۰ نفر

به دنبال برگزاری انتخابات آمریکا:

ال پاییس: انتخابات آمریکا در برابر بحران جدی قرار گرفته است

۱۴ آبان ۱۳۹۹، ۲۲:۵۱
کد خبر: 479069
ال پاییس: انتخابات آمریکا در برابر بحران جدی قرار گرفته است

روزنامه ال پاییس با اشاره به اینکه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در برابر یک بحران جدی قرار گرفته است نوشت،‌ دونالد ترامپ با ادعای پیروزی زودهنگام تهدید کرد که اگر روند شمارش آراء پستی متوقف نشود، روند قضایی را در پیش خواهد گرفت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، این روزنامه اسپانیا چهارشنبه نوشت، ترامپ با ادعای پیروزی زودهنگام در نظرسنجی‌ها – که حداقل در آن لحظه وجود خارجی نداشت- تهدید کرد که اگر روند شمارش آراء پستی متوقف نشود، روند قضایی را در پیش خواهد گرفت، چرا که شمارش آراء پستی ممکن است او را به عنوان یک بازنده نشان دهد. 

این روزنامه افزود، آمریکا با صحنه‌ای بسیار گیج کننده رو به روست. در انتخاباتی فوق العاده ناهنجار که با شیوع همه‌گیری و سیل رای گیری زودهنگام پستی همراه شده، شمارش آراء به تأخیر می‌افتد و تصویری که از فردای انتخابات به جای می‌ماند نشان می‌دهد که هیچ چیز مشخص نیست. ترامپ با ادعای پیروزی در انتخابات گفته هر نتیجه‌ای غیر از این، تقلب در انتخابات است و اگر لازم باشد پرونده را به دیوان عالی می‌کشاند.

در حالی که ترامپ جمهوریخواه دمکرات‌ها را به تلاش برای سرقت آراء متهم می‌کند، بایدن دموکرات درباره نتیجه انتخابات ابراز خوش بینی می‌کند.

ترامپ در صورتی که شمارش آراء پستی متوقف شود، برنده احتمالی انتخابات خواهد بود، دموکرات‌ها را به تلاش برای "سرقت" انتخابات متهم کرد و در واقع به نگرانی و اضطراب خود اعتراف کرد. در عوض رقیب او «جو بایدن» در مورد نتیجه خوش بین بود، اما خواستار صبر و حوصله و "شمردن همه آرا" شد. مشخص شدن نتیجه نهایی ممکن است روزها طول بکشد.

اولین نتایج انتخابات نبرد بسیار نزدیک جمهوریخواه را با جو بایدن دمکرات نشان می‌دهد. برتری ۹۵ درصدی ترامپ در ایالت حساس فلوریدا، با اختلاف ۳،۴ امتیازی درمقایسه با نتیجه سال ۲۰۱۶، کار او را راحت تر نشان می‌دهد.

 از سوی دیگر، هنوز هم به نظر می‌رسد معاون ریاست جمهوری دوره اوباما، در آراء پستی با کسب ۲۲۷ رأی از ۲۷۰ رأی موردنیاز برای دستیابی به ریاست جمهوری، پیشتاز است. با پیروزی احتمالی او در آریزونا که ترامپ در سال ۲۰۱۶ در آن ایالت برنده شده بود، ۱۱ رأی به او اضافه می کند. پس از آن گزینه‌های پیش روی او ایالت های آونگی است (میشیگان با  ۱۶ رأی، ویسکانسین با ۱۰ رأی و پنسیلوانیا با ۲۰ رأی) که می‌تواند او را به کاخ سفید برساند. برنده شدن در دو ایالت از این سه ایالت راه را برای او هموار می‌کند. اما شمارش آراء  نشان می‌دهد که موج دمکراتیک نظرسنجی ها در صندوق های رأی جریان ندارد.

ترامپ که هفته‌ها بود خیال تقلب را در سر می پروراند، هنگام حضور در کاخ سفید اعلان جنگ کرد و گفت: «ما برای پیروزی در این انتخابات آماده می شویم و در واقع آن را به دست آورده‌ایم» پس از آن با "تقلب" خواندن تاخیر شمارش آراء گفت که این موضوع را برای طرح دعوی به دادگاه می کشاند.

لحظاتی گیج کننده و دشوار در آمریکا برقرار است. تاجر جمهوریخواه در نیمه شب گذشته اعلام کرده بود که در صورت باخت نتایج را مورد بحث و بررسی خواهد گذاشت و مدعی شد: ما در حال بالا رفتن هستیم. اما آنها سعی می‌کنند آراء انتخابات را بدزدند.

در مقابل بایدن با استدلال اینکه شمارش آراء زمانبر است همه را به صبر و شکیبایی فراخواند.

ال پائیس در ادامه نوشت: ایالات متحده مهم‌ترین انتخابات معاصر خود در میان بحران بهداشتی ، اقتصادی و اجتماعی برگزار می‌کند. در حالی که مردم نگران از خشونت‌های بعدی، به حصاربندی فروشگاه ها و بانک‌ها روی آورده‌اند.

مستاجر فعلی کاخ سفید که در نظرسنجی‌ها بسیار عقب‌تر ظاهر شده به امید صندوق های رأی آمده بود که با برنامه تجمع در سراسر کشور نیز روبه رو شده است. اما او که از "بازنده" به عنوان توهین یاد می کند سه شنبه در جمع روزنامه نگاران گفت: «برنده شدن همیشه آسان است، اما باختن نه. نه برای من»