۰ نفر

آرایش بازارهای جهانی در عصر بایدن

۱۹ آبان ۱۳۹۹، ۷:۳۱
کد خبر: 480142
آرایش بازارهای جهانی در عصر بایدن

«کاهش تنش‌های تجاری»، «تعیین تکلیف انتخابات» و «احتمال تصویب بسته حمایتی» می‌تواند موضوعات جذابی برای بازارهای جهانی به خصوص در وال‌استریت باشد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛ از سوی دیگر، «سیاست‌های مالیاتی جدید» و «نحوه اعتراض ترامپ» می‌تواند پاشنه آشیل حرکت شاخص‌ها باشد. پس از حدود ۵ روز شمارش آرا در ایالات‌متحده و رقابت تنگاتنگ آرای الکترال دو نامزد، روز شنبه با قطعی شدن نتایج در دو ایالت نوادا و پنسیلوانیا، ریاست‌جمهوری جوبایدن و خداحافظی دونالد ترامپ با کاخ سفید قطعی شده است.

اکنون بازارها و سرمایه‌گذاران خود را برای دوره‌ای جدید با رهبری جو بایدن و سیاست‌های متفاوت او نسبت به ترامپ آماده می‌کنند. یکی از پرسش‌های مهم در مورد آینده این است که وضعیت بازارها در دوره ریاست‌جمهوری پیرمرد ۷۷ ساله دموکرات، چه تفاوتی با دوره ترامپ خواهد داشت. در حالی جو بایدن در ماه‌های آینده پا به کاخ سفید خواهد گذاشت که ایالات متحده مانند دیگر کشورها، با بحران بزرگ پاندمی کرونا دست‌و پنجه نرم می‌کند. بحرانی که البته در شکل‌گیری انتخابات ۲۰۲۰ و پیروزی جو بایدن از نظر بسیاری از تحلیلگران نقش بسیار بزرگی داشت. در این گزارش وضعیت بازارهای مختلف از جمله وال‌استریت، اوراق قرضه و بازار فلزات ارزشمند در آینده پیش‌رو و تحت حکومت بایدن بررسی خواهد شد.

خوشحال از نتیجه‌ای سریع

صرف نظر از اینکه چه کسی پیروز انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا شده است، بسیاری از تحلیلگران بر این باور بودند که مشخص شدن زودهنگام رئیس‌جمهور آمریکا می‌تواند سبب بالا رفتن ارزش سهام‌ وال‌استریت شود. با اینکه کمپین دونالد ترامپ در روزهای گذشته بارها صحبت از تقلبی بزرگ در انتخابات آمریکا کرده است، اما با پیش افتادن بایدن در ایالت‌های کلیدی همچون پنسیلوانیا و جورجیا، دیگر بسیاری از بازارها هم‌اکنون از نتیجه انتخابات مطمئن هستند و حتی اگر ترامپ بتواند کار را به دادگاه عالی نیز بکشاند باز هم بسیاری از تحلیلگران به‌دلیل فاصله مطمئن بایدن نسبت به رقیب جمهوری‌خواه خود، نسبت به پیروزی بایدن مطمئن هستند. این در حالی بود که در هفته قبل از انتخابات بسیاری منتظر نتیجه سردرگمی بودند؛ موضوعی که می‌توانست سبب عدم صعود شاخص‌های وال‌استریت شود. همچنین بسیاری از سرمایه‌گذاران قبل از انتخابات سوم نوامبر  روی پیروزی دموکرات‌ها در کاخ سفید و همچنین پیروزی جمهوری‌خواهان در سنای آمریکا حساب باز کرده بودند و این نتیجه را محتمل‌ترین نتیجه می‌دانستند و فرصت زیادی برای تحلیل پیامدهای آن داشتند.

با این حساب و با وقوع نتیجه‌ای نسبتا مطمئن در انتخابات، این موضوع می‌تواند به سود بازارهای سهام تمام شود ؛ زیرا بازارهای پرریسک علاقه‌ای به عدم اطمینان ندارند.

از سوی دیگر بنا بر نظر تحلیلگران یک کنگره که میان دو حزب تقسیم شده باشد از چشم‌انداز سیاست‌گذاری، می‌تواند کنگره‌ای افراطی باشد و سیاست‌هایی را به تصویب برساند که بسیار بلندپروازانه‌تر از دستور جلسات دموکرات‌ها یا جمهوری‌خواهان باشد. در حالی وال‌استریت پا به دوره ریاست‌جمهوری بایدن خواهد گذاشت، که شاخص S&P ۵۰۰ در هفته گذشته بالاترین بازدهی‌های هفتگی خود را در ۶ ماه اخیر به ثبت رساند و توانست طی یک هفته بیش از ۳/ ۷ درصد رشد کند.

