۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

سوئد مهد یونیکورن‌ اروپا/ نرخ بالای مالیات در خدمت توسعه کارآفرینی

۱۵ آبان ۱۳۹۹، ۱۱:۳۲
کد خبر: 479154
سوئد مهد یونیکورن‌ اروپا/ نرخ بالای مالیات در خدمت توسعه کارآفرینی

بررسی‌های دانشگاه کالیفرنیا حاکی از نقش‌آفرینی گسترده چهار مولفه نرخ بالای مالیات، کیفیت مطلوب زیرساخت‌های ارتباطی، بینش جهانی و سطح بالای اعتماد عمومی در تبدیل سوئد به یکی از برترین زیست‌بوم‌های نوآوری و کارآفرینی جهان است.

اقتصاد آنلاینسجاد رفیع؛ سوئد را کارخانه تولید یونیکورن (استارتاپ‌هایی با ارزش بیش از یک میلیارد دلار) می‌نامند. کشوری که از حیث نسبت تعداد یونیکورن به جمعیت، پس از منطقه سیلیکون ولی آمریکا در رتبه دوم جهان قرار دارد. دولتمردان سوئد علیرغم جمعیت اندک این کشور توانسته‌اند زیست‌بومی فوق‌العاده را برای فعالیت‌های استارتاپی و کارآفرینانه ایجاد کنند. در همین رابطه، راه‌اندازی شرکت‌هایی نظیر Skype، Spotify و Minecraft را می‌توان از جمله مهمترین دستاورهای سوئدی‌ها در این حوزه دانست. در همین زمینه، دانشگاه کالیفرنیا اخیرا اقدام به بررسی مهمترین مزیت‌های زیست‌بوم نوآوری و کارآفرینی سوئد کرده است. در ادامه به بیان برخی از مهمترین نتایج حاصل از این تحقیق خواهیم پرداخت.

1) نرخ بالای مالیات

بر خلاف تصور بسیاری از افراد، حجم بالای مالیات دریافتی در سوئد، نه مانعی برای توسعه فعالیت‌های کارآفرینانه بلکه یکی از مهمترین دلایل رشد و گسترش این نوع از فعالیت‌ها بوده است. دولتمردان این کشور با اتکا به درآمدهای سرشار مالیاتی اقدام به ارائه انواع حمایت‌ها به شرکت‌های استارتاپی می‌کنند. مساله‌ای که در گذر زمان منجر به کاهش هزینه‌های ناشی از شکست یک ایده و در نتیجه افزایش گرایش‌ افراد به فعالیت‌های نوآورانه شده است.

2) کیفیت مطلوب زیرساخت‌های ارتباطی

بیش از سه چهارم مردم سوئد به اینترنت پر سرعت دسترسی دارند. در همین رابطه، 90 درصد از جمعیت این کشور (در مقایسه با 85 درصد از جمعیت آمریکا) در زمره کاربران فعال اینترنت قرار دارند. مساله‌ای که باعث ایجاد بستری مناسب برای رشد حوزه‌هایی نظیر فین‌تک، تجارت الکترونیک و ... در سوئد شده است.

3) بینش جهانی

جمعیت اندک سوئد، بسیاری از استارتاپ‌های این کشور را ناگزیر از توجه فراوان به سلایق و نیازهای موجود در بازارهای جهانی می‌کند. این مساله منجر به تبدیل بسیاری از محصولات این کشور به برندهای جهانی شده است. حضور مستمر سوئد در میان مقاصد جذاب برای سرمایه‌گذاران بین‌المللی را در همین راستا می‌توان تفسیر کرده.

 در این زمینه بخوانید:

4) سطح بالای اعتماد عمومی

وجود سطح بالایی از اعتماد میان جامعه و دولتمردان سوئد، خود را در قالب همراهی گسترده آحاد مختلف جامعه با برنامه‌های اقتصادی دولت نشان می‌دهد. مساله‌ای که منجر به تثبیت شرایط کلان اقتصاد و در نتیجه افزایش امنیت سرمایه‌گذاری در این کشور شده است.