۰ نفر

تنها ۶۵+ ساله‌ها از ترامپ راضی‌اند

۱۸ آبان ۱۳۹۹، ۷:۳۴
کد خبر: 479835
تنها ۶۵+ ساله‌ها از ترامپ راضی‌اند

انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده به آخر خط نزدیک شده است و جو بایدن در آستانه ورود به کاخ سفید قرار دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از اعتماد، دموکراسی امریکایی پس از تحمل 4 سال ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ و ضربه‌های وحشتناکی که این انتخاب بر پیکره آزادی بیان و آزادی عقاید در ایالات متحده وارد آورد، حالا این فرصت را دارد که با روی کار آمدن سیاستمداری پایبند به حداقل‌های دموکراسی راهی برای زنده ماندن بیابد. در مسیر این انتخابات، هر چند اکثریت شهروندان امریکایی از رای دادن به ترامپ پرهیز کردند و جو بایدن را به عنوان رییس‌جمهور آینده کشورشان برگزیدند اما آمارها نشان می‌دهد برخی اقشار خاص، نقش ویژه‌ای در این اتفاق داشتند و گام بلندی در راستای نجات دموکراسی امریکایی از دست رییس‌جمهوری فاشیست، ضدزن و مخالف آزادی برداشتند. بر اساس یافته‌های آماری واشنگتن پست، رنگین‌پوستان و زنان به ترتیب بدنه اصلی حامیان مردمی کاندیدای دموکرات‌ها در این انتخابات را تشکیل داده‌اند و اگر آرای آنها نبود دونالد ترامپ به آسانی می‌توانست بار دیگر، سناریوی سال 2016 یا حتی بردی مقتدرانه را تجربه کند.

در این انتخابات هر چند که نزدیک بودن رقابت در برخی ایالت‌ها باعث به درازا کشیدن اعلام نتایج شد و رقابت دو کاندیدا برای رسیدن به حدنصاب 270 رای الکترال شانه به شانه می‌نمود، اما نگاهی به آرای مردمی نشان می‌دهد که جو بایدن توانسته با کسب نزدیک به 75 میلیون رای فاصله زیادی با رقیب خود که 70 میلیون رای مردمی کسب کرده، ایجاد کند. فاصله جدی آرای مردمی میان دو کاندیدا به معنای آن است که هر چند ترامپ و طرفدارانش اقلیتی پرجمعیت و جدی در امریکا به حساب می‌آیند، اما اکثریت مردم این کشور ترجیح می‌دهند او رییس‌جمهورشان نباشد. از سوی دیگر نگاهی به آمارهای منتشر شده از انتخابات‌های پیشین ثابت می‌کند جمهوری‌خواهان (که سیاست‌هایی عمدتا محافظه‌کارانه را نمایندگی می‌کنند) طی 30 سال گذشته تنها در یک دوره انتخابات (جورج بوش 2004) آرای مردمی بیشتری را نسبت به رقیب ثبت کرده‌اند اما در سه دوره توانسته‌اند دولت را در اختیار داشته باشند.

این احساس ناخوشایند اکثریت رای‌دهندگان به دونالد ترامپ و سیاست‌های محافظه‌کارانه‌اش دلایل متعددی دارد و برای درک این دلایل باید به دنبال معیارهای مدنظر رای‌دهندگان امریکایی برای انتخاب رییس‌جمهور بود. نظرسنجی‌های نهایی پساانتخاباتی که میان رای‌دهندگان صورت گرفته، نشان می‌دهد که در انتخابات سوم نوامبر پاندمی کرونا و تاثیرات اقتصادی ناشی از آن در کنار نابرابری‌های نژادی از جمله تاثیرگذارترین مسائل برای رای‌دهندگان بودند. موسسه نظرسنجی ادیسون در نظرسنجی اخیر خود که به سفارش واشنگتن پست انجام شده از رای‌دهندگان پرسیده‌ چه معیاری برای آنها تعیین‌کننده بوده و یک‌سوم رای‌دهندگان تاکید داشتند اقتصاد برای آنها اصلی‌ترین معیار در انتخاب کاندیدای مدنظرشان است. دو نفر از هر 10 نفر نیز کرونا و نابرابری جنسیتی را مهم‌ترین عامل در تصمیم‌گیری‌شان دانستند و سیاست بهداشتی و مساله «نظم و قانون» در رتبه‌های بعدی معیارهای مدنظر رای‌دهندگان قرار گرفته بود.