وال‌استریت به وقت بایدن

نکته اول ریاست‌جمهوری بایدن وضع اقدام‌های سخت‌گیرانه‌تر نظارتی و ضدانحصاری است. سهام شرکت‌های بزرگ فناوری ارتباطات مانند گوگل احتمالا استقبال خوبی از پیروزی بایدن به همین دلیل به عمل نیاورند. یکی  دیگر از عوامل تاثیرگذار  روی عملکرد وال‌استریت در دوره بایدن، وضع نرخ مالیات‌هایی است که بسیار سنگین‌تر از دوره ترامپ خواهد بود. به‌طور سنتی نیز بازارهای سهام، به‌دلیل سیاست‌های مالیاتی سختگیرانه‌تر دموکرات‌ها، معمولا از ریاست‌جمهوری یک نامزد جمهوری خواه استقبال می‌کنند. اما در وضعیت کنونی اقتصاد جهان و ایالات‌‌متحده دو عامل دیگر وجود دارد که تا حدودی وضع نرخ مالیات بالاتر توسط جو‌بایدن را به حاشیه می‌برد.

عامل اول احتمال کاهش تنش‌های تجاری میان آمریکا و چین در دوره بایدن است. منازعات تجاری میان دو قطب اقتصادی بزرگ دنیا که از ابتدای ریاست‌جمهوری ترامپ شدت گرفته بود و در سال جاری میلادی نیز به‌دلیل شیوع ویروس کرونا و مقصر قلمداد کردن چین توسط ترامپ، وارد ابعادی گسترده‌تر نیز شده بود. حال به نظر می‌رسد حداقل شرکت‌های آمریکایی چشم‌اندازی با ثبات‌تر در رابطه دو کشور متصور هستند. موضوع دوم که سبب شده است تا بازارهای سهام آمریکا تا حدودی از پیروزی بایدن در انتخابات منتفع شوند، احتمال اجرای بسته حمایتی در ابعادی بزرگ‌تر نسبت به قبل است. مذاکرات طولانی مدت استیون منوچین وزیر خزانه‌داری آمریکا و نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا این سیگنال را به بازارها مخابره کرد که حزب دموکرات به دنبال تصویب بسته‌ای با ابعاد بزرگ‌تر از ۲ هزار ملیلیارد دلار است. البته باید این موضوع را در نظر داشت که احتمالا سیاست‌های بایدن برای بسته حمایتی جدید با مخالفت جدی نمایندگان جمهوری‌خواه سنا مواجه شود و این موضوع می‌تواند مانع از تصویب یک بسته بلندپروازانه شود.

طلا در ابهام

از نظر تحلیلگران رفتار اونس در هفته گذشته نشان داد، که این فلز ارزشمند بیشتر متمایل به پیروزی جو بایدن در انتخابات است. طلا روز پنج‌شنبه پس از اینکه احتمال پیروزی بایدن در انتخابات افزایش پیدا کرد، طی یک روز بیش از ۳/ ۲ درصد افزایش قیمت داشت.

با اینکه پیروزی بایدن در انتخابات قطعی شده است، اما تحلیلگران باور دارند که به احتمال زیاد به‌دلیل شکایت کمپین ترامپ و ادعاهای او مبنی بر تقلب در انتخابات، دوره‌ای از نااطمینانی در پیش رو خواهد بود. موضوعی که در کنار موج جدید کرونا در آمریکا و اروپا می‌تواند طلا را مجددا وارد هزاره سوم قیمتی خود کند. از سوی دیگر بسیاری از اقتصادهای بزرگ دنیا مجددا مجبور شده‌اند تا محدودیت‌های اجتماعی جدیدی وضع کنند. این موضوع مجددا اقتصاد این کشورها را که در سه‌ماهه سوم جانی تازه گرفته بودند مجددا وارد بحرانی جدید خواهد کرد و از این رو بانک‌های مرکزی و دولت‌ها احتمالا ناچار به تصویب بسته‌های حمایتی جدید خواهند شد. تمام این موضوعات می‌تواند به سود طلا تمام شود.

یکی دیگر از موضوعاتی که سبب می‌شد تا طلا از پیروزی بایدن در انتخابات حمایت کند بحث بر سر تصویب بسته حمایتی جدید در ابعادی بزرگ‌تر بود. البته این موضوع در حال حاضر کمی با تردید مواجه شده است. تحلیلگران بر این باورند که مجلس سنای تحت اکثریت جمهوری‌خواهان احتمالا مانعی بزرگ بر سر راه بایدن برای پیاده‌سازی برنامه‌های بلندپروازانه‌اش باشد. اما گروهی دیگر از تحلیلگران نیز این موضوع را گوشزد کرده‌اند که بایدن فشارهای خود را بر کنگره برای تصویب بسته حمایتی وارد خواهد کرد و هنوز سرنوشت مذاکرات مشخص نیست. طلا از ابتدای سال جاری با تکیه بر بسته‌های حمایتی و اقدامات انبساطی رشدی نزدیک به ۳۰ درصد را به ثبت رسانده است و به گفته کارشناسان وابستگی زیادی به این بسته‌ها پیدا کرده است.

 با این وجود در حال حاضر و در دوره‌ای که بایدن پا به کاخ سفید خواهد گذاشت طلا تحت تاثیر عوامل مختلفی است که به نظر می‌رسد برآیند آنها  به سمت صعودی بودن قیمت طلا دلالت دارد.

در حال حاضر تمامی بازارها منتظر پایان قطعی نتایج انتخابات هستند تا بتوانند چشم‌انداز شفاف‌تری نسبت به رئیس‌جمهور منتخب و تحلیل سیاست‌های او داشته باشند.