به وطن خود باز خواهند گشت.

8 ــ   تبادل اسرای جنگی و اجساد کشته‌ها و قربانیان انجام خواهد گرفت.

9 ــ   ارمنستان برای عبور و مرور شهروندان آذربایجانی و محموله‌های تجاری از منطقه نخجوان به جمهوری آذربایجان، گذرگاه امنی را در اختیار آذربایجان قرار می‌دهد و امنیت این گذرگاه را روسیه تأمین خواهد کرد.

10 ــ   تردد شهروندان ارمنی و محموله‌ها از منطقه قره‌باغ به جمهوری ارمنستان از طریق گذرگاه لاچین انجام خواهد شد.

از سوی دیگر، «الهام علی‌اف» رئیس‌جمهور آذربایجان در نطقی تلویزیونی گفت که ترکیه و روسیه انجام فعالیت‌های حفاظت از صلح در قره‌باغ را به‌صورت مشترک به‌عهده خواهند گرفت.

علی‌اف با بیان اینکه این توافق به‌نفع باکو و ایروان است، افزود: امضای سند صلح بین آذربایجان و ارمنستان، دست‌آوردی مهم برای جمهوری آذربایجان است.

رئیس جمهور آذربایجان افزود: این توافقنامه به‌معنای شکست ارمنستان است و پاشینیان نه با خواست و میل خود، بلکه به‌دلیل مشت آهنین آذربایجان این توافق را امضا کرد.

علی‌اف تأکید کرد که نیروی حافظ صلح روسیه شامل 1960 نظامی روسیه با سلاح‌های سبک و 90 دستگاه نفربر زرهی در خط تماس قره‌باغ و گذرگاه لاچین مستقر خواهند شد.

ساعتی پس از صدور این بیانیه، ارمنی‌های مخالف با آتش‌بس وارد ساختمان نخست‌وزیری ارمنستان در ایروان شدند و با سر دادن شعارهایی خواستار استعفای «نیکول پاشینیان» نخست وزیر این کشور شدند.

از زمان آغاز درگیری‌های ارمنستان و جمهوری آذربایجان در قره‌باغ، سه توافقنامه برای توقف جنگ در این منطقه مورد مناقشه حاصل شده است، اما همه آنها میان اتهام‌زنی‌های متقابل دو طرف درگیر به نقض آتش‌بس، با شکست مواجه شد.