اقتصاد، کرونا و نژادپرستی

در میان رای‌دهندگانی که نام کاندیدای حزب جمهوری‌خواه را روی برگه‌های رای نوشته بودند، 6 نفر از هر 10 نفر فکر می‌کنند که ترامپ طی چهار سال گذشته عملکرد خوبی در حوزه اقتصادی داشته و به همین دلیل به نفع او رای داده‌اند. در مقابل اکثریت رای‌دهندگان به جو بایدن اعتقاد داشتند او می‌تواند با مدیریت بهتر روند مقابله با همه‌گیری ویروس کرونا که از جمله عوامل اصلی مشکلات اقتصادی در امریکای 2020 بوده، وضعیت اقتصاد را بهبود بخشد و گامی در راستای کاهش معضلات معیشتی بردارد. سیاستگذاری‌‌های تیم جو بایدن بر این مبنا بوده است که با افزایش مالیات ثروتمندان و عدم ایجاد تغییر در مالیات اقشار کم‌درآمد در پی بهبود وضعیت اقتصادی و کاهش فاصله طبقاتی برآیند. اختلاف دو کاندیدا در این حوزه اندک است و به همین علت نتوانسته برتری قابل توجهی به هیچ کدام از آنها اعطا کند. در مسائل مربوط به نژادپرستی شرایط متفاوت است؛ تقریبا اکثریت قاطع کسانی که نژادپرستی در امریکا برای‌شان یک دغدغه بوده جو بایدن را به عنوان کاندیدایی بهتر برای اصلاح این وضعیت انتخاب کرده‌اند و با اظهار ناخوشایندی نسبت به عملکرد و گفته‌های دونالد ترامپ به ویژه در ماه‌های اخیر، رییس‌جمهور فعلی امریکا را یکی از عوامل تاثیرگذار در تشدید وضعیت نژادپرستی دانسته‌اند.

هیسپانیک‌های تاثیرگذار

یکی از دلایلی که اعلام نتایج انتخابات به‌رغم فاصله رای بالای جو بایدن با دونالد ترامپ به درازا کشیده، رقابت نزدیک دو کاندیدا در «ایالت‌های میدان نبرد» است که در برخی از آنها اقلیت‌های نژادی نقش تعیین‌کننده‌ای دارند. فرانس 24، در گزارشی بر مبنای نتایج منتشر شده در انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا نوشته است که اگر دونالد ترامپ موفق نمی‌شد یکی از دو ایالت فلوریدا و تگزاس را از آن خود کند، رقابت در همان روز اول به پایان می‌رسید.

بر اساس این گزارش، یکی از عوامل تاثیرگذار در پیروزی دونالد ترامپ در دو ایالت فلوریدا و تگزاس چرخش بخشی از جمعیت هیسپانیک‌ها به نفع او بوده است به‌ طوری که بر اساس آمارهای منتشر شده، در مقایسه با انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2016 تعداد بیشتری از هیسپانیک‌ها در این دو ایالت از دونالد ترامپ حمایت کردند. این حمایت نه تنها باعث شد او در آرای الکترال وضعیت خوبی پیدا کند، بلکه می‌تواند تا سال‌ها نتایج انتخابات‌ها در ایالات متحده را تحت تاثیر قرار دهد. پائول اسکور، استاد تاریخ جامعه امریکا در دانشگاه پاریس در این باره می‌گوید: «نقش لاتین‌تبارها در این انتخابات شگفت‌انگیز بوده، آنها دموکرات‌ها را که به یک پیروزی قاطع در انتخابات می‌اندیشیدند و این پیروزی را در دسترس می‌پنداشتند، بازداشتند. علاوه بر این بسیاری از تحلیلگران را که بر مبنای نظرسنجی‌ها به تحلیل می‌پرداختند به اشتباه انداختند چرا که نظرسنجی‌ها عموما قادر به تعیین نظر اکثریت لاتین‌تبارها نیست.» در فلوریدا، آرای ترامپ در میان لاتین‌تبارها به نسبت سال 2016 رشد 3 درصدی را تجربه کرده و در تگزاس که لاتین‌تبارها در انتخابات‌های 2016 و 2018 به نفع دموکرات‌ها به میدان آمده بودند، چرخش آنها به سوی ترامپ باعث شده تا تمامی 38 رای الکترال این ایالت به نفع دونالد ترامپ، کاندیدای حزب جمهوری‌خواه محاسبه شود. این نشریه فرانسوی در تحلیل خود دو عامل سیاست خارجی دموکرات‌ها در قبال کشورهای امریکای لاتین و همچنین بهبود وضعیت اقتصادی مهاجران در این دو ایالت در دوره ترامپ را از عوامل اصلی چرخش آنها ارزیابی می‌کنند.

ذکر این نکته حائز اهمیت است که وضعیت آرای بایدن در میان لاتین‌تبارها در سطح ملی بهتر بوده، اما چرخش این قشر در دو ایالت تاثیرگذار فلوریدا و تگزاس تا حدودی به ضرر او تمام شده است. در میان لاتین‌تبارها 66 درصد حامی بایدن و 32 درصد حامی ترامپ بوده‌اند.

سفیدپوستان جمهوری‌خواه، رنگین‌پوستان دموکرات

در میان رای‌دهندگان سفیدپوست دونالد ترامپ توانسته عملکرد بهتری را به ثبت برساند. بر مبنای گزارش روزنامه واشنگتن پست، از میان رای‌دهندگان سفیدپوستی که تحصیلات دانشگاهی دارند نزدیک 50 درصد به ترامپ و نزدیک به 49 درصد به جو بایدن رای داده‌اند اما در میان سفیدپوستان فاقد تحصیلات دانشگاهی آمارها تفاوت خیره‌کننده‌ای دارد. در میان سفیدپوستان فاقد تحصیلات دانشگاهی که بیش از 31 درصد کل رای‌دهندگان را تشکیل می‌دهند، 64 درصد دونالد ترامپ را برگزیده‌اند و تنها 35 درصد آنها به جو بایدن رای داده‌اند. بایدن این اختلاف فاحش را در جای دیگری جبران کرده است. در میان رنگین‌پوستانی که در دانشگاه تحصیل کرده‌اند (13 درصد کل آرا) کاندیدای دموکرات‌ها برتری خیره‌کننده 44 درصدی را به ثبت رسانده و با کسب 71 درصد آرای آنها در مقایسه با ترامپ که 27 درصد آرا را از آن خود کرده پیشتاز است. در میان رنگین‌پوستان فاقد تحصیلات دانشگاهی (22 درصد کل آرا) وضعیت مشابهی حاکم است و 72 درصد آنها به جو بایدن رای داده‌اند، در حالی که 26 درصد نیز از دونالد ترامپ حمایت می‌کنند. داده‌های آماری نشان می‌دهد به ‌طور کلی در میان سفیدپوستان که تشکیل‌ دهنده 65 درصد رای‌دهندگان هستند، 57 درصد از ترامپ حمایت می‌کنند و 42 درصد نیز طرفدار کاندیدای حزب دموکرات هستند. در میان رای‌دهندگان سیاهپوست (12 درصد کل آرا) 87 درصد به دموکرات‌ها رای داده‌اند و 12 درصد حامی جمهوری‌خواهانند. آسیایی‌تبارها نیز با اینکه سهم زیادی در کل آرا ندارند (3 درصد) از بایدن حمایت کرده‌اند و در میان این قشر بایدن با 32 درصد برتری نسبت به ترامپ پیشتاز است.

تفکیک رای‌دهندگان بر مبنای سن آنها هم نمایانگر اعدادی جالب توجه است. جوانان با اختلاف زیادی از دموکرات‌ها حمایت می‌کنند و علیه ترامپ فعالند؛ بر اساس یافته‌های آماری موسسه ادیسون، در میان جوانان 18 تا 29 ساله 62 درصد افراد به جو بایدن رای داده‌اند و تنها 35 درصد آنها به حمایت از ترامپ برخاسته‌اند. آماری که نشان می‌دهد اگر دموکرات‌ها در برآورده کردن مطالبات اغلب ترقی‌خواهانه جوانان موفق عمل کنند، کار جمهوری‌خواهان برای شکست دادن رقیب در دوره‌های آینده به مراتب سخت‌تر خواهد بود. در میان افراد 30 تا 44 ساله، 52 درصد فکر می‌کنند بایدن رییس‌جمهور بهتری خواهد شد و 45 درصد حامی جمهوری‌خواهانند. رقابت در میان 45 تا 64 ساله‌ها فشرده‌تر است اما همچنان بایدن با اختلاف ناچیز یک درصدی جلو افتاده و در میان افراد مسن‌تر از 65 سال نیز ترامپ با 51 درصد آرا در برابر بایدن با 48 درصد آرا پیشتاز است.

زنان آبی، مردان قرمز

یکی از تاثیرگذارترین قشرها در پیروزی قریب‌الوقوع بایدن، زنان امریکایی بودند؛ زنانی که با روی کار آمدن ترامپ و اطرافیان محافظه‌کار او حقوق خود را در خطر دیدند، نسبت به از دست رفتن دستاوردهای برابری خواهانه زنان احساس خطر کردند و تصمیم گرفتند اجازه ندهند رییس‌جمهوری ضدزن برای 4 سال دیگر بر آنها حکومت کند. در مقابل مردان امریکایی که اولویت‌های دیگری داشتند و برایشان مهم نبود که ترامپ چه می‌کند، بیشتر به حمایت از ترامپ پرداختند و به او رای دادند. در نهایت طی یک تقابل جدی، زنان توانستند امریکا را آبی کنند و دموکراسی را از خطر ترامپ نجات دهند. تفکیک رای‌دهندگان بر اساس جنسیت بیانگر آن است که در میان رای‌دهنده‌های مرد، 49 درصد به دونالد ترامپ رای داده‌اند تا چهار سال دیگر او را در کاخ سفید ببینند اما 48 درصد مردان ترجیح داده‌اند از جو بایدن و سیاست‌های دموکرات‌ها در این انتخابات حمایت کنند. زنان اما با اختلافی قابل توجه به ترامپ و سیاست‌های او «نه» گفتند. 56 درصد زنان امریکایی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2020 از جو بایدن 77 ساله برای رسیدن به کاخ سفید حمایت کردند و تنها 43 درصد آنها که اکثریت‌شان را زنان فاقد تحصیلات تشکیل می‌دادند به دونالد ترامپ و جمهوری‌خواهان رای دادند. جزییات بیشتر کمک می‌کند تا دریابیم کدام اقشار بیشتر از ترامپ حمایت کرده‌اند. رییس‌جمهور فعلی امریکا بر اساس آمارهای موجود موفق شده حمایت 58 درصد مردان سفیدپوست را جذب کند در حالی که این رقم برای جو بایدن حدود 40 درصد بوده. ترامپ همچنین توانسته رای 55 درصد زنان سفیدپوست را جذب کند و اختلافی 12 درصدی را با رقیب خود در میان این قشر ثبت کند. در میان سیاهان، بایدن توانسته رای 80 درصد مردان و همچنین 91 درصد زنان را از آن خود کند و این موضوع باعث شده او نقطه اتکایی جدی در انتخابات بیابد. 18 درصد مردان و 8 درصد زنان سیاه‌پوست نیز به دونالد ترامپ رای داده‌اند